Ik ben hier afgelopen jaar geweest.
Leuke week gehad met fantastisch weer, en een prachtig eiland, maar om eerlijk te zijn vond ik het festival zelf een beetje tegenvallen.
Misschien teveel verwend in Spanje en Italië door de jaren heen?
Anyway, er werden alleen pyromusicals geschoten, en die waren niet bepaald van het nivo Knokke Heist, naar mijn mening.
Musicals zijn prachtig, maar dan moeten ze perfect worden uitgevoerd en dat was tijdens dit festival zeker niet het geval.
Er ging verder nogal wat mis in de tijdsplanning van het totale gebeuren, en ook met de timing in de diverse shows, en ik heb voor mijn gevoel teveel chinees materiaal gezien. Daar ga je niet voor naar Malta, althans ik niet!
De belangrijkste reden was, denk ik, dat het festival een overwegend internationaal karakter heeft, terwijl ik juist graag meer Maltees vuurwerk had willen zien. Want dat is andere koek! Daar was ik voor gegaan, maar dat was achteraf geen slimme keuze.
Ik denk dan ook dat de keuze van Plop cs. een verstandige is...
Ten aanzien van een geschikte plaats om te filmen cq om te staan: de omtrek van de baai is zó groot en zo goed bereikbaar, dat het niet zoveel uitmaakt waar je gaat staan. De richting van de wind zou ik hier leidend in laten zijn, want de invloed daarvan is ook hier groot.
Wij hebben twee avonden op de muur in Valletta gestaan op 100 meter van de muziekinstallatie af, op zich een prima plek, maar aan de overkant van het water hebben wij een avond met de crew van een locale vuurwerkfabriek doorgebracht, en daar is het veel rustiger en sta je ook een stuk dichter bij de pontons.
Maar... daar moet je wel de weg weten, of een gids hebben zoals wij. Want afgezien van de wirwar van straatjes is het daar ook niet zo'n heel lekkere buurt, zo werd ons verteld.
Ik weet dat er op dit forum mensen meelezen die veel bekender in Malta zijn dan ik; wellicht kunnen die meer en betere info verschaffen dan ik?