Hoe zit dat nou met karton indeling/hoeveelheid

stef

Member
Kan iemand mij vertellen hoe het nu zit met de hoeveelheid cake's die er in 1 karton mogen zitten.
Neem nou sensationbox van broekhoff, die weegt 450 gram en er zitten er 2 in 1 karton.
Maar kamuro sky van broekhoff weegt ook 450 gram, en daar zitten er 4 van in een karton.
Hoe kan je nu bij het zien van een cake uit de producten database, en het karton aantal niet is ingevuld, hoeveel er dan in 1 karton zitten.
Heeft dat soms te maken met het aantal schots per cake?
Ik denk het niet, want het verschil tussen deze 2 cake's is ook maar 1 schot.

Ik snap het niet, wie wel?
THANX

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Formaat van de doos heeft alles te maken met hoe je een stapel met dozen zo efficient mogelijk op een pallet/in een container krijgt.
Hier wordt zelfs vaak al rekening mee gehouden in het ontwerp van de pot.
Cubic efficiency voor het beladen van een container zal hier uitgangspunt zijn.

trimbaard

Registered User
Volgens mij mag er max 10kg in een doos/karton omdat dit het max is wat je pp in NL mag meenemen. De rest is volgens mij een logistieke kwestie. Denk aan de grootte van de doos en de cakes die hier inkomen. Misschien dat ik het mis heb. Maar ik denk dat dit de beweegredenen zijn. Kijk maar eens op www.vuurwerkperdoos.nl . De big 19 zit per 12 in een karton en is totaal 10kg. Bij bv Tropic (prof vuurwerk) staat dit altijd op de site aangegeven hoeveel er in een karton zitten. Misschien dat de NL leveranciers dit ook hebben. Op de site van Rubro ( www.rubro.nl ) is dit in elk geval wel het geval.

Tony

Administrator
Medewerker
Volgens mij mag er max 10kg in een doos/karton omdat dit het max is wat je pp in NL mag meenemen. De rest is volgens mij een logistieke kwestie. Denk aan de grootte van de doos en de cakes die hier inkomen. Misschien dat ik het mis heb. Maar ik denk dat dit de beweegredenen zijn. Kijk maar eens op www.vuurwerkperdoos.nl . De big 19 zit per 12 in een karton en is totaal 10kg. Bij bv Tropic (prof vuurwerk) staat dit altijd op de site aangegeven hoeveel er in een karton zitten. Misschien dat de NL leveranciers dit ook hebben. Op de site van Rubro ( www.rubro.nl ) is dit in elk geval wel het geval.

10 kilo maximaal verkopen is voor de winkelier (Pakketten) en niet voor de importeur betreft kartonnen.
Heartworm geeft het juiste antwoord en iedereen heeft dat betreft zijn eigen manier van inpakken.

Michel_G

Zilveren Member
Klopt wat Heartworm zegt!

Trimbaard, helaas gaan die 10 kg voor vuurwerk kartons totaal niet op, zit geregeld meer en soms veel meer in (zwaarste karton wat wij hebben tijdens de vw verkoop is meen ik rond de 20 kg). De max verkoophoevelheid is dus totaal niet bepalend voor het kartongewicht).

Wat echter soms ook nog meespeeld zijn de verkoopprijzen van cakes. Als gemiddelde winkelier zit je niet te wachten op een karton met daarin 6 cakes van 70 euro of duurder. Vaak zijn het dan 1/1 of 2/1 verpakkingen, zodat je niet bij het opentrekken van een karton aan een hele dure lading cakes vastzit die je moet verkopen. Om bijvoorbeeld Broekhoff als voorbeeld aan te halen: hun cake van 100 euro, is een 1/1 verpakking. Is dan nog geeneens het gewicht of de afmeting van die cake, kunnen er rustig 2 of 3 van in een karton, maar omdat het een duur product is en de afzet (bij een kleine zaak) heel beperkt is, is het vaak niet interessant voor een winkelier, om daar gelijk 3 exemplaren van te hebben staan.

Maar met name wat Heartworm zegt is meest bepalend. Afmetingen en inhoud van karton is ontzettend bepalend, aangezien transport gewoon een heel groot deel uit maakt van de kosten. Daarom zijn vaak Fan-shape waaiers prijziger dan I-shape blokjes (met zelfde aantal schoten/effect) omdat ze gewoon minder efficiënt zijn qua afmetingen en dus ook minder in een karton passen. Dus minder in een karton, minder in container, zelfde verzendkosten voor die container......

Mooi voorbeeld is ook dat veel (nieuwere/kleinere) importeurs komen met hele compacte blokjes met mooie effecten. Omvang en uiterlijk is dan minder belangrijk en bepalend (veel klanten hebben ook echt wel door dat je niet van die idioot grote waaiers hoeft te hebben). Denk bijvoorbeeld aan Bonfireworks of Wolff, compacte blokjes, mooie effecten en een scherpe prijs!

Maar nu gaan we wel heeeel erg offtopic :hehe!:

Dim

Product Beheer
Medewerker
De kartonnen van Marijn wegen ook lekker zwaar. Als ik het me goed herinner weegt een doos bulderende Brutus rond de 32kg. (wel hele nette kartonnen)

Gaat idd om zo efficiënt mogelijk de container te vullen.

Beekje

Registered User
Maar een heel mooie topic, want er mag best wat aandacht aan gegeven worden want het is soms te gek voor woorden hoe zwaar en mega omvang sommige producten hebben! En daar komt de kooiconstructie nog eens bovenop. Van mij mogen heel veel producten 1/1 worden verpakt ;)

Neem bijvoorbeeld van Broekhoff de Stargate, niet normaal zo groot en op de 3e verkoopdag ben je zo af dat je er wel 4 man voor nodig hebt om te tillen en open te maken :)

Laatst bewerkt door een moderator:

Michel_G

Zilveren Member
Helemaal mee eens Beekje! Zitten af en toe echt belachelijke kartons bij qua afmetingen, zeker als je bunkerruimte ook nog eens beperkt is!

Stargate (of de Pyrostar tegenhanger ervan) is echt belachelijke afmeting, echt WAAR-DE-LOOS karton. We lopen er al jaren op te schelden en ben ook echt superblij dat we dit jaar gewoon besloten hebben om hem ook niet meer in het assortiment te nemen. Je kan dat karton gewoon als grafkist gebruiken, is er groot genoeg voor!

Laatst bewerkt:

Michel_G

Zilveren Member
Karton wordt al langer als doodskist gebruikt. Je bent er dus een beetje laat mee.

In het geval van mijn post doelde ik specifiek op dat Stargate karton, wat al een kant en klare grafkist is! "Jammergenoeg" hebben wij hem dus niet meer, anders had je hem gratis en voor niets op kunnen komen halen! (wel leeg uiteraard....) Wellicht dat Beekje nog vrijwillig zo'n leeg karton wil sponsoren? :hehe!:

gietjo

Registered User
De kartonnen van Marijn wegen ook lekker zwaar. Als ik het me goed herinner weegt een doos bulderende Brutus rond de 32kg. (wel hele nette kartonnen)

Gaat idd om zo efficiënt mogelijk de container te vullen.

Marijn kan het wel ja inderdaad. Ik kan mij herinneren dat ik vorig jaar na een levering van Marijn met dozen 36 kg bruto het lopen
sjouwen. Ik weet niet meer precies wat het was ,maar volgens mij was het "Goud" . en ga dat maar eens een x keer boven ja macht tillen. pffff

Officieel gezien mag je die dozen niet eens alleen tillen, want volgens de arbo is het max til gewicht volgens mij 23 kg.

trimbaard

Registered User
Als dit zo allemaal lees mogen de leveranciers van te voren wel even wat avondtjes in de sportschool doorbrengen om wat spierballen te kweken. HAHAHAHHAHAHA

Bovenaan