Gewekt door vuurwerk voor bruidspaar

Moontan

Moderator
Medewerker
Gewekt door vuurwerk voor bruidspaar

ZWARTSLUIS - Wim van Beers zat rechtop in zijn bed. Het hart bonsde in zijn keel. Afgelopen weekeinde, in de nacht van vrijdag op zaterdag, werd de inwoner van Zwartsluis ruw uit zijn slaap gewekt door vuurwerk. Het werd in de straat achter zijn woning afgestoken ter ere van een die dag getrouwd stelletje. Zwaar vuurwerk, vast niet van Nederlandse makelij, zo vermoedt Van Beers op basis van de harde knallen.

Hij is enkele dagen na het voorval nog steeds erg boos op degenen – vrienden van het bruidspaar - die het vuurwerk hebben afgestoken. “Een geintje voor het bruidspaar is misschien leuk, maar laat die gasten ook even nadenken wat voor gevolgen het heeft voor de mensen die in de buurt wonen. Dit is geen lolletje meer. Absurd om ’s nachts om een uur vuurwerk af te steken in een woonwijk.” Van Beers constateert dat een vuurwerksaluut na bruiloften steeds vaker voorkomt. “Alleen in onze wijk de afgelopen twee jaar zeker drie keer. En in Genemuiden schijn het al helemaal een traditie te zijn. De wijkagente van de politie gaf dat ook toe.” Dat beeld wordt bevestigd door een politiewoordvoerder. “Met name in Genemuiden lijkt het een trend te worden na bruiloften. Daar kijken we hoe we het kunnen beteugelen, bijvoorbeeld door te posten als we weten dat er een bruiloft is. Want we kunnen pas optreden bij een heterdaad.”

Toen hij de harde vuurwerkknallen hoorde, dacht Wim van Beers in een flits terug aan zijn tijd als militair in Libanon. “Door mijn gedachte schoot: wapen pakken en naar de bunker. Maar toen realiseerde ik mij: dit is Zwartsluis”, aldus Van Beers die eind 19080 begin 1981 een half jaar deel uitmaakte van de vredesmissie in Libanon en daar een paar keer onder vuur kwam te liggen. Goed wakker, belde hij het alarmnummer 112. Hij liet de meldkamer via zijn telefoon de knallen horen. “Maar de politie staat machteloos. Om op te kunnen treden moeten ze met eigen ogen zien wie het lontje aansteekt. Eigenlijk betekent het dat iedereen maar z’n gang kan gaan en ongestraft vuurwerk kan afsteken.”

Omdat het steeds vaker voor schijnt te komen en de politie weinig kan uitrichten, zoekt de inwoner van Zwartsluis de publiciteit. Zijn boodschap is voornamelijk bedoeld om feestvierders ervan te doordringen dat het midden in de nacht afsteken van vuurwerk niet door iedereen op prijs wordt gesteld. “Ik ben enorm geschrokken en heb zeker anderhalf uur wakker gelegen voordat ik de slaap weer te pakken had. Maar ik moest er ’s ochtends wel om zes uur uit voor mijn werk als vrachtwagenchauffeur. Nee, ik zat die dag echt niet uitgerust achter het stuur”, aldus Van Beers, die daarnaast beroeps-ballonvaarder is.

http://www.destentor.nl/regio/zwartewaterland/gewekt-door-vuurwerk-voor-bruidspaar-1.6923292

adgertic

Registered User
Tja, wat moet je er van zeggen? Heeft ie gelijk? is het een zeikerd?

Het afsteken van vuurwerk (buiten categorie 1) mag niet op andere dagen dan 31 december.
Dus wat dat betreft heeft ie gelijk. Ik kan echter ook heeeeeeeeeeel goed begrijpen dat ter verhoging van de feestvreugde mensen er voor kiezen wat cakes af te steken.....

joszie

Zilveren Member
Toestaan hiervan met regelgeving zoals in UK zou kunnen helpen. Iedere dag tot 22.00 uur met melding naar direct omwonenden. Daarbuiten hard optreden.

Pyrodolfo

Registered User
Het afsteken van vuurwerk (buiten categorie 1) mag niet op andere dagen dan 31 december.
Dus wat dat betreft heeft ie gelijk. Ik kan echter ook heeeeeeeeeeel goed begrijpen dat ter verhoging van de feestvreugde mensen er voor kiezen wat cakes af te steken.....

Ik ben het met je eens hoor! Maar ik denk dat deze meneer ook ging stuiteren als het een tas CAT1 was.

Ik probeer me er in te verplaatsen. Je zou maar vroeg op moeten of iets dergelijks.

petertje23

Registered User
Ik vind dat er ook nog wel een verschil zit, tussen een paar cakes afsteken, of een paar cobra's {of soortgelijks} zomaar ergens neer gooien.
Ik kan me voorstellen, dat als het een paar asociaal harde knallen op een onverwacht moment zijn geweest, dat je dat niet kan waarderen.

Schuim

Moderator
Medewerker
Iemand met Ptss zou het helaas nooit kunnen waarderen als die er van schrikt.
Helemaal als die lag te slapen.

Niet fijn voor hem, maar dan moet je met alles rekening gaan houden met hem/iedereen.
(Klopboor, hamer, hard scheeuwen)

The Passion

Registered User
ergens geef ik die man groot gelijk. wat ik opmaak uit het artikel was er sprake van een illegaal flowerbed ofzo. bij mij gaat ook om 06:00 uur de wekker en ik word ook boos als er weer eens om een uur of 03:00 iemand vuurwerk afsteekt( tja dat gebeurt hier wel eens ).
wat dat betreft vind ik het helemaal geen verkeerd idee om die regelgeving uit de U.K. hier ook in te voeren.
een beetje vuurwerk ter ere van...... moet kunnen, maar wel binnen de perken en gangbare tijden. en uiteraard eerst toestemming vragen bij gemeente en de buren op de hoogte stellen.

Pyrodolfo

Registered User
Iemand met Ptss zou het helaas nooit kunnen waarderen als die er van schrikt.
Helemaal als die lag te slapen.

Niet fijn voor hem, maar dan moet je met alles rekening gaan houden met hem/iedereen.
(Klopboor, hamer, hard scheeuwen)

Of PTSS van afgelopen O&N :sick:

Bovenaan