Illegaal vuurwerk steeds gevaarlijker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Moontan

Moderator
Medewerker
Illegaal vuurwerk steeds gevaarlijker

De jacht op illegaal vuurwerk is weer losgebarsten. Vooral in Twente is er een levendige handel in levensgevaarlijk vuurwerk.

Illegaal vuurwerk wordt steeds zwaarder, en dus gevaarlijker. In deze periode met de winter voor de deur leeft de handel weer op, en wordt ook de strijd tegen illegaal vuurwerk geïntensiveerd. Het wordt steeds makkelijker om vuurwerk uit het buitenland te halen. Uit landen als Tsjechië en Polen kan levensgevaarlijk vuurwerk gewoon via internet besteld worden, de post bezorgt de pakketjes dan aan huis.
Bert Kuperus van de politie Twente stelt dat er alles aan wordt gedaan om illegaal vuurwerk tegen te gaan.

Zo krijgen mensen die een filmpje op internet zetten waarop te zien is dat illegaal vuurwerk wordt afgestoken bezoek van de politie. Ook wordt overlegd met overheden in bijvoorbeeld Duitsland, Tsjechië en Polen om transport van illegaal vuurwerk tegen te gaan.

Illegaal vuurwerk melden
Mensen die vermoeden dat iemand in hun buurt illegaal vuurwerk in huis heeft of verhandelt wordt dringend gevraagd dat te melden bij de politie. Dat kan ook anoniem via het nummer van Meld Misdaad Anoniem 0800- 7000. Veel kopers van illegaal vuurwerk bewaren het in een schuurtje of garage, of zelfs op zolder. Als er dan brand ontstaat levert het vuurwerk gevaar op voor de hele omgeving.
Voor politie Twente heeft het opsporen van de opslagplekken prioriteit. Zo wordt de handel een slag toegebracht en wordt de veiligheid vergroot.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=151368

DeejayTim

Registered User
Ieder jaar weer hetzelfde gehysterie. Waar wordt de grens gelegd bij "zwaar illegaal"? Een pakje ministrijkers, een CE-gekeurde categorie 2 of 3 pot, fakkel, knaller of vuurpijl?

Dat ze die achterlijke knallers met tientallen of honderden grammen flash tegen willen gaan kan ik me voorstellen, maar ook hier geldt: waar vraag is, is aanbod. Kennelijk zijn er mensen die deze enorme knallers nog "leuk" vinden.
Ik zie er zelf de lol niet van in en om knallers af te steken met enkele tientallen tot honderdtallen flash.
Daarnaast vind ik dit soort 1.1G knallers (en dus ook saluteshells e.d.) per reguliere post voor "Jan en alleman" te risicovol en niet nodig (daarom is de ADR-transport bijvoorbeeld in het leven geroepen). Dat ze vervoer van vuurwerk per reguliere post proberen tegen te gaan kan ik me ook nog wel voorstellen, maar ook hier geldt weer: wat in Nederland "illegaal" is, is elders in Europa legaal, zoals in Polen en Tsjechië zelf (en in behoorlijk wat andere Europese landen).

Verder doet mij de zin "Wie filmpjes op internet plaatst waarop te zien is dat illegaal vuurwerk wordt afgestoken, krijgt bezoek van de politie." erg veel denken aan Stasipraktijken van het communisme. Het moet niet gekker worden dat mensen deze vrijheid wordt ontnomen. Het zal wel weer pure propaganda zijn van de "anti-vuurwerklobby".

Jaren heeft men gevochten om in vrijheid te leven, maar in Nederland wordt vrijheid voor een groot deel ingeleverd als het gaat om papier, karton en klei met wat chemicaliën, bij wijze van spreken. Absurd!

Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
De kop is suggestief, het volk weet steeds beter de weg te vinden waar ze dit soort materiaal vandaan kunnen halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan