Geen vuurwerk dit jaar'

Moontan

Moderator
Medewerker
'Geen vuurwerk dit jaar'

Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Vaak het moment om terug te blikken op gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Met de vluchtelingencrisis en de aanslagen in Parijs nog vers in het geheugen, vraagt Kor Bonthuis zich af of het wel gepast is om vuurwerk te laten knallen met Oud en Nieuw. Kunnen we Oud en Nieuw beter zonder vuurwerk vieren dit jaar? We zijn benieuwd naar uw mening

Kor Bonthuis uit Appingedam schrijft:

"De beelden van de gigantische vluchtelingenstroom en de aanslagen in Parijs vorige week, zullen voor altijd op ons netvlies blijven staan.

In dat licht bekeken vraag ik mij dan ook af of het wel gepast is om straks tijdens Oud en Nieuw vuurwerk af te steken. Vluchtelingen die uit het oorlogsgebied zijn verdreven en bovendien al getraumatiseerd zijn zullen zich geen raad weten met al dat geknal. Vooral kleine kinderen zullen de trauma’s opnieuw beleven. Datzelfde gevoel zal overheersen bij de nabestaanden van de slachtoffers die zijn gevallen tijdens de aanslagen onlangs in Parijs.

We kunnen Oud en Nieuw ook eens op een andere manier proberen te vieren zonder vuurwerk, maar met veel verlichte straten en gebouwen en op plekken waar we gezellig bij elkaar kunnen komen zonder al dat geknal."

Het jaar 2015 uitluiden zonder vuurwerk. Wat vindt u van dit idee?

http://www.telegraaf.nl/watuzegt/24770718/___Geen_vuurwerk_dit_jaar___.html

MrXtremeFireworks

Registered User
In ieder geval goed om te zien dat de reacties onder het nieuwsbericht redelijk positief zijn over vuurwerk en een beetje commmon sense tonen. Niet zoals op nu.nl waar 99% een verbod eist en maar wat loze argumenten de wereld in gooit.

chromeeh

Registered User
Tja... Ondertussen moet alles wat maar enigszins leuk is afgeschaft worden schijnbaar want iemand heeft er wel problemen mee / voelt zich er door aangesproken.
Sinterklaas, Kerst, O&N.... Wat is de volgende stap Pasen? (Al die eieren die verstopt worden en niet gevonden zijn ook slecht voor het milieu bijv...)

Ondertussen draven er een aantal personen (nee ik zal geen eer geven aan deze roeptoeter meneer) compleet door, en proberen al dan niet alles en iedereen als excuus te gebruiken voor hun persoonlijke kruistocht...
Jammer....

ReFa

Registered User
Vuurwerk, een made-in-China produkt dat ze nou eens zelf hebben uitgevonden, is natuurlijk in 1e instantie bedoeld
om boze geesten mee te verdrijven. In dat licht bezien zou je na de ellende van dit jaar misschien juist WEL vuurwerk
af moeten steken.

De eventuele trauma's bij de vluchtelingen kunnen makkelijk voorkomen worden door ze (ruim) van te voren in te
lichten over onze oud-en-nieuw gebruiken. Oliebolletje erbij (niet gezond, wel erg lekker!).

Er is altijd wel een reden te bedenken om iets, wat dan ook, niet te doen vanwege wat voor reden dan ook.

Ik heb al besloten om wat anders te doen. Elk jaar steken wij rond 01.00u tijdens de jaarwisseling 2 mooie pijlen af
met speciale aandacht. Speciaal voor mijn overleden zus en overleden dochtertje.
Dit jaar zal ik er nog 1 extra uitzoeken, speciaal voor diegenen die afgelopen jaar onnodig door geweld
om het leven zijn gekomen. Waar dan ook ter wereld.

Vuurwerk023

Registered User
Man man man... Oké die vluchtelingen zijn getraumatiseerd, maar het is ONZE traditie.
Die knallen die zij gewend zijn kan je toch niet vergelijken met vuurwerk...
En veel mensen vinden het juist fijn om het jaar knallend af te sluiten om een nieuw fris jaar in te luiden.

blackpowder

Registered User
Laat ik zeggen, ik snap de gedachtegang.
Maar: waarom moeten we en zullen we onze tradities en onze manier van leven aanpassen aan terreur...
Als we in een hoekje gaan zitten is dat precies wat de IS wil.
En ik weiger daar in mee te gaan.
Respect is op zijn plaats voor de tientallen, honderden doden die vallen door het terreur.
Maar ik weiger mijn leven aan te passen omdat een stel malloten het niet eens zijn met onze denkwijze.

joszie

Zilveren Member
als het aan sommige mensen ligt kan ik beter stil in een hoekje gaan zitten op een verlaten plek ver ver weg.... Er is anders altijd wel iemand die ergens aanstoot aan kan nemen of ergens last van heeft.

Laten we wel realistisch blijven aub. de terreur is verschrikkelijk maar heeft al sinds het begin van de mensheid plaatsgevonden.
Ik geloof niet dat de mensen in ter Apel (groot opvangcentrum) zich anders gaan voelen omdat ik in noord groningen vuurwerk afsteek.

fireferret

Registered User
Vergeten we niet ff hierbij na te denken over het feit dat al jarenlang er mensen wonen in Nederland die gevlucht zijn uit conflict gebieden, balkan oorlog ring a Bell maybe, of menige Oorlog/genocide daarvoor.
Wel of geen vuurwerk zou geeneens ter discussie moeten Staan

Firecrack-R

Registered User
Ik kan hier toch wel zo boos om worden. Heel Europa, Nederland word verziekt.

Iedereen roept stoer: we moeten niet toegeven aan terreur!
3 dagen later: Voetbalwedstrijden worden afgelast
week later: Alle metrolijnen in Brussel liggen plat
En er zullen vast meer dingen zijn gestaakt.

Vuurwerk verbieden, vanwege de knallen. En dat geld kunnen we natuurlijk beter aan Afrika schenken, toch? Aankomend jaar dan ook even geen concerten meer, niet meer uiteten, niet meer naar de voetbalwedstrijd. Kost allemaal ook honderden euro's. En hebben we dat wel nodig? Eten kan ook lekker thuis. Aardappels en een stukje vlees. Maar geen varken natuurlijk.

Oja;

Kerst verbieden, is een Christelijk en kapitalistisch feest. Al die Cadeau's, die hebben we niet nodig, en die kerstboom pleuren we na een week of 3 ook weg.

Weet je wat, ik vind het helemaal niet zo raar dat iedereen een hekel begint te krijgen aan dat ene geloof. En nee, niet allemaal zijn ze terroristen of extremisten, maar het brengt wel een flinke portie ellende naar onze mooie Europese (Christelijke) landen toe.

Het is niet echt geen toeval dat we het in Europa allemaal zo goed hebben. Dat komt door hard werken, nuchter zijn, en aan het einde van het jaar mag dat best gevierd worden. Als iedereen roept dat we niet toe moeten geven aan terreur, moet je dat ook waarmaken.

En dat vind ik een mooi gebaar van jou ReFa. Iets wat ik ook ga doen. Vuurwerk staat voor vreugde, vrijheid en plezier!

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
En wat te denken over de ouderen die wo2 hebben meegemaakt die men eerst wilde betuttelen en toch vuurwerk leuk blijken te vinden.

Ze zeggen niet voor niks "hoe ouder, hoe gekker" :yarr:

ifeelfine

Registered User
toen ik als jongen stond te knallen zei men DENK OM DE OORLOGSSLACHTOFFERS (let wel die uit 39-45) dus dit is iets van alle tijden.

Heb ook gereageerd op de telegraaf: als je geen vuurwerk wil ivm terrorisme JUIST WEL DOEN anders winnen de terroristen alle andere argumenten horen niet in die stelling

wit1704

Registered User
Ik begrijp die zuurpruimen niet hoor.
De mensheid is juist feesten gaan vieren om zo wat licht puntjes in het jaar te hebben.
Even ontsnappen aan het gewone leven uitkijken naar iets leuks iets fijns iets prettigs.
Er is elke dag in het jaar wel iets om bij stil te staan en iemand of iets te gedenken of herdenken.

Waarom nu ook altijd weer iets verzinnen waarom geen vuurwerk?
1x per jaar en sinds vorig jaar maar 8 uurtjes in een heel jaar!

Gun ons mensen (die wel heel graag het jaar afsluiten met vuurwerk) nou ook gewoon hun eigen feest, zuurpruimen!

Ook die verhalen als al dat uitgegeven geld aan vuurwerk kunnen wij beter besteden en dit of dat.

Ja zo kennen wij er wel veel meer.
Wat hadden wij allemaal voor goeds, voor (wel) de hele wereld kunnen doen zonder die hoge snelheidslijn bv.
Die nu ook nog steeds niet in gebruik is en al; miljarden heeft gekost.

Gun ons freaks nou gewoon ons eigen feestje. Zonder mitsen en maren.

Puur

Registered User
nou ze moeten toch van heel goede huizen komen om mij van me vuurwerk af te houden......pleur op zeg weer zo n tegenstander die elk ding aangrijpt om een verbod door onze strot te duwen...vind het erg voor de mensen wat daar gebeurt is maar ze moeten zich gewoon aanpassen dus ook de laatste 3dagen kilo s vuurwerk inslaan en stoken die laatste dag...ik bedoel als wij daar aankomen moeten wij ons eigen toch ook aanpassen aan hun....ik wil ze wel helpen hoor met aankopen te doen in de diverse vuurwerkwinkels.....

flyineddy

Registered User
Laten we wel realistisch blijven aub. de terreur is verschrikkelijk maar heeft al sinds het begin van de mensheid plaatsgevonden.
Ik geloof niet dat de mensen in ter Apel (groot opvangcentrum) zich anders gaan voelen omdat ik in noord groningen vuurwerk afsteek.

Ik woon hemelsbreed 5km bij dat centrum vandaan (in Nieuw Weerdinge) en hier gaat gewoon gestookt worden, zowel door mij als door de rest van het dorp en Ter Apel zelf. Er zal waarschijnlijk ook weer volop aan carbidschieten worden gedaan. Alle voorgaande jaren kon dat ook, dus waarom zou dat nu ineens niet kunnen? Het is zoals gezegd, terreur en oorlog is niet iets van nu, maar van alle tijden. Toegeven aan de angst die het opwekt maakt het alleen maar erger.

Ik zeg laten we er gewoon weer een gezellig feest van maken zoals het altijd is geweest, dus met vuurwerk! Met alle ellende van de afgelopen tijd (eigenlijk altijd) zijn we daar wel weer aan toe.

Eddy.

Laatst bewerkt:

Pancake77

Registered User
Nu is het opeens zielig omdat het in de directe omgeving gebeurd, terreur en daaruit voortvloeiende vluchtelingen zijn er al sinds jaar en dag, maar is voorheen op een uitzondering daargelaten een ver van mijn bed show geweest.

Het is een mening van een individu gewoon negeren, persoon heeft nu al teveel aandacht gehad.

Hypocrieten zijn er hedendaags in overvloed in Nederland, bah!

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Het is zoals gezegd, terreur en oorlog is niet iets van nu, maar van alle tijden. Toegeven aan de angst die het opwekt maakt het alleen maar erger.

Juist hem.
Als we geen vuurwerk meer afsteken, geef je alleen maar toe aan dat tuig wat 13-11 in Parijs de aanslagen pleegde.
En dat moeten we niet willen, dus gewoon je feestje vieren.
Op 31 december, maar ook op 5 december, 25 en 26 december en op een dik gabber feest, klassiek concert of gewoon wanneer we zin hebben!

GMP82

Zilveren Member
Laat ik zeggen, ik snap de gedachtegang.

Precies, maar direct daarna bekruipt je gelijk een aantal vervelende gevoelens.

Wie is hij, dat hij weet wat die mensen nodig hebben of waar ze last van hebben. Er wordt nu "nagedacht -" en "gesproken voor anderen". Wie zegt me dat dit niet gewoon een persoonlijke aversie is, waarbij er gewoon op een smerige sentimentele manier misbruik gemaakt wordt van de huidige situatie in NL.

En er wordt nu net gedaan, of die mensen nog nooit oud en nieuw gevierd hebben. Over het algemeen komen ze uit gebieden, waar bij menig aanleiding uit enthousiasme met vuurwapens in de lucht geschoten wordt. Die zijn zeg maar wat gewend. Daar stelt ons consumentenvuurwerk niks bij voor.

Kijk, dat het van gezond verstand en goed fatsoen getuigd, om niet als een malle met cobra's en lawinepijlen te lopen strooien direct naast een AZC of een of ander opvangcentrum, dat spreekt voor zich. (Zal me overigens nog niks verbazen, dat wat gefrustreerde figuurtjes die nu ook al het land door reizen om voorlichtingsbijeenkomsten te verstoren, na een nieuwsbericht als dit zich júist geroepen voelen... Ik hoop van ganser harte dat dat niet gaat gebeuren.) En dat geld overigens net zo hard voor andere lokaties (winkelcentra, kinderboederijen, etc). Wat zeg ik, eigenlijk horen die spullen uberhaupt niet in NL thuis, maar dan gaan we een andere discussie voeren.

Bovenaan