Houdt de kritiek op het vuurwerk pas op bij een totaalverbod?

Palm Tree

Registered User
Woensdag heeft BN DeStem online een artikel geplaatst met als titel: Vuurwerkvrij? ‘Aan de overkant werd hard geknald’. Donderdag stond het ook in de papieren krant. Dit artikel gaat over ons.

Als kleine jongen ben ik van thuis uit al vroeg in aanraking gekomen met het ‘vuurwerkvirus’. Eerst staken mijn ouders dit nog voor mij af, maar toen ik eenmaal op eigen benen kon staan veranderde dit al snel. Door de jaren heen veranderde het vuurwerk naar steeds mooier en groter vuurwerk. Tot op de dag van vandaag is dat zo gebleven.

Ieder jaar leggen wij met veel man geld uit om een mooie vuurwerkshow neer te kunnen zetten. Zo mooi, dat zelfs buurtbewoners van andere straten hierheen komen om dit te ervaren en/of te vieren. En dat maakt deze traditie ook zo mooi dat je met familie, vrienden en buurtbewoners het nieuwe jaar inluidt met een mooi stukje vuurwerk.

Vuurwerkbrillen
Wij steken louter goedgekeurd consumentenvuurwerk uit Nederland af. Wij kijken al maanden van tevoren welk nieuw siervuurwerk er op de markt is gekomen. Al het vuurwerk dat wij afsteken is door ons zorgvuldig uitkozen.

Wij kijken altijd goed om ons heen. Als er mensen aankomen (met of zonder hond) stoppen wij meteen met het afsteken van vuurwerk. Zo kunnen zij er ongestoord langs. Ook hebben wij vuurwerkbrillen op en altijd een emmer met water klaarstaan voor het geval er iets nabrandt. Daarnaast ruimen wij altijd alles netjes op en vegen de straat aan zodat niemand hier hinder van heeft. Dat doen we ook om te voorkomen dat (kleine) kinderen nog iets wat niet is afgegaan nog kunnen aansteken.

Gemeente kunnen sinds enige tijd vuurwerkvrije zones aanwijzen. Maar dat heeft de zaak niet veel goeds gedaan. Deels begrijp ik wel waarom er vuurwerkvrije zones worden ingezet rondom bejaardencomplexen, kinderboerderijen enzovoort. Dat is ook prima, maar waar houdt het op?

Afgelopen jaarwisseling is door de gemeente Geertruidenberg rondom deze gebouwen een straal van 100 meter aangewezen waarin je geen vuurwerk mag afsteken. Wij zitten net op deze grens. Het treurige is dat het blijkbaar niet goed genoeg is voor dit handjevol mensen dat blijkbaar niets met vuurwerk heeft.

Deze mensen vergeten dat zij zelf ook jong zijn geweest en vermoedelijk hebben de meesten van hen zelf ook vuurwerk afgestoken. Daarbij komt nog dat wij als liefhebbers van vuurwerk een aantal jaren geleden al zijn gepakt door de overheid doordat het tijdstip wanneer je mocht beginnen met afsteken is aangepast van 10.00 uur naar 18.00 uur.

Ik vraag mij echt af: is het nou zo moeilijk om 8 uur vuurwerktijd te accepteren? Te gek voor woorden als je bedenkt wat 8 uur is op een periode van 365 dagen keer 24 uur. Deze tegenstanders zijn al enorm tegemoetgekomen.

Waar houdt het op voor de tegenstanders? Pas als er totaalverbod komt op vuurwerk? Ik denk het haast wel.

De heer Janssens haalt in het artikel aan dat er waarschijnlijk “opnieuw” gekeken moet worden om deze grens misschien verder uit te breiden? Volgens het artikel valt 100 meter al niet te handhaven, laat staan dat je dit dan zou gaan uitbreiden. En dan? Moeten wij verderop ons vuurwerk maar af gaan steken? Ook daar en overal zal altijd een tegenstander zijn die gaat klagen.

Maikel Maas (36) viert ieder jaar Oud en Nieuw in Geertruidenberg en was een van de mensen die net buiten de straal rond zorgcentrum Mauritsstaete afgelopen jaarwisseling vuurwerk afstak.

Bron: www.bndestem.nl

Plum Bloom

Registered User
Goed verhaal. Dit soort reacties zijn van groot belang waar het gaat om het beinvloeden van de publieke opinie.

Bovenaan