Gelukkig nieuwjaar

Roeland FPM

FPM Filmer
Heh, heh, het zit er weer op. De oliebollen zijn uitgebuikt, de kerstboom ingepakt. Maandag staan we gezellig met z'n allen weer in de eerste file van het jaar. Vol goede voornemens en met frisse tegenzin. Ik ben niet zo van de feestdagen en daarom altijd blij als ze weer voorbij zijn. Kunnen we tenminste weer normaal boodschappen doen en is het irritante geknal van dat stomme vuurwerk ook over.

We maken ons steeds drukker over ons milieu en de gevolgen van de vervuiling door de mens maar over een verbod op vuurwerk is nog steeds geen sprake. Voor 65 miljoen euro knalden we het afgelopen Oud en Nieuw de lucht in. En dan maar zeggen dat het slecht gaat in Nederland. Hoezo crisis?

Ik ben een voorstander van één groot gemeentelijk sier vuurwerk bij Oud en Nieuw. In Frankrijk doen ze dat al jaren en is het particulier afsteken van vuurwerk bij de jaarwisseling zelfs verboden. Met als gevolg veel minder gewonden dan hier. Het is ook veel leuker om naar te kijken dan dat je, zoals nu, steeds op moet letten of er niet een of andere malloot een strijker, voetzoeker of ander stuk knalgerei in je richting smijt. De meeste ongelukken gebeuren niet eens door eigen vuurwerk maar dat van anderen. Verbaast me niks.

Nee, van mij hoeft het niet. Het valt mij trouwens ook op dat de meeste mensen die vuurwerk afsteken hun rotzooi gewoon laten liggen. Als de kruitdampen eenmaal zijn verdwenen rest er een hele straat vol troep. Weken later ligt er nog een rode waas over de straat van niet verbrand vuurwerkpapier. Ja, wij Nederlanders zijn echt begaan met het milieu, zeker als om anderen gaat.

Maar laten we het jaar positief beginnen. Het is lekker koud, we krijgen binnenkort een Elfstedentocht en gelukkig is het alweer bijna Valentijsdag, het eerste feestelijke hoogtepunt van het jaar. Voor we het weten is het Pasen en kunnen we op zoek naar de eitjes. Heerlijk, die tradities.

Op naar een gezond en vrolijk Nieuwjaar.

Remko Gerssen

Bron: http://www.webregio.nl/duin-en-bollenstreek/fun-en-facts/columns/550288/gelukkig-nieuwjaar.aspx

Bovenaan