Metaalbewerker riskeert geldboete voor illegaal bezit vuurwerk op domein Akrenbos in Bever

Moontan

Moderator
Medewerker
Metaalbewerker riskeert geldboete voor illegaal bezit vuurwerk op domein Akrenbos in Bever

BEVER - Een 54-jarige man uit Bever riskeert een geldboete van 900 euro voor inbreuken op de vuurwerkwetgeving. In zijn woning op domein Akrenbos werd 7 kg vuurwerk en 11 kg buskruit aangetroffen.

"Met de hoeveelheid gevaarlijke stoffen die beklaagde in zijn bezit had, kunnen zware explosieven worden gemaakt", sprak de openbaar aanklaagster. "Al is het in deze zaak duidelijk dat dat zeker niet de bedoeling was. Hij had evenwel niet de nodige vergunning om dat allemaal op te slaan en mijn ambt eist daarvoor een geldboete van 900 euro. Hij kreeg eerder een minnelijke schikking voorgesteld van 500 euro, maar is daar niet op ingegaan."

De beklaagde is geen onbekende voor politie en gerecht. De man leeft al jaren in onmin met enkele buren op Domein Akrenbos in Bever en werd eind juni bij verstek veroordeeld tot 18 maanden cel na een uit de hand gelopen burenruzie waarbij hij en een vriend peperspray in het gezicht van enkele andere domeinbewoners had gespoten. Het vuurwerk had hij naar eigen zeggen nodig voor zijn beroep als metaalbewerker. Hij verklaarde dat hij niet wist dat hij dergelijke hoeveelheden niet in zijn bezit mocht hebben."

De rechtbank vonnist op 1 oktober.

http://www.persinfo.org/2015/09/03/...egaal-bezit-vuurwerk-op-domein-akrenbos-bever

Moontan

Moderator
Medewerker
Bewoner Akrenbos naar rechter voor bezit vuurwerk en buskruit

Ronny Vandercammen (54) wordt stilaan een vaste klant in het Brusselse justitiepaleis. Nadat hij eind juni bij verstek werd veroordeeld tot een celstraf van 1 jaar voor een uit de hand gelopen burenruzie, moest hij gisteren verschijnen voor het bezit van vuurwerk.

In zijn woning op het domein Akrenbos werd niet minder dan 7 kilogram vuurwerk en 11 kilogram buskruit aangetroffen. Een gevaarlijke situatie volgens het parket. "Met die hoeveelheid kunnen zware explosieven gefabriceerd worden", aldus de procureur. Toch erkende het parket dat het nooit de bedoeling was om die ook effectief te maken. "We hebben hem vervolgd omdat de beklaagde niet de nodige vergunningen had om dit allemaal op te slaan", klonk het. Er werd een boete gevorderd van 900 euro. Eerder werd er een minnelijke schikking van 500 euro voorgesteld, maar daar ging Vandercammen niet op in.

Naar eigen zeggen hield hij het vuurwerk bij voor zijn job als metaalbewerker. "Ik heb die producten nodig om een voldoende hoge temperatuur te bereiken. Ik wist niet dat daar een vergunning voor nodig was. De rechter snapte precies wel dat ik er verstand van heb", vertelde hij na de zitting. Hij is niet ontevreden met de vordering. "Binnen twee maanden krijg ik een overschrijvingsformulier en dan ben ik er vanaf", zegt hij.

Pepperspray in gezicht
Volgende week woensdag moet de man zich, samen met zijn vriend Danny Van Geyte (47), verdedigen voor de uit de hand gelopen burenruzie in domein Akrenbos. Het duo tekende verzet aan tegen de celstraf van 1 jaar die hen bij verstek werd opgelegd. De mannen zouden in de zomer van 2014 pepperspray in het gezicht van een buurman gespoten hebben. Bovendien zouden ze met hun wagen ingereden zijn op enkele campingbewoners. "Onzin", houdt Vandercammen vol. "Als de rechter een beetje serieus is, steekt hij die andere mannen voor enkele jaren in de gevangenis. Zij hebben Danny immers met een vuurwapen bedreigd." De zaak stond normaal vorige dinsdag op het programma, maar werd wegens gebrek aan tijd uitgesteld. In de zaak rond het vuurwerk doet de rechter uitspraak op 1 oktober.

(WHW/TVP)

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-...ter-voor-bezit-vuurwerk-en-buskruit-a2445054/

Bovenaan