Lengte pijlenstandaard

Davis

Registered User
Mede Freaks,

Ik heb mijn pa gevraagd of hij een pijlenrek wilt maken, zodat ik veilig mijn pijlen kan afsteken. Ik heb uit Belgie 75 grams pijlen van het pakket Cyclone (LYX). Ik heb alleen geen idee hoe lang deze pijlen zijn, en vooral, hoe lang zo'n pijlenstandaard moet zijn om hem fatsoenlijk de lucht in de kunnen schieten.

Het rek krijgt twee buizen, een korte buis voor kleine pijlen, en een langere voor de grote pijlen, incl de 75 gram's. Iemand enig idee hoe lang de langste buis minimaal moet zijn voor deze pijlen?

(Ik heb de pijlen niet hier, maar bij een maat in de bunker, kan ze dus niet opmeten)

Hopelijk kan iemand me spoedig antwoord geven.

Alvast bedankt!

Davis

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
als je de stok in de buis steekt zou ik er voor zorgen dat de motor niet op de buis rust.

Richardus

Registered User
Toen ik er zelf eentje maakte voor Belgische pijlen, kwam ik uit op een tophoogte van de buis van 60cm. De langste pijlen zijn een meter ongeveer, de kortsten leunen dan net op de buis. Zorg dat je vader stalen buizen gebruikt, scheelt gesmolten pvc :)

Richardus

Registered User
Ach, als de motors van de pijlen niet direct op de pvcbuis zitten, en als je enkel die paar pijlen wilt afsteken, dan overleven die buizen dat heel best 1 jaarwisseling hoor :) ook al stook je er nog een paar tiental meer uit. Is het niet zo dat de grijze pvc wat dikker zijn dan de gele? Misschien wel handig om dat te doen dan. Staal is enkel handig als je echt veel pijlen zou afsteken en je rek latere jaren ook nog wilt gebruiken.

Davis

Registered User
Ik moet dit ding in een toyota aygo vervoeren, en als er ook maar een klein beschadegingetje in die auto komt kan ik rekenen op minimaal 10 nitraten in m'n onderbroek, met een beetje geluk inclusief viscolont van 1 meter eraan vast. Zonder gekheid, stalen buizen maken meer kapot dan je lief is. Dan ga ik toch liever voor een pvc.

Richardus

Registered User
Hahaha, en het voldoet meer dan voldoende voor jouw doel, lijkt me :) Tof dat je pa zoiets voor je in mekaar wil zetten, veel plezier!

boozebelly

Registered User
Ik moet dit ding in een toyota aygo vervoeren, en als er ook maar een klein beschadegingetje in die auto komt kan ik rekenen op minimaal 10 nitraten in m'n onderbroek, met een beetje geluk inclusief viscolont van 1 meter eraan vast. Zonder gekheid, stalen buizen maken meer kapot dan je lief is. Dan ga ik toch liever voor een pvc.

Ik wel wel zo'n stalen CV-leiding gebruikt. Die dingen zijn niet duur en om beschadiging bij het vervoer te voorkomen laat je hem toch in de bouwmarkt op maat zagen! Iedere bouwmarkt doet dat wel voor je hoor. Heb je mooi een paar korte stukken die makkelijk in de kofferbak passen.

Galaxis

Registered User
grijze pvc voldoet prima in de meeste gevallen . Dat is Hostaliet Z pijp . Dat is slagvaste pijp. Prima geschikt voor wat pijltjes te schieten.

KruitFreak

Registered User
Er zijn gewoon heel veel mogelijkheden van PVC tot koper en van glas tot staal. Het een gaat langer mee dan het andere maar door slijtage zie je dat vanzelf wel. Ik zou altijd zorgen dat de raketmotor een stuk boven de buis hangt. Ook zorgen dat de buis niet te smal is anders krijg je teveel wrijving en gaat de pijl minder hoog.

andre1

Registered User
aloha
rij naar een loodgieter,s bedrijf in de buurt deze hebben meestal wel het 1of ander als afval stukken zoals cv buis 15mm of 22mm
zij hebben soms ook staal 1/2 of 3/4 duims,dit is echter wel wat zwaarder.
klik zadels hebben ze meestal ook wel.Deze zijn zo vast te zetten met schroeven.15 en 22 passen ook op 1/2 en 3/4.
ik zou ze wel met een stukje schuurpapier ff glad maken ivm beschadegingen van de auto.

USRRobiwan

Registered User
Schiet al 4 jaar uit normale gele pvc pijpjes die tegen een houten Klapschraag zijn geschroefd met pvc beugeltjes. En de motors rusten gewoon op de rand van de pvc buis. Ze zijn inmiddels na 4 jaar wel zwart maar voor de rest nog allemaal goed. En heb echt hele ladingen pijlen tegelijk afgeschoten de hele dag/nacht door.

Bovenaan