Hart van Holland: Vuurwerkoverlast
Waddinxveen - Wiebrand Dijksterhuis was bijna twintig jaar actief in de politiek, waarvan 9,5 als wethouder van Waddinxveen. Hij heeft de politieke arena de rug toegekeerd en gunt de lezers van Hart van Holland een kijkje in zijn archief. De onderwerpen van toen zijn de onderwerpen van nu. Dijksterhuis stelt ze aan de kaak.
Rond de jaarwisseling voltrekt zich een inmiddels bekend ritueel over de jaarlijkse vuurwerkoverlast. Er wordt veel geklaagd over vuurwerk en verwante incidenten. Op de website vuurwerkoverlast.nl komen jaarlijks zo’n 80.000 tot 90.000 meldingen binnen. Ook nu was dat weer het geval. Veel mensen raken gewond door letsel aan onder meer ogen en handen. Er is dit jaar weer een dode gevallen. Politie, brandweer en ambulancepersoneel worden door al dan niet dronken of gedrogeerde mensen aangevallen. Er wordt voor tientallen miljoenen schade aangericht. De hoeveelheid illegaal vuurwerk, waarvan de impact soms kan wedijveren met dat van handgranaten, neemt elk jaar toe.
En als de kruitdampen zijn opgetrokken zeggen veel burgemeesters tijdens hun nieuwjaarsredes dat het nu eindelijk tijd wordt voor een verbod voor particulieren om vuurwerk te ontsteken. Onze burgemeester deed hier overigens niet aan mee. Hij vindt de discussie voor Waddinxveen een irrelevante hype. Een meerderheid van de mensen in Nederland lijkt het inmiddels wel eens te zijn met een landelijk verbod.
Tot nu toe ging de discussie elk jaar zo rond half januari als een nachtkaars uit. De hype is voorbij. Iedereen gaat over tot de orde van de dag. Tot volgend jaar maar weer.
Zal het dit jaar net zo gaan? Wat opvalt is dat de oppositie tegen het particuliere vuurwerk steeds luider klinkt. Zoals gezegd hebben nogal wat burgemeesters het nu wel gehad met het vuurwerk. Ze hebben echter maar beperkte invloed. Ze mogen in hun gemeenten geen algeheel vuurwerkverbod invoeren. Dat is aan de landelijke wetgever voorbehouden. Dat geldt ook voor het beperken van de verkoop van vuurwerk tot bijvoorbeeld de laatste dag van het jaar.
Wat ze wel kunnen is het afsteken van vuurwerk voor bepaalde delen in de gemeente verbieden. Knalvrije zones dus, bijvoorbeeld in winkelcentra of rond scholen. In sommige gemeenten zijn burgemeesters hiertoe overgegaan. Nadeel van dit gedeeltelijke verbod is dat het moeilijk te handhaven is. Je kunt niet bij elke school of bij elk café een agent posteren. Net zo min als je de regel dat alleen vuurwerk mag worden afgestoken op oudjaarsdag tussen 10.00 en 01.00 uur kunt handhaven.
Een algeheel gemeentelijk verbod heeft dit nadeel niet. Maar daarvoor hebben we dus de rijksoverheid nodig. En daar, op het Binnenhof in Den Haag, is het opvallend rustig. Slechts een enkele parlementariër mengt zich in het debat. Op een enkele kleine partij na pleit niemand voor een algeheel verbod. Wel zijn er Kamerleden die meer gemeentelijke beleidsvrijheid bepleiten. Van de minister van Veiligheid hebben we nog helemaal niets vernomen.
Ik verwacht voor de komende jaren geen landelijk vuurwerkverbod. Het politieke sentiment wijst er niet op. Maar er gaan wel steeds meer stemmen op om gemeenten meer mogelijkheden te geven de verkoop en het afsteken van vuurwerk te beperken. Een meerderheid van de gemeenten pleit hiervoor, zo bleek uit een enquête vorige week. Er is dan ook een kans dat vooral gemeenten die met veel overlast te kampen hebben de komende jaren het verkopen en/of afsteken van vuurwerk aan banden zullen leggen of in ieder geval zullen beperken. Dat zou kunnen betekenen dat vuurwerk daar alleen nog maar mag worden afgestoken op centrale plaatsen in de gemeente. En dat er wellicht alleen nog maar op de laatste dag in het jaar vuurwerk mag worden verkocht
http://www.hvhonline.nl/pages//posts/vuurwerkoverlast-42464.php
Waddinxveen - Wiebrand Dijksterhuis was bijna twintig jaar actief in de politiek, waarvan 9,5 als wethouder van Waddinxveen. Hij heeft de politieke arena de rug toegekeerd en gunt de lezers van Hart van Holland een kijkje in zijn archief. De onderwerpen van toen zijn de onderwerpen van nu. Dijksterhuis stelt ze aan de kaak.
Rond de jaarwisseling voltrekt zich een inmiddels bekend ritueel over de jaarlijkse vuurwerkoverlast. Er wordt veel geklaagd over vuurwerk en verwante incidenten. Op de website vuurwerkoverlast.nl komen jaarlijks zo’n 80.000 tot 90.000 meldingen binnen. Ook nu was dat weer het geval. Veel mensen raken gewond door letsel aan onder meer ogen en handen. Er is dit jaar weer een dode gevallen. Politie, brandweer en ambulancepersoneel worden door al dan niet dronken of gedrogeerde mensen aangevallen. Er wordt voor tientallen miljoenen schade aangericht. De hoeveelheid illegaal vuurwerk, waarvan de impact soms kan wedijveren met dat van handgranaten, neemt elk jaar toe.
En als de kruitdampen zijn opgetrokken zeggen veel burgemeesters tijdens hun nieuwjaarsredes dat het nu eindelijk tijd wordt voor een verbod voor particulieren om vuurwerk te ontsteken. Onze burgemeester deed hier overigens niet aan mee. Hij vindt de discussie voor Waddinxveen een irrelevante hype. Een meerderheid van de mensen in Nederland lijkt het inmiddels wel eens te zijn met een landelijk verbod.
Tot nu toe ging de discussie elk jaar zo rond half januari als een nachtkaars uit. De hype is voorbij. Iedereen gaat over tot de orde van de dag. Tot volgend jaar maar weer.
Zal het dit jaar net zo gaan? Wat opvalt is dat de oppositie tegen het particuliere vuurwerk steeds luider klinkt. Zoals gezegd hebben nogal wat burgemeesters het nu wel gehad met het vuurwerk. Ze hebben echter maar beperkte invloed. Ze mogen in hun gemeenten geen algeheel vuurwerkverbod invoeren. Dat is aan de landelijke wetgever voorbehouden. Dat geldt ook voor het beperken van de verkoop van vuurwerk tot bijvoorbeeld de laatste dag van het jaar.
Wat ze wel kunnen is het afsteken van vuurwerk voor bepaalde delen in de gemeente verbieden. Knalvrije zones dus, bijvoorbeeld in winkelcentra of rond scholen. In sommige gemeenten zijn burgemeesters hiertoe overgegaan. Nadeel van dit gedeeltelijke verbod is dat het moeilijk te handhaven is. Je kunt niet bij elke school of bij elk café een agent posteren. Net zo min als je de regel dat alleen vuurwerk mag worden afgestoken op oudjaarsdag tussen 10.00 en 01.00 uur kunt handhaven.
Een algeheel gemeentelijk verbod heeft dit nadeel niet. Maar daarvoor hebben we dus de rijksoverheid nodig. En daar, op het Binnenhof in Den Haag, is het opvallend rustig. Slechts een enkele parlementariër mengt zich in het debat. Op een enkele kleine partij na pleit niemand voor een algeheel verbod. Wel zijn er Kamerleden die meer gemeentelijke beleidsvrijheid bepleiten. Van de minister van Veiligheid hebben we nog helemaal niets vernomen.
Ik verwacht voor de komende jaren geen landelijk vuurwerkverbod. Het politieke sentiment wijst er niet op. Maar er gaan wel steeds meer stemmen op om gemeenten meer mogelijkheden te geven de verkoop en het afsteken van vuurwerk te beperken. Een meerderheid van de gemeenten pleit hiervoor, zo bleek uit een enquête vorige week. Er is dan ook een kans dat vooral gemeenten die met veel overlast te kampen hebben de komende jaren het verkopen en/of afsteken van vuurwerk aan banden zullen leggen of in ieder geval zullen beperken. Dat zou kunnen betekenen dat vuurwerk daar alleen nog maar mag worden afgestoken op centrale plaatsen in de gemeente. En dat er wellicht alleen nog maar op de laatste dag in het jaar vuurwerk mag worden verkocht
http://www.hvhonline.nl/pages//posts/vuurwerkoverlast-42464.php