Inspectie: ruim kwart van import-vuurwerk niet veilig

goofygrunn

Registered User
Ruim een kwart van het geïmporteerde vuurwerk dat is getest door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voldoet niet aan de veiligheidseisen. De inspectie zegt dat mensen vooral moeten opletten bij het afsteken van cakeboxen, dozen vuurwerk.
De ILT controleert ieder jaar een deel van het vuurwerk dat vanuit het buitenland wordt ingevoerd. Dat moet voldoen aan Nederlandse en Europese eisen. Dit jaar zijn na tips uit binnen- en buitenland zo'n 300 partijen getest.
Als het vuurwerk wordt afgekeurd, moeten de importeurs de producten meestal vernietigen. In sommige gevallen kan het vuurwerk worden aangepast en alsnog worden verkocht. 'Cakeboxen'
Uit de controles blijkt dat vooral meerdere elementen vuurwerk in een doos een groot risico vormen. De dozen kunnen omvallen en zo leiden tot gevaar. Ook brandende delen die naar beneden vallen, zijn volgens de inspectie gevaarlijk.
De ILT zegt dat het met de controles ruim 80.000 kilo aan onveilig vuurwerk uit de winkels weert.

goofygrunn

Registered User
nou inderdaad ook mijn gedachte, echter vermoed ik dat ze de losse cakes bedoelen ipv boxen. Tenzij er verkeerd is doorgelust maar werd alweer nerveus van het kromme bericht

Michel_G

Zilveren Member
Ah, het vaste jaarlijkse bericht van IL&T: "Een kwart van het (geteste) consumentenvuurwerk is onveilig!" (Het is ook elk jaar weer precies een kwart! :unsure:)

Dit is ondertussen net zo'n traditie aan het worden als bijv. de Top 2000, de laatste paar dagen van het jaar! Mocht er ooit een vuurwerkverbod komen, dan gaan die mannen van IL&T zich volgens mij kapot vervelen!

Schuim

Moderator
Medewerker
Je moet toch ergens je subsidie weer mee binnen trekken? Laten zien dat je wat doet.
Wel opvallend is dat het stuk elk jaar word aangepast naar wat op dat moment hip and happening is in vuurwerkland.
Een cakebox kan nagenoeg niet omvallen, en cake wel, maar daar heb je je hippe woord van dit jaar.

Ook vraag ik me af wie de tipgevers uit binnen en buitenland moeten wezen.

Plum Bloom

Registered User
Je moet toch ergens je subsidie weer mee binnen trekken? Laten zien dat je wat doet.
Wel opvallend is dat het stuk elk jaar word aangepast naar wat op dat moment hip and happening is in vuurwerkland.
Een cakebox kan nagenoeg niet omvallen, en cake wel, maar daar heb je je hippe woord van dit jaar.

Ook vraag ik me af wie de tipgevers uit binnen en buitenland moeten wezen.

Alle ballen op de compounds.

Z@P

Registered User
Mooie reacties hier haha. Er is inderdaad een lijn in de persberichten van de afgelopen jaren te ontdekken. Tips gekregen, van conculegas wellicht..

Koetje

Registered User
ILT hahahahah, stelletje prutsers. Elk jaar hetzelfde geneuzel van dit clubje. 300 tips uit binnen en buitenlans. Hoe gaat zoiets in zijn werk dan? Vaag verhaal. Heb die gozer ook op de radio gehoord. Ging volgens mij inderdaad om cakes en niet om boxen en compounds. De kans dat die omvallen is ook simpelweg nihil.
Voor de importeurs is er imo nog wel winst te halen in het steviger maken van cakes met weinig schoten. Deze zijn vaak een stuk hoger dan breed en dan is omgaan zo gebeurd.

• Like
Reactions: Z@P
D

Deleted member 17038

Guest
nou inderdaad ook mijn gedachte, echter vermoed ik dat ze de losse cakes bedoelen ipv boxen. Tenzij er verkeerd is doorgelust maar werd alweer nerveus van het kromme bericht

Dat is inderdaad wat ze bedoelen. Maar een paar importeurs en winkeliers noemen potten nu al een paar jaar cakeboxen en cakeboxen noemen ze combiboxen. Dus dan krijg je dit soort verwarring.. We danken in ieder geval Zena en Lesli aan deze verwarring. Bravo! :rolleyes:

Sweet Laker

Registered User
Mocht er ooit een vuurwerkverbod komen, dan gaan die mannen van IL&T zich volgens mij kapot vervelen!

Wees maar niet bang, die zeiksnorren die nu vallen over vuurwerk vinden vast weer iets om over te klagen. Kunnen ze zich daar weer in vastbijten. Snorfietsen op het fietspad bijvoorbeeld die de luchtkwaliteit voor fietsers teveel vervuilen. (alsof al die vervuilende uitstoot van de overige verkeersdeelnemers op de baan er naast niet naar het daarnaast gelegen fietspad vervliegt). Moeilijk doen om het moeilijk doen, welkom in Nederland :D

GMP82

Zilveren Member
Het enige dat potentieel gevaarlijk is aan compounds, is die verdomde verplichte vertraging tussen de cakes.
Dat mensen er op af lopen, omdat ze denken dat het klaar is, ohnee, toch nog niet....

En dat is dan iets dat de regelgeving verplicht stelt. GEK zijn ze.

Michel_G

Zilveren Member
Het enige dat potentieel gevaarlijk is aan compounds, is die verdomde verplichte vertraging tussen de cakes.
Dat mensen er op af lopen, omdat ze denken dat het klaar is, ohnee, toch nog niet....

En dat is dan iets dat de regelgeving verplicht stelt. GEK zijn ze.

Sowieso is het nut van compounds t.o.v. een enkel blok met 2kg NEM te betwijfelen. In beide gevallen is er een (eerste) lont en reserve lont en loopt de rest automatisch door. Beiden hebben een constructie dat als het blok ergens middenin afslaat, het voor de normale consument niet meer is aan te steken, anders dan het reservelont. Compounds worden op een houten plank verlijmd, wat extra stabiliteit geeft, maar bij een 2kg blok, is het één massieve constructie die voor de stabiliteit zorgt.

Ik zou niet weten wat het echte nut is van een compound, t.o.v. een 2kg blok (met zelfde tubevulling), anders dan dat die laatste niet mogelijk is voor consumenten, onder de huidige Europese CE regelgeving.

Bovenaan