Mega-handel illegaal vuurwerk maandag voor rechtbank Den Bosch

Tony

Administrator
Medewerker
DEN BOSCH - De Rechtbank in Den Bosch buigt zich maandag over een extreem grote handel in illegaal vuurwerk. Het gaat ondermeer om meer dan 150.000 lawinepijlen. Vier verdachten uit onder andere Helmond en Veldhoven staan maandag voor de rechter.

De verdachten zijn al in december 2010 in België opgepakt, maar de zaak werd begin 2011 geschorst omdat justitie meer tijd nodig had voor onderzoek.

Opslagplaats met 1500 kilo vuurwerk
Het viertal wordt verdacht van de handel in illegaal vuurwerk uit Duitsland, China en Hongarije. Dat werd op verschillende plaatsen in België opgeslagen, maar nergens waren de vergunningen in orde

Lees meer: http://www.omroepbrabant.nl/?news/203092682/Mega-handel+illegaal+vuurwerk+maandag+voor+rechtbank+Den+Bosch.aspx

Tony

Administrator
Medewerker
Eis: vijf jaar voor bezit ‘vuurwerkbommen’ van half miljoen euro, OM: ‘één van grootste zaken ooit’

DEN BOSCH - Vier mannen, onder wie één uit Helmond en één uit Veldhoven, worden door het openbaar ministerie verdacht van illegale handel, het bezit van 150.000 lawinepijlen ter waarde van een half miljoen euro en het witwassen van geld. De eis is vijf jaar celstraf.
Het openbaar ministerie sprak maandagmiddag bij de rechtbank in Den Bosch van één van de grootste zaken ooit. Het aangetroffen vuurwerk hoort volgens officier van justitie bij The Big Five. Dit is het zwaarste klasse vuurwerk dat alleen door professionals gebruikt mag worden.

Half miljoen euro aan bommen
De mannen worden verdacht van illegale handel van vuurwerk uit Duitsland, China en Hongarije. Ze zouden voor meer dan een half miljoen euro het vuurwerk hebben ingekocht. De vier verdachten worden ook verdacht van het witwassen van geld. Het vuurwerk werd altijd cash verhandeld.

Twee verdachten waren maandag niet aanwezig bij de zaak. De andere twee maakten gebruik van hun zwijgrecht. Volgens de officier van justitie hebben de vier gehandeld in extreem zwaar vuurwerk. Soms zat de zwaarte van het vuurwerk tegen dat van een bom aan.

Lees verder: http://www.omroepbrabant.nl/?news/203204432/Eis+vijf+jaar+voor+bezit+‘vuurwerkbommen’+van+half+miljoen+euro,+OM+‘een+van+grootste+zaken+ooit’.aspx

Dahustla

Registered User
half miljoen euro? Ik denk dat het qua verkoopwaarde wel een miljoentje meer is ;)

ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken en wat de daadwerkelijke straffen gaan worden.

Laatst bewerkt:

Dahustla

Registered User
Ik lees het idd.. te snel met reageren. Maar als ze de wet Bibob erbij pakken gaan ze toch meestal uit van straatwaarde/verkoopwaarde?

Tony

Administrator
Medewerker
Ik lees het idd.. te snel met reageren. Maar als ze de wet Bibob erbij pakken gaan ze toch meestal uit van straatwaarde/verkoopwaarde?

Bibob heeft hier niets mee te maken omdat de jongens/mannen denk ik geen bedrijf hebben waar ze vuurwerk verkopen.

joszie

Zilveren Member
hatsidee. dat is geen katten£$". Ben benieuwd wat de uitspraak wordt.
tja, dat is het risico dat ze aangegaan zijn.

Tony

Administrator
Medewerker
Zijn dit niet de "bekende" jongens die we vaker op TV hebben gezien?
1 of 2 keer bij Alberto Steegeman

Pyro look

Registered User
Ja ja dit is allemaal aan het rollen gekomen in 2010 door een vrachtwagentje met PL kentekenplaaten uit Poznan.
Meen in Merkseplaas Belgie die op heterdaad is bedrapt op het over laden van Jorge cakes.

Persoonlijk vind ik het erg klote dat dit netwerk is opgerold :(
Mooie spul kwam er voor bij op hun prijslijsten en voor een leuke prijs ook.

Bovenaan