Het vuurwerkgeweld viel deze jaarswisseling best wel mee

Moontan

Moderator
Medewerker
Het vuurwerkgeweld viel deze jaarswisseling best wel mee

Ja, hier en daar vloog een auto in de fik of werd een illegaal vuurtje gestookt, maar het viel me alleszins mee afgelopen nacht.

Meestal zeggen politie en gemeenten op 1 januari dat de jaarswisseling (relatief) rustig is verlopen. Dit jaar zeggen ze dat weer, maar dan met het verschil dat het nu ook écht waar is. Het was echt heel rustig, voor wie gewend is aan het vuurwerkgerelateerde geweld van voorgaande jaren. Laat ik spreken voor Den Haag, waar ik mijn Oud en Nieuw heb gevierd.

Ik woon in de buurt van wijken waar je liever niet woont als je een gezellige jaarswisseling wil hebben: Transvaal en Schilderswijk. Als je geluk hebt, belanden de rotjes onder je schoenen en niet in je gezicht. In voorgaande jaren leek het een war zone; overal ging de fik erin: scooters, fietsen, prullenbakken, lantaarnpalen. Alles wat kapot kan, moest en zou kapot gaan.

Ook dit jaar ging ik als een soort ramptoerist een wandelingetje maken door de volkswijken die tegenwoordig vooral worden bewoond door allochtonen. Ik verwachtte een totale anarchie, net zoals vorig jaar op sommige plekken, waar de politie geen raad wist met grote groepen jongeren die zich misdroegen. Maar niets van dat alles. Ik heb geen rellende jongeren gezien, geen brandende scooters, fietsen, prullenbakken of lantaarnpalen. Ja, hier en daar werd een fikkie gestookt, maar dat gebeurde op de plekken waar het niet fout kon gaan, onder toezicht van vriendelijke buurtbewoners. En met de drank ging het ook goed. De Haagse politie heeft 156 autobestuurders onderworpen aan een alcoholcontrole: slechts één had teveel gedronken om de weg op te mogen.

Okay, er was ook een steekpartij in Den Haag, maar dat is normaal in zo'n grote stad (vooral als er drank in het spel is). Daar is niks Oud en Nieuws aan, zeg maar. En die tientallen vuurwerkslachtoffers in Den Haag? Tja, die hebben het waarschijnlijk vooral zichzelf aangedaan.

Ik werd vanochtend vol verbazing wakker. Heb ik soms gedroomd dat het allemaal zo rustig is verlopen? Nee, de Haagse politie bevestigt: het was een kalme jaarwisseling. "We hebben van tevoren een aantal gebiedsverboden ingevoerd. Die werpen blijkbaar hun vruchten af." Een complimentje voor de politie Haaglanden. In de rest van het land schijnt het ook rustig te zijn geweest.

Het jaar 2013 is, wat mij betreft, dus goed begonnen. Ook in uw buurtje?

http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/01/het-vuurwerkgeweld-viel-deze-jaarswisseling-best-wel-mee

Earthquake

Registered User
Ik woon in Ypenburg (Den Haag) en ook mijn wijk weet meestal wel elk jaar het landelijke nieuws te halen maar dit jaar lijkt het allemaal redelijk rustig te zijn verlopen. Hopelijk is dit een positieve trend en is dit weer onafhankelijk.

Bovenaan