Koude vingers en 50 euro rijker

Scav

Registered User
Purmerend

Gemeentemedewerkers uit Purmerend hadden gisteren nauwelijk een moment rust.
Duizenden kilo;s vuurwerk werden bij speciale pinten in de stad ingeleverd. Er moest extra geld en extra opslagplek aan te pas komen: met een kilootje of 700 per persoon zit één container al snel vol.

"We hebben bijna tweehonderd kilo bij elkaar geraapt", zegt Jordi Hijsdee(15) trots. Samen met zijn vriend Michael Steeven (15) heeft hij donderdagmiddag zes uren door de straten van Purmer-Zuid gebanjerd om zoveel mogelijk afgestoken vuurwerk te verzamelen.
Ze hielden er koude vingers en vijftig euro aan over. "ik ga het opsparen", zegt Michael.

De jongens zouden het jammer vinden als straks wordt besloten dat particulieren niet meer zelf vuurwerk mogen afsteken. "Dan zijn wij ons zakcentje kwijt", zegt Jordi. Adriaan Bastiaanse is het met het duo eens. Hij levert samen met z'n dochtertje een kilo of zeventig in bij de parkeerplaats voor sporthal de Beukenkamp.
"Het zou het domste zijn wat ze kunnen doen", vindt hij. "Ze zouden de regels gelijk moeten trekken met andere Europese landen waar je het hele jaar door vuurwerk kunt kopen. Dan is het spannende eraf en zullen er een stuk minder ongelukken gebeuren." Zelf was Bastiaanse dit jaar, zoals altijd, voorzichtig. "Vuurwerkbril op, de buren waarschuwen, alles in de gaten houden en na het knallen opruimen. Dat hoort erbij."

Sommigen nemen dat opruimen wel heel serieus. Oscar Bultstra (14) stond op 1 januari om vijf uur 's ochtends naast z'n bed om al het vuurwerk te verzamelen. Hij wacht op zijn vader die met de auto de laatste lading komt brengen. Nog een paar plastic zakken gevuld met pijlen, rotjes en ander gruis brengen de teler op 724 kilo. "Het levert me 181 euro op", zegt Oscar. "Dat moet ik wel delen met mijn broer, maar het blijft een leuk bedrag."

Ook Oscar hoopt dat particulieren nog lang zelf mogen afsteken. "Ongelukken gebeuren alleen omdat mensen met hun vuurwerk knoeien en geen bril dragen."Dat er ook slachtoffers vallen door vuurwerk dat van anderen is, vindt hij 'stom'. "Maar ongelukken zullen altijd gebeuren, óók als straks bij ons vuurwerk alleen door de gemeente wordt afgestoken. Dan haal je het gewoon in België."

(Noord Hollands Dagblad - Regio Waterland)

10923592_10154959456710198_201151008979736493_n.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan