Gratis online festival moet jongeren in huis houden tijdens jaarwisseling

Richardus

Registered User
Tijdens de jaarwisseling komt er
een online festival waar ruim 250 artiesten aan meewerken.

Het festival is voornamelijk gericht op jongeren en jongvolwassenen, zodat die tijdens de jaarwisseling in huis blijven om de optredens te volgen. Via zo'n veertig verschillende streams kunnen mensen kiezen welke optredens ze willen zien. De Rijksoverheid legt een miljoen euro neer voor het online festival.

Goodbye 2020 begint op Oudejaarsdag om 16.00 uur en eindigt op nieuwjaarsdag tegen 05.00 uur. Onder anderen artiesten als Douwe Bob, Jeangu Macrooy, Sunnery James & Ryan Marciano, Suzan & Freek en De Jeugd van Tegenwoordig doen mee.

Maarten Schulz van festivalplatform Follow the Beat kwam met het idee voor het streamfeest. Hij vindt het lastig te voorspellen hoeveel kijkers het evenement zal trekken, maar zegt te hopen op minimaal 500.000 mensen.

200 uur aan optredens
"Normaal gesproken ben ik niet de grootste fan van streams, want live is altijd beter. Maar dit jaar is alles anders", zegt Schulz. "Alles is dicht. Je kunt niet afspreken. We hopen daarom met de artiesten een mooie bijdrage te leveren. In totaal hebben we zo'n 200 uur aan verschillende optredens" zegt Schulz.

De optredens zijn vooraf opgenomen op allerlei locaties, zoals de Amsterdamse Koepelkerk. Via goodbye2020.nl kunnen kijkers kiezen uit verschillende streams.

Het festival wordt gepresenteerd door onder anderen Snelle, de Lieve Jongens Band en Fedde Le Grand. Bezoekers kunnen via videoconferentie-app Zoom met anderen in contact komen. Volgende week maandag maakt de organisatie het gehele programma bekend.

Past in overheidsbeleid
Het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie van de NCTV is verheugd met het initiatief. Een woordvoerder zegt dat het goed past in het voornemen om alternatieve activiteiten voor jongeren en jongvolwassenen te stimuleren. Ook gedurende de feestdagen.

"Dit idee komt vanuit de branche", zegt de woordvoerder. "Hiermee geven wij dus een noodlijdende sector een steun in de rug. Het richt zich op jongeren en het is bovendien online, dus het draagt bij aan het thuisblijven binnen de maatregelen."

KruitFreak

Registered User
Het is alleen maar om artiesten te spekken. Jongeren organiseren gewoon ergens een zuipavond en gooien gedurende de avond wat illegale knallers op straat en steken rond middernacht nog een auto in de fik om de frustratie van 2020 te botvieren.

De jongeren bij mij thuis zullen net als hun vader Cat1 stoken en komen echt niet naar binnen voor Douwe Bob.

joszie

Zilveren Member
500.000 digitale bezoekers?? Ze zijn in ieder geval positief.

Verwachten ze nu ook echt dat allejongeren braaf alleen vanaf de huiskamer gaan kijken dan? Ik denk dat jongeren alsnog samenscholen met een muziekje op de achtergrond..

We gaan het zien volgende week.

firewire

Registered User
Wat een goed bericht. Dit zal al die jongeren die normaal voorr sensatie en rellen gaan wel binnenhouden. :p

Pcies!
Dit moeten ze flink gaan hypen in de media...

‘Met dit festival wordt de zorg en handhaving heel effectief ontlast.’

Echt goed uitgedacht.
Hulde aan de bedenkers, alles komt goed...

Z@P

Registered User
Ze moeten iets maar, als ze 1000 kijkers halen zal het veel zijn. Ik weet niet hoe het met jullie zit maar als ik voor mezelf na ga toen ik 16 was, zou zoiets wel het laatste zijn waarvoor ik binnen zou blijven. Suzan & Freek op oudejaarsavond 🤣
Nee als het beetje redelijk weer is zullen de meeste op straat te vinden zijn, op zoek naar vertier, sensatie etc.

Ik zet misschien wel ff Dr Peacock op 😂

SrCl2

Registered User
Het fenomeen is niet nieuw, ik weet nog dat in 1986 in ons dorp voor het eerst een oudejaarsdisco werd georganiseerd voor de jeugd. Doel was (toen ook al) onder andere het verminderen van (vuurwerk)overlast. Niemand, maar dan ook werkelijk niemand van mijn destijdse stookvrienden ging daarheen (ikzelf uiteraard ook niet). We waren namelijk veel liever met vuurwerk in de weer...
Bovendien werd er ook nog entreegeld gevraagd: f5,- per persoon maar liefst. Daar kon je toen ook 20 pakjes piraatjes voor kopen bij de vuurwerkwinkel in ons dorp die op oudejaarsavond clandestien vuurwerk verkocht tot 22:00 uur.

The Passion

Registered User
Ik zie daar ook namen voorbij komen dat ik denk, who the fuck is dat nou weer.
En dat zou jongeren binnen moeten houden hahahaha. Ze zouden de eerste prijs winnen bij moppentoppers.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Het fenomeen is niet nieuw, ik weet nog dat in 1986 in ons dorp voor het eerst een oudejaarsdisco werd georganiseerd voor de jeugd. Doel was (toen ook al) onder andere het verminderen van (vuurwerk)overlast. Niemand, maar dan ook werkelijk niemand van mijn destijdse stookvrienden ging daarheen (ikzelf uiteraard ook niet). We waren namelijk veel liever met vuurwerk in de weer...
Bovendien werd er ook nog entreegeld gevraagd: f5,- per persoon maar liefst. Daar kon je toen ook 20 pakjes piraatjes voor kopen bij de vuurwerkwinkel in ons dorp die op oudejaarsavond clandestien vuurwerk verkocht tot 22:00 uur.
Inderdaad, ik heb een x aantal flyers uit de jaren 90, van new years rave's.
Onbegrijpelijk vind ik dat, dat is totaal geen manier hoe ik oud en nieuw vier.

Bovenaan