Groen Links Zoetermeer blijft zich inzetten om consumenten vuurwerk te verbieden

Moontan

Moderator
Medewerker
GroenLinks wil duidelijkheid over schade rond oudjaar.

GroenLinks blijft zich inzetten om consumentenvuurwerk te verbieden. De Zoetermeerse fractie heeft over de afgelopen jaarwisseling schriftelijke vragen gesteld aan het college van b en w.

Ook dit keer werd door GroenLinks rond de jaarwisseling een meldpunt opgericht voor vuurwerkoverlast. Volgens de partij zijn er 488 klachten uit Zoetermeer binnengekomen, fors minder dan vorig jaar (1137 klachten). Wel met de kanttekening dat het meldpunt dit jaar minder lang open was.

Ondanks de afname zet GroenLinks nog steeds vraagtekens bij consumentenvuurwerk. ,,Zo zijn er relatief veel klachten binnengekomen over zwaar vuurwerk, is er geen daling te zien in het aantal mensen dat letsel heeft opgelopen door vuurwerk en lijkt ook de schade (landelijk) hoger uit te vallen dan voorgaande jaren", stelt de fractie.

GroenLinks wil daarom het gesprek blijven voeren over het afschaffen van consumentenvuurwerk. En 'overstappen op nieuwe tradities'. Als voorbeeld noemt de partij het 'geslaagde vuurwerkfeest op de Markt'.

GroenLinks wil weten hoeveel mensen de afgelopen periode letsel hebben opgelopen in Zoetermeer en wat de financiële schade aan gebouwen en openbare ruimte bedraagt. En of het college van plan is om eind 2017 weer een centraal feest op de Markt te organiseren samen met ondernemers

http://www.ad.nl/zoetermeer/groenlinks-wil-duidelijkheid-over-schade-rond-oudjaar~a1368494/

694

Plum Bloom

Registered User
Weet iemand hoe geslaagd het was?

'Afgelopen Oudjaar organiseerde de gemeente Zoetermeer voor het eerst een groot centraal vuurwerk op de Markt. Honderden bezoekers telden samen feestelijk de laatste seconden van 2016 af en proostten gezamenlijk op het nieuwe jaar. Na het aftellen begon het vuurwerk, dat ruim een kwartier duurde!'

http://www.zoetermeeractief.nl/274-...anuari-2017/10622-oudjaarvuurwerk-op-de-markt

Inwonertal Zoetermeer: ruim 124.000

joszie

Zilveren Member
Ik hoop dat groenlinks zich gaat inspannen om de vuurwerkoverlast op de afsluitdijk tegen te gaan. Dat lijkt mij speerpunt nummer 1.

bridge

Bronzen Member
Ik hoop dat de schietbedrijven zich gaan aansluiten bij de lobby voor het behoud van onze traditie en voortaan niet meer met oud en nieuw gaan schieten.

blackpowder

Registered User
Er waren 2 "feesten" in zoetermeer 1 in het silverdome ( evenementen locatie en tevens schaatsbaan ) en op de markt.
Silverdome was een feest voor jongeren met meer dan 1000 jongeren aanwezig.
En op de markt was jet aftelmoment met enkele honderden toeschouwers. Dit aftel moment is met steun van de gemeente georganiseerd door enkele horeca ondernemers. Veel van de mensen daar aanwezig zijn daarna de diverse kroegen, grand cafes en uitgaans gelegenheden ingedoken.

Mijn indruk is dat het relatief rustig is geweest. Ook was de gemeentelijke dienst 1 januari weer druk in de weer met de opruim werkzaamheden.

Het aftel moment is pas 2 weken voor de 31e bekend gemaakt en dit is het 1e jaar. Vandaar dat het aantal toeschouwers minimaal was. Wellicht bij een herhaling dit jaar en met de bekendheid kan dit toenemen.

Al met al staat de burgemeester niet achter een vuurwerk verbod evenals de meeste politieke partijen uit de gemeenteraad.

Groen links is net als landelijk voor een verbod. Maar deze heeft geen meerderheid en verwacht ook niet dat gemeente zoetermeer dit zal ondersteunen.

Plum Bloom

Registered User
Ik hoop dat de schietbedrijven zich gaan aansluiten bij de lobby voor het behoud van onze traditie en voortaan niet meer met oud en nieuw gaan schieten.

Schoot mij afgelopen week ook door het hoofd. Met name Hilversum, en evt. Voorschoten, zou geboycot moeten worden.

joszie

Zilveren Member
Schoot mij afgelopen week ook door het hoofd. Met name Hilversum, en evt. Voorschoten, zou geboycot moeten worden.

beter dit dan een vuurpijl.......

Hoewel het een mooi gebaar zou zijn, is er natuurlijk geen enkel bedrijf die inkomsten wil mislopen. van de shows moeten ze het hebben (of de veelal kleine showtjes die je veel ziet nu veel opleveren is een ander verhaal).

Zelfs als alle bekende schietbedrijven een dergelijke boycot zullen nastreven, dan zal er altijd wel weer een nieuw bedrijfje opstaan die er niet aan mee wil doen.... Zodra er geld in het spel is....

Moontan

Moderator
Medewerker
Het verhaal wat Blackpowder hiervoor beschrijft is bijna identiek als dat van de Gemeente Hilversum.
Alleen in zijn gemeente (Zoetermeer) is het Groen Links die voortdurend om een verbod loopt te schreeuwen en in mijn Gemeente is het de Burgemeester.
In beide gemeenten weinig tot geen overlast en weinig schade. Rustige jaarwisselingen.

Schuim

Moderator
Medewerker
Zo de tering he!
Die lui snappen de term escaleren maar al te goed.

Wat je allemaal wel niet kan doen met consu en profblokken!
Hulde.

Lang geleden dat ik zo genoten heb van een klein kaliber show!

blackpowder

Registered User
Naar ik weet jad de gemeente € 25.000 euro vrijgemaakt voor het vuurwerk. Tevens is de burgemeester tegen een verbod. Hij wil graag de verantwoordelijkheden neerlegen bij de burgers.

Het doel van de show waa uiteraard overlast beperking en door mensen bij elkaar te brengen, is dit beter beheersbaar door de beveiliging/politie. ( gaat ook alcohol misbruik en vechtpartijen tegen ).

Schuim

Moderator
Medewerker
Ik neem aan dat die 25.000 het totale budget is incl. beveiliging etc?
Anders schiet ik hem volgend jaar wel :grin:

Bovenaan