Niet de meest veilige manier van schieten ...!

smilli

FPM Filmer
Wel netjes een helm op toch!
Iemand bekend met deze manier van ontsteken, ik ken het alleen uit de militaire pyrotecnicus.

jdrf

Registered User
dit heb ik ook nog niet eerder gezien
dit doen ze met 3 inch kogeltjes zo te zien
er naast staat een 6 of 8 inch buis jammer dat we dat niet zien hoe dat gaat.

roelz

Registered User
Hmm, ik dacht dat deze manier honderden jaren in gebruik is geweest, de huidige manier (lange quickmatch lont) is er nog maar net.. Onder in de buis zat een spijker of mesje, die scheurde de kruitzak open zodat het kruit sneller op het kooltje zou komen. Een tussen vorm zie je hier onder; een stukje lont/vertrager aan de zijkant van de kruitzak, de Chinese meneer zien hoe het moet.. :huh:

21~1.jpg

Dennis010

Registered User
ALLAH SNACKBAR !!!

[video]http://www.dumpert.nl/mediabase/6504892/bcf12d93/allah_snackbar,_allah_snackbar_.html[/video]

tronetti

Registered User
Deze manier van schieten wordt in Japan nog steeds toegepast.
Onderin de mortier ligt een gloeiend stuk metaal in spiraal vorm.
Het max. kaliber wat op deze wijze verschoten wordt is 6".
De drijflading zit verpakt in zgn. Kozo-papier. Het is heel dun papier ( 0,03mm ) en heel poreus, zodat de drijflading makkelijk ontbrandt. Kozo wordt ook gebruikt om de burst-lading in te verpakken in shells.
Ook de mortieren zijn aangepast, en hebben een grotere diameter dan een normale mortier zodat de kans dat een shell blijft hangen nihil is.
Per mortier kunnen er zo'n 10 shells afgevuurd worden, waarna er weer een nieuw gloeispiraal geplaatst wordt.
Voordeel: je kunt veel shells verschieten met maar een paar mortieren.
Nadeel: de schieter en z'n assistent zitten wel naast een hoop shells - wel afgedekt natuurlijk - en moeten oppassen met vonken tijdens het vuren. Zaak is dus wel om altijd de wind in de rug te hebben.

Bovenaan