Man opgepakt voor vliegen met drone bij vuurwerkshow

Moontan

Moderator
Medewerker
Man opgepakt voor vliegen met drone bij vuurwerkshow

Een 45-jarige Hagenaar is zaterdagavond aangehouden voor het laten rondvliegen van een drone tijdens en na het Vuurwerkfestival in Scheveningen. De man wordt verdacht van overtreding van de Regeling Modelvliegtuigen. Zijn apparaat, dat opviel door de verlichting, is in beslag genomen.

Surveillerende agenten signaleerden omstreeks tien voor elf een drone boven zee ter hoogte van het vuurwerk. Na afloop van de show zagen de dienders de drone richting de haven van Scheveningen vliegen over de hoofden van honderden toeschouwers op het strand en de boulevard. De politiemensen volgden het modelluchtvaartuig en spraken de eigenaar aan op het moment dat hij zijn 'speeltje' liet landen.

De man moest meekomen voor verhoor. De Regeling Modelvliegen verbiedt het laten vliegen van drones in het donker, boven mensenmenigten en boven aaneengesloten bebouwing, zo meldt de politie in een persbericht. De Hagenaar werd na verhoor heengezonden. Zijn drone is in beslaggenomen in afwachting van de behandeling van de zaak door de Dienst Luchtvaartpolitie.

Youtube
Het is niet bekend of de Hagenaar het vuurwerk filmde met zijn drone. Dat deed een man in de Verenigde Staten vorige maand wel. Hij legde met zijn drone de vuurwerkshow boven West Palm Beach in Florida 'van binnenuit' vast. Jos Stiglingh plaatste het filmpje daarna op Youtube, waar de spectaculaire beelden inmiddels al door bijna 10 miljoen mensen werd bekeken.

http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haa...voor-vliegen-met-drone-bij-vuurwerkshow.dhtml

DanielFPM

Registered User
Hier is toch geen ander woord voor dan, BELACHELIJK. Een waarschuwing oké, maar meenemen voor verhoor en daarna ook nog is inbeslagname? Te geek voor woorden.

chromeeh

Registered User
Tja... Aan de ene kant snap ik de regels wel, vliegen boven een mensen massa bijv.
Aan de andere kant, als iemand op het strand staat, z'n drone boven de zee laat vliegen, plons is jammer dan zeg maar.

Die regels zijn helaas wel nodig, want je kunt anders wachten op de eerste ongelukken.
Alleen de meesten die vliegen en filmen zijn (erg) zuinig op zijn / haar drone + cam, en zullen dus ook alles doen om te voorkomen dat de drone zal crashen en daarbij goederen / personen te raken.

blinker 123

Registered User

ga je dat ook zeggen als je er een zelf heb kerel .luister voor deze drone zijn nog geen regels ik zag geen probleem met politie dit was met briele bluesfestival

Laatst bewerkt:

DanielFPM

Registered User
ga je dat ook zeggen als je er een zelf heb dombo .luister voor deze drone zijn nog geen regels ik ben onlangs wezen vliegen boven den briel geen probleem met politie dit was met briele bluesfestival

Iedereen een mening natuurlijk maar laten we degene niet persoonlijk aanvallen daarop :)?

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

RedBaron

Registered User
Ik ben het er wel mee eens. Tijdens Ignis Brunensis 2014 in Brno, Tsjechië hing er ook een boven ons. Buiten dat dat kreng een irritant lawaai maakte omdat hij niet al te hoog vloog verstoorde hij met zn knipperende lampjes ook nog eens het maken van fotos. Het kan ook nog eens potentieel gevaarlijk zijn zo in het donker.

Dat de beste man meteen mee moest en het zaakje inbeslaggenomen is wel wat overdreven.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik heb er zelf ook 1 en het zou niet in mijn opkomen om dwars door het vuurwerk heen te vliegen. Hoe spectaculair de beelden ook zijn.
Ik zou het persoonlijk als schieter ook niet fijn vinden dat wanneer ik op een ponton vuurwerk staat weg te schieten de kans bestaat dat er zo een drone op mijn kop valt. Of er nu wel of geen regels zijn, verantwoordelijkheid neem je zelf.

Tony

Administrator
Medewerker
tony dit is gedaan met profi drone octocopter

Dat maakt toch helemaal niets uit. Pro of niet Pro, het blijft iets wat je niet zomaar moet doen. Vooral niet als er mensen beneden op een ponton met explosieven bezig zijn. Dat is de verantwoordelijk die jij als vlieger en als mens dient te nemen. Of je hebt een afspraak gemaakt met de schieter zodat hij weet wat er staat en wat er kan gebeuren.

Tony

Administrator
Medewerker
was er bij de zena trophy vorig jaar ook niet een drone? bij de mascleta?

Ja, maar die hing er toch echt niet boven.
Deze bleef netjes langs de kant vliegen. Maar het is wel goed dat je het zegt want ik wil niet dat die dingen er precies boven gaan hangen bij de 2015 editie.

explosio

Registered User
Je wil inderdaad niet dat zo'n ding op je hoofd terecht komt en dat gevaar gaat natuurlijk groot worden als meer mensen tegelijk dit gaan doen.
Wel aparte beelden hoor.

condor27

Registered User
Je mag niet vliegen boven mensenmassa's :

Een basisregel is het verbod in artikel 5.3 van de Wet luchtvaart om op zodanige wijze aan het luchtverkeer deel te nemen dat daardoor personen of zaken in gevaar worden of kunnen worden gebracht. Artikel 5.4 van de Wet luchtvaart verbiedt het om boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenmenigten, aan het luchtverkeer deel te nemen op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen.

Regels zijn er wel degelijk omtrent multicopters

http://hoogtezicht.nl/wet-en-regelgeving/regeling-modelvliegen

Bovenaan