Matig effect in de NL vuurpijl,waarom?

Grizmo Raizor

Registered User
Toch snap ik het niet met die pijlen.. In Duitsland bijvoorbeeld, mogen ze 20 gram kruit erin hebben.. die dingen stijgen ook de lucht in en hebben soms dezelfde uitwerking als sommige pijlen in NL met 40 gram kruit. Nu moet men mij eens vertellen hoe men het kan verklaren dat ze vaak 40 grams pijlen verkopen waarvan de uitwerking in 99% van de gevallen slechter zijn dan de uitwerking van een gemiddeld potje. Laten we voor het gemak er vanuit gaan dat de pijl 15 gram stijglading nodig heeft, dan heeft die toch nog mooi 25 gram over voor het effect... en toch lijkt het nergens op. How come??? :surprised:

Laatst bewerkt:

mickeyzegtboem

Registered User
Re: Mortier Rocket XXL

Heel veel pijlen zijn dusdanig gemaakt, dat er gewoon een zakje effectsterren in de huls van de pijl is gepropt.
Op het moment dat het effect uitgeworpen moet worden, krijg je een effect wat een kant op geduwd word, hierdoor krijg je dus een scheef effect met nauwelijks spreiding.

Bij bolpijlen zou je normaal een constructie hebben van burstcharge in het midden, met effectsterren aan de buitenkant.
Hierdoor goede spreiding, en dus beter effect.

In de regel genomen zie je ook dat bolpijlen de betere effecten hebben t.o.v. "normale" pijlen, helaas is deze mortier rocket de uitzondering die de regel bevestigd.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Re: Mortier Rocket XXL

Toch snap ik het niet met die pijlen.. In Duitsland bijvoorbeeld, mogen ze 20 gram kruit erin hebben.. die dingen stijgen ook de lucht in en hebben soms dezelfde uitwerking als sommige pijlen in NL met 40 gram kruit. Nu moet men mij eens vertellen hoe men het kan verklaren dat ze vaak 40 grams pijlen verkopen waarvan de uitwerking in 99% van de gevallen slechter zijn dan de uitwerking van een gemiddeld potje. Laten we voor het gemak er vanuit gaan dat de pijl 15 gram stijglading nodig heeft, dan heeft die toch nog mooi 25 gram over voor het effect... en toch lijkt het nergens op. How come??? :surprised:

In het verleden heb ik al eens naar dit antwoord gezocht, ik zoek nog steeds. Zie hier: http://www.freakpyromaniacs.com/for...-nederland-algemeen/9518-40-grams-pijlen.html

elmo

FPM Moderator
Vondt de vraag van Grismo wel een nieuw topic waard,daarom een paar post hierheen gezet.
Wellicht komen we nu wel tot een antwoord!

Laatst bewerkt:

Grizmo Raizor

Registered User
Weco Duitsland... met 20 gram sas presteren zij het om hier nog een dubbel effect/knal uit te halen.. heb sommige Duitse pijltjes gezien die echt goed zijn. Hier in Nederland zijn ze over het algemeen duur en slecht. Ik weet het niet, sommige gaan niet hoog, zijn niet al te zwaar en komt me toch een prut burst en effect vanaf.. dan vraag je je af of je misschien wel die pijlen op inhoud moet gaan wegen.

maartenvincent

Registered User
De Nederlandse pijlen stijgen te hoog. Die Duitse pijlen ploffen vaak op een paar meter hoogte. Plus dat Nederlandse pijlen veel te groot/zwaar zijn, waardoor een groot deel van je kuit in de motor gaat zitten in plaats van in het effect. DENK IK.

Laatst bewerkt:

blackpowder

Registered User
Ik persoonlijk denk toch de kwaliteit van de pijlen.
Ook bijvoobeeld met cakes zitten er enorme verschillen in die ook moeilijk te verklaren zijn een een nederlands tot 15 gram gevulde tube kan het soms onder doen voor een met 8 gram gevuld messier potje van zena nederland.
en dan kan een 16 shots 240 gram gevulde cake van 30 euro niet eens tegen op.
Veel pijlen worden groot en duur verkocht en zien er imposant uit maar zijn meer bedoeld om de niet vuurwerkers onder ons geld uit de portomonee te trekken.
Ik denk dat als men aandacht aan het bouwproces van de pijlen besteed en er goede kwatiteit sas in doet je met 40 gram maximale lading een groot en mooi effect kunt maken.

Dus om een lang verhaal kort te maken ik denk dat het dus voor de importeurs snel verdiennen is.

MVG Blackpowder

ifeelfine

Registered User
volgens mij is er niks mis met vele nl pijlen zolang je maar een beetje goed shopt. Vind bel 75 grams pijlen juist vaak veel te hoog stijgen

bridge

Bronzen Member
In mijn optiek zijn er zat goede nederlandse pijlen op de markt. Ik zie het probleem niet. Uiteraard zijn er kwaliteitsverschillen. Dat geldt ook voor 75 grammers. Er zijn zat topics waar te vinden is wat de beste pijlen zijn in Ned en Bel.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Met Rocket Boom, Killing Arrow en die Goldmembers van Lesli zijn er best wel goede pijlen in NL.
Ook Duitse pijlen zijn soms nog goed met maar 20 gram NEM. (Zinkpijltjes b.v.)

blackpowder

Registered User
Er wordt hier ook gesteld dat niet alle pijlen slecht zijn.
er zitten hellaas een hoop pijlenpakketten tussen die niet 40 gram waardig zijn om het zo te stellen.

ifeelfine

Registered User
GBV zijn de enige waarvan ik zeg prijs qualiteit voor een 40 grammer is wat aan de hoge kant, maar om ze nou niet waardig te noemen

USRRobiwan

Registered User
Dat zelfde heb ik een beetje met de 50gr single shot mortiertjes...

Maar inderdaad zijn de normale pijlen met de puntige hoedjes wel vaak slecht te noemen. Hoop karton de lucht in met weinig inhoud. De bolpijlen zijn wel goed, rocketboom is bijna elk jaar zeer leuk om te schieten in de vooravond. Dat vind ik persoonlijk ook de enige met een goede prijs/kwaliteits verhouding tegenover de andere shell rockets.

Bovenaan