Goed nieuws voor Zeewolde: Overdag vuurwerk afsteken blijft

Moontan

Moderator
Medewerker
Overdag vuurwerk afsteken blijft

Zeewolde - Op Oudejaarsdag overdag vuurwerk afschieten wordt mogelijk landelijk verboden. Een wetswijziging ligt bij de Eerste Kamer, maar het college van burgemeester en wethouders van Zeewolde is niet van plan vooruitlopend op deze wijziging, de regels in Zeewolde aan te passen.

lees verder bij bron:

http://blikopzeewolde.nl/vuurwerk-afsteken-gewoon-overdag/

MrXtremeFireworks

Registered User
Huh, ik dacht dat de wetswijziging al was doorgevoerd? Komt zeker weer door de media die alles zonder na te denken van elkaar overneemt...

Nu hopen dat ze hier een voorbeeld nemen aan Zeewolde :tounge:

Moontan

Moderator
Medewerker
Ik begrijp er ineens helemaal niets meer van. Een gemeente mag toch niet individueel afwijken van een landelijke regeling. ?
Als dat wel zo is dan is dat leuk voor de Zeewoldenaren.
En mogelijk gaat het begrip "Vuurwerktoerisme" een gezicht krijgen.

gizmo75

Registered User
Allemaal leuk en aardig maar als de wetsaanpassing erdoor komt, en dat gaat helaas gebeuren, dan is dat landelijke wetgeving. Daar kan een burgemeester of lokale gemeente niet zomaar van afwijken. Dus reken jezelf nou niet (te) rijk, hoe verleidelijk dat ook is!! Er staat duidelijk dat hij er niet op vooruit wil lopen. En terecht, op dit moment is de oude wetgeving nog van toepassing. Maar deze gaat toch echt veranderen en dan zal hij wel moeten...helaas...

boozebelly

Registered User
Ik begrijp er ineens helemaal niets meer van. Een gemeente mag toch niet individueel afwijken van een landelijke regeling.

Zal wel een soort plaatselijk gedoogbeleid gaan worden dan. Oogje toeknijpen omdat de gemeente zich liever richt op belangrijkere zaken. Mij ook best, dat er maar vele gemeenten mogen volgen :embarrased:

explosio

Registered User
Hoe willen ze het inderdaad het verbod gaan handhaven overdag, wat 's middags niet knalt zal 's avonds knallen. De mensen die vuurwerk als overlast zien kunnen nu 's avonds dubbel genieten. De lokale jeugd moet hun heksenkringen in het donker afsteken met alle gevolgen van dien, ja echt goeie regelgeving hoor.

Moontan

Moderator
Medewerker
Afsteken vuurwerk mag gewoon overdag op 31 december

Burgemeester Gerrit Jan Gorter is weinig enthousiast over de kabinetsplannen het afsteken van vuurwerk op Oudejaarsdag in te perken tot de avonduren (18.00 – 02.00 uur). De burgervader vindt dat niet realistisch. ,,Vuurwerk hoort bij een bepaalde dag. Nu zie je dat veel kinderen overdag rotjes afschieten. Als je dat naar de avonduren verplaatst, vrees ik een enorme overlast in de wijken en zullen er vernielingen plaatsvinden. Bovendien is de controle door ouders een stuk moeilijker.” Volgens Gorter zijn de Haagse plannen niet goed doordacht. ,,Handhaving overdag is bijna ondoenlijk. Hoeveel extra agenten zouden er dan wel niet moeten worden ingezet? Straks word je haast gedwongen ’s avonds naar buiten te gaan. Allemaal leuk bedacht in Den Haag, maar zo werkt het in de praktijk niet. Ik maak mij dan ook ernstig zorgen als de Eerste Kamer de wet aanneemt.” Gorter noemt het wel begrijpelijk dat oogartsen richting overheid hadden gepleit voor het inperken van het afschieten van vuurwerk. ,,Maar je hebt ook vuurwerkbrillen. En verplaats je het knallen naar ’s avonds, dan zal het aantal ongelukken alleen maar toenemen.” De portefeuillehouder Openbare Orde en Veiligheid is dan ook niet van zins op de wet vooruit te lopen, op Oudejaarsdag mogen kinderen wat hem en de rest van het college betreft ’s morgens vanaf 10.00 uur met hun vuurwerk gewoon de straat op blijven gaan.

http://www.zeewolde-actueel.nl/arti...en-vuurwerk-mag-gewoon-overdag-op-31-december

explosio

Registered User
Afsteken vuurwerk mag gewoon overdag op 31 december

Burgemeester Gerrit Jan Gorter is weinig enthousiast over de kabinetsplannen het afsteken van vuurwerk op Oudejaarsdag in te perken tot de avonduren (18.00 – 02.00 uur). De burgervader vindt dat niet realistisch. ,,Vuurwerk hoort bij een bepaalde dag. Nu zie je dat veel kinderen overdag rotjes afschieten. Als je dat naar de avonduren verplaatst, vrees ik een enorme overlast in de wijken en zullen er vernielingen plaatsvinden. Bovendien is de controle door ouders een stuk moeilijker.” Volgens Gorter zijn de Haagse plannen niet goed doordacht. ,,Handhaving overdag is bijna ondoenlijk. Hoeveel extra agenten zouden er dan wel niet moeten worden ingezet? Straks word je haast gedwongen ’s avonds naar buiten te gaan. Allemaal leuk bedacht in Den Haag, maar zo werkt het in de praktijk niet. Ik maak mij dan ook ernstig zorgen als de Eerste Kamer de wet aanneemt.” Gorter noemt het wel begrijpelijk dat oogartsen richting overheid hadden gepleit voor het inperken van het afschieten van vuurwerk. ,,Maar je hebt ook vuurwerkbrillen. En verplaats je het knallen naar ’s avonds, dan zal het aantal ongelukken alleen maar toenemen.” De portefeuillehouder Openbare Orde en Veiligheid is dan ook niet van zins op de wet vooruit te lopen, op Oudejaarsdag mogen kinderen wat hem en de rest van het college betreft ’s morgens vanaf 10.00 uur met hun vuurwerk gewoon de straat op blijven gaan.

http://www.zeewolde-actueel.nl/arti...en-vuurwerk-mag-gewoon-overdag-op-31-december

En zo is het en niet anders!

magnolia

Registered User
allemaal leuk lief en aardig maar wie volgt .
want hoe meer burgemeesters die zo denken des te minder draagvlak voor dat idiote wetsvoorstel .
mocht die beperking er dan toch door komt hoop ik wel dat alle Nederlandse gemeentes van een koude kermis thuis komt .

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Carbidschieten en vuurwerkverbod centrum jaarwisseling 2014-2015

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij op 7 oktober 2014 een besluit hebben genomen over de plaats waar op 31 december
2014 vanaf 10.00 uur tot 17.00 uur met carbid mag worden geschoten.
Deze plaats is Het gearceerde gebied, gelegen in de Zeewolderhoek, zoals nader aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening 1, deze ligt
ter inzage bij de Servicebalie.

Op grond van artikel 2:73b, vierde lid Apv aan het toegestane schieten met carbid de volgende voorwaarden te verbinden;
a. er mag uitsluitend geschoten worden in oostelijke richting c.q. richting Wolderwijd;
b. het vrije schootsveld dient minimaal 50 meter te bedragen en geen verharde openbare wegen of fiets- of wandelpaden
te bevatten.

Tevens is er met betrekking tot het afsteken van vuurwerk in het centrum het volgende besluit genomen:
Op grond van artikel 2:73, eerste lid van de Apv, is als gebied waarbinnen het verboden is op 31 december 2014 vanaf 10.00 uur tot
19.00 uur
consumentenvuurwerk te bezigen c.q. af te steken aangewezen, het winkelcentrum van Zeewolde, i.c. het gebied
gelegen binnen de wegen Horsterweg,Gelderseweg, Stevinweg, Flevoplein,Gouwzee, Marktstraat en Pioniersweg,zoals
aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening 2

http://blikopzeewolde.nl/wp-content/uploads/2014/10/Gemeentepagina-week-42.pdf

gizmo75

Registered User
Dat wordt dan heel bijzonder: als alles er "gewoon" doorheen komt in Den Haag en nationaal is bepaald dat er pas vanaf 18.00u mag worden afgestoken, dan moeten ze in het centrum nog een uurtje wachten... :tounge:

--sjon beton--

Registered User
dus buiten het centrum en de genoemde straten en wegen om, mogen de mensen in Zeewolde gewoon zoals het altijd is (van 10:00 tot 02:00) afsteken?

magnolia

Registered User
van 10 tot 17 lekker carbid schieten vind ik wel een verzachting voor de liefhebber in Zeewolde .
kun je nog gewoon om 10.00 beginnen .
dan hou je ff een uurtje pauze en ga je lekker verder op het vuurwerk .
eigenlijk best chil

probeer het zonnig in te zien denk ik dan .

Bovenaan