Lokale agent krijgt jacht naar illegaal vuurwerk op zijn bordje en dat moet anders, waarschuwt politiebond

Plum Bloom

Registered User
Lokale politieagenten kunnen de opsporing van illegaal vuurwerk er niet bij hebben. Daarvoor waarschuwt de politiebond. Met het vuurwerkverbod vanaf 2026 dreigt de werklast voor de onderbezette politieteams verder toe te nemen. „Zo is het haast onmogelijk om het goed te regelen.”

Het oprollen van verboden vuurwerkhandel was tot voor kort een deeltaak van de tien regionale eenheden van de politie.

Zo had Oost-Nederland speciale milieuagenten en een eigen coördinator vuurwerkcriminaliteit. Maar die functies zijn geruisloos verdwenen, zo blijkt.

Per 1 januari 2024 is het speuren naar illegaal vuurwerk ‘een generieke taak’ geworden. Dat betekent dat de zogeheten basisteams, de meest lokale politieafdelingen, nu gaan over het al dan niet opsporen van verboden vuurwerk. En dat baart de Nederlandse Politiebond (NPB) grote zorgen.

„Het ene basisteam kan heel anders omgaan met de opsporing dan het andere”, zegt NPB-voorzitter Nine Kooiman. „Bovendien kampen de teams met enorme onderbezetting en liggen er al veel taken op hun bordje. Het is zo haast onmogelijk om de opsporing van illegaal vuurwerk ook nog goed te regelen. Heel frustrerend.”

Kooiman pleit namens Nederlands grootste politiebond voor extra investeringen in vuurwerkopsporing. Zeker nu vanaf 2026/2027 door het vuurwerkverbod nagenoeg al het knal- en sierspul in ons land illegaal wordt, zouden lokale agenten de jacht daarop niet alleen moeten opknappen.

Als we willen voorkomen dat mensen massaal vuurwerk over de grens halen, moet je de opsporing versterken. Het is nodig om te investeren in een landelijke aanpak, met heldere regels voor alle basisteams. Want vergeet de maatschappelijke impact van vuurwerk niet. Een lading Cobra’s onder het bed van de buurjongen kan ontzettend gevaarlijk zijn voor de hele woonwijk.”

De illegale vuurwerkmarkt in Nederland wordt gedomineerd door circa tien grote handelaren. Ook de online markt groeit. De pakkans per kilo verboden vuurwerk ligt tussen de 1 en 6 procent. Dat blijkt uit onderzoek dat afgelopen zomer aan de Tweede Kamer is gepresenteerd.
Om de handel beter aan te pakken is landelijk extra inzet nodig, denkt criminoloog Monique Bruinsma die meewerkte aan dat rapport. „Als je landelijk de kraan dichtdraait, hoeven de basisteams minder te dweilen.”
Al stelt ze dat de inzet van basisteams - die vaak grote delen van steden of regio’s beslaan - juist ook goed kan uitpakken voor de vuurwerkopsporing. „Zij zouden met hun aanpak mogelijk beter kunnen aansluiten bij lokale problematiek.”

De Nationale Politie laat in een reactie weten dat de opsporing van illegaal vuurwerk ondanks de wijziging begin 2024 niet alleen een taak is voor lokale agenten. ‘Afhankelijk van de ernst en omvang van de zaak ligt de opsporing belegd bij basisteams, bij de districtsrecherche of landelijk.’
Daarnaast is dit voorjaar een landelijk actieplan gestart tegen aanslagen met explosieven. Die hangt ook nauw samen met de bestrijding van zwaar illegaal vuurwerk.

Hyper

Registered User
Toen:

Politie:
Wij willen een vuurwerkverbod!
Politiek: Nee.

Straks:

Politiek:
Handhaaf ons vuurwerkverbod!
Politie: Nee.

AWG

Registered User
Toen:

Politie:
Politiek: Nee.

Straks:

Politiek:
Politie: Nee.
wilden niet alle agenten, alleen de hoofdmannetjes van de politie, want dat scoorde zo lekker in de media.
groenslinks wilde ook georganiseerde shows, en wisten heus wel dat daar niets van zou komen zodra het moment daar was..
en faber mag volgend op ouwejaarsnacht ook gewoon weer naar zijn dienst toe(ipv zijn champagne toost droom), alleen kan hij nu niet meer het siervuurwerk de kop van jut laten zijn.

al die gasten weten drommels goed wat ze doen...(imo) lekker jezelf profileren als goed bezig zijnde..
en ondertussen veranderd er niets behalve dat het naar alle waarschijnlijkheid erger wordt dan het was.
zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

maargoed ik zeg niks nieuws we weten dit allemaal allang.:cautious:

Plum Bloom

Registered User
Spoort mevrouw Kooiman eigenlijk wel? Gedraagt zich als een verlengstuk van de politietop, cq bemoeit zich inhoudelijk met het werk daarvan. Dit soort uitspraken heeft toch niets van doen met vakbondswerk?

roelz

Registered User
Je leest een beetje de paniek tussen de regels door, denk dat men langzaam gaat beseffen wat een NL verbod kan gaan betekenen. Politie moet nu niet gaan janken, er was een aantal jaar geleden zelfs een opperhoofd die grondbloemen wilde verbieden omdat je die kan gooien naar hulpverleners. (ik verzin dit niet). Jullie wilde een verbod? Succes ermee.

adgertic

Registered User
Je leest een beetje de paniek tussen de regels door, denk dat men langzaam gaat beseffen wat een NL verbod kan gaan betekenen. Politie moet nu niet gaan janken, er was een aantal jaar geleden zelfs een opperhoofd die grondbloemen wilde verbieden omdat je die kan gooien naar hulpverleners. (ik verzin dit niet). Jullie wilde een verbod? Succes ermee.
Dat is het precies. Jarenlang roepen dat er echt echt ECHT een verbod moet komen want dit kan zo niet langer. En dan komt het er.... Ja, maar wacht even.... Het Nederlandse vuurwerk is het probleem niet..... Dat wij dat al jaren roepen maakt dan ook helemaal niets uit. Want wat weten liefhebbers er nou van? Dat is allemaal tuig wat voor totale anarchie in Nederland is toch? Ach ja... Ik ben bang dat het toch echt te laat is.

Ik heb de energie niet meer om steeds maar de discussie aan te gaan. Het is ze gelukt. Ik ben moegestreden.
Zoals een wijs man in meerdere filmpjes zegt... Ok.. Joe Joe.

• Sad
Reactions: AWG

firewire

Registered User
Waar is de tijd gebleven dat Neerlands bekendste politiewoordvoerder/politiefunctionaris & politicus Dhr. K. Wilting, bijschnabbelde door jarenlang importeur en winkeliers demo’s aan elkaar te praten?!?

joszie

Zilveren Member
Ik eis inderdaad vanaf volgend jaar als het verbod er is inderdaad handhaving. Want dat is beloofd.
Ik wil dat iedere knal die nu te horen is dan niet meer voor kan komen. :):)

Ondertussen vanmiddag een stel rennende jochies voorbij zien komen gevolgt door een dikke knal.

Gisteravond op het veld in het dorp een dikke vuurzee na een knal (blik benzine oid met cobra).

Maar gelukkig dat ik volgend jaar om middernacht geen fonteintje met mijn dochtertje mag/kan afsteken...........

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ze zijn nu al aan het janken omdat ze weten dat het uit de hand gaat lopen.
Cat. 3 verbieden lost het probleem niet op.
Buskruit knallers verbieden lost het probleem niet op. De vuurwerk vrouwen hebben dit heel goed laten op een YouTube filmpje jaren geleden.
Romeinse kaarsen verbieden lost het probleem niet op. Vooral als je niet aanpakt als eikels met Romeinse kaarsen op elkaar gaan schieten. Ik heb tijdens Fallas gezien dat iemand die op het publiek schoot eerst een paar knuppels in zijn nek kreeg en daarna de vraag werd gesteld, waarom deed je dat?
En dan is het stigma wat bij de politie heerst, als je bijvoorbeeld hoe het afsteken van een shell werkt dat er gelijk gedacht wordt. O dan heeft die gene een paar kartonnen op zolder staan. Dat geldt ook voor mensen die lid zijn van een schietvereniging, dat stigma die op kenners ligt.
Doe je als politie organisatie je voordeel mee.
Maar nee, die jankballen blijven krijsen om een verbod en politie vakbonden staan voorop als een sirene.

Bovenaan