Meer vuurwerkschade in Breda

Moontan

Moderator
Medewerker
Meer vuurwerkschade in Breda

De gemeente heeft de vuurwerkschade aan gemeentelijke eigendommen tijdens de afgelopen jaarwisseling geïnventariseerd. Hieruit blijkt dat er dit jaar voor € 125.600,- schade is aangericht aan afvalbakken, speeltoestellen, kolken en aan straatnaam- en verkeersborden. Dat is € 38.000,- meer dan tijdens de jaarwisseling daarvoor. Toen was de schade € 87.600,-.

De gemeente zet met partners elk jaar fors in op preventie om schade en ongevallen te voorkomen. Toch raken er ieder jaar weer meer mensen gewond door vuurwerk en is de schade aan gemeentelijke eigendommen door steeds zwaarder (illegaal) vuurwerk elk jaar hoger.

Burgemeester Van der Velden: “Ik gun eenieder zijn plezier, maar met vuurwerk naderen we een maatschappelijke grens. Alles bij het oude laten is wat mij betreft geen optie. Ik denk aan mogelijkheden om de afsteekperiode te beperken of aan het instellen van vuurwerkvrije zones rond winkelcentra of bejaardenhuizen. Ook zou ik willen inzetten op de strijd tegen illegaal vuurwerk met: politie-inzet en zwaardere straffen voor de handel en het bezit van illegaal vuurwerk. Ik kom binnenkort met een notitie hierover en dan spreek ik met de gemeenteraad over wat te realiseren en te handhaven is.”

Er werd afgelopen jaarwisseling voor € 66.400,- schade aangericht aan 166 afvalbakken. Dat is € 21.700,- meer dan de jaarwisseling daarvoor. De meeste afvalbakken werden compleet vernield door zwaar vuurwerk.
Verder werden op 288 plaatsen straatnaamborden en verkeersborden vernield voor een bedrag van € 23.100,-; dat is € 7.550,- meer dan de jaarwisseling daarvoor.
Ook was er voor € 22.000,- schade aan 56 speelvoorzieningen. Dat zijn 11 speelvoorzieningen en een schade van € 6.000,- meer dan het jaar daarvoor.
Verder werden er 80 deksels van kolken gehaald, die weer teruggelegd moesten worden. Acht kolkdeksels waren verdwenen. Voor die kolken moesten nieuwe deksels worden aangeschaft. De kosten bedroegen € 4.500,-.

Daarnaast hebben preventieve gemeentelijke maatregelen, zoals het tijdelijk afsluiten van afvalbakken en het verwijderen of vergrendelen van binnenbakken kort voor de jaarwisseling nog eens € 9.600,- gekost. Ook werden verschillende abri’s en mupi’s, die in eigendom en beheer zijn van JC Decaux Nederland BV, voor naar schatting € 15.000,- vernield.

http://www.breda.nl/system/files/persberichten/raadsbrief_vuurwerkschade_170114.pdf

Bovenaan