Freakpyromaniacs -

Tony

Administrator
Medewerker
Vanochtend is de verkoop van consumentenvuurwerk van start gegaan. Met welk vuurwerk maak je op 31 december de blits? Tony Gemmink (34), groot vuurwerkliefhebber en initiatiefnemer van de vuurwerksite Freakpyromaniacs bespreekt de trends. “De Immortal Gold was al uitverkocht voordat de vuurwerkfolder in de bus lag.”
Tony Gemmink is deze dagen een druk man. De komende drie dagen rijdt hij Nederland rond op zoek naar het beste en het goedkoopste vuurwerk. Hoeveel geld hij dit jaar aan vuurwerk besteedt wil hij niet zeggen, maar het loopt in ieder geval in de duizenden euro’s. Maandag om 10.00 uur stipt mag hij los en begint hij met het afsteken van vuurwerk. Pas om 02.00 uur in het nieuwe jaar steekt hij zijn laatste cake aan.

Waar komt die fascinatie vandaan? Het is een vraag die hij regelmatig op verjaardagsfeestjes moet beantwoorden.

Ik kan niet alles kopieren!
Dus ff de bron checken voor nog meer FPM in het NRC

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/28/vuurwerkverkoop-begonnen-hiermee-maak-je-op-31-december-indruk/

Bram150

Registered User
Heel leuk dat je een artikel hebt bij NRC.
De lijst met vuurwerk dat je aanraad is ook heel mooi.

Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
Topstuk ! Leest lekker weg,alleen jammer dat 2 van de tips die je geeft niet gebruikt kunnen worden omdat deze handel al uitverkocht is.......hoe zou dat nou komen? :tounge:

MrXtremeFireworks

Registered User
Pfft, wat een reacties worden daar gegeven zeg, vooral door ene 'wilts'... Zou zomaar kunnen dat dit AB is.. Pff, zoals al gezegd wordt daar, hij heeft een zieke geest.

Thuur

Registered User
Leuk om te lezen en een mooi artikel.
Wat een trieste reacties niet normaal ieder zn hobby een beetje respect voor elkaar is ver te zoeken.
Wel flink om via een site zo te reageren, lekker annoniem iemand afzeiken en in de grond te boren is geen kunst.
Als je zo'n held ben zeg dan je naam en vertel waar je woont dan ben je een echte held.

raymondv

Registered User
Leuk artikel Toon!

Jammer van de reacties, maar daar zal niemand van wakker liggen denk ik. Ben het overigens met je eens dat er in NL goed consumentenvuurwerk verkrijgbaar is.
Salute!

...
iPad with Tapatalk HD

Richardus

Registered User
Leuk Toon! Ook een fijn neutraal stuk zonder oordeel zoals je dat van topkrant NRC mag verwachten. De reacties eronder...dat is dus de mentale staat van de gemiddelde Nederlandse burger... :crying:

Booomy

Registered User
Erg mooi stuk Tony. Ik wordt alleen zo ongelofelijk boos op die reactie die sommige mensen plaatsen. Zijn echt een stel hufters. En nog slecht onderbouwd ook.Gewoon geen woorden voor!!

Moontan

Moderator
Medewerker
Heel leuk stuk Tony en tevens mooie reclame voor onze website.
Aan die negatieve reacties stoor ik mij niet meer. Dat zijn dezelfde mensen die op oudejaarsavond buiten staan te kijken om van ons mooie vuurwerk te genieten.

Jerph

Registered User
Ik heb een stukje geschreven.

Ik ben 17 jaar oud en lees met bewondering de reacties. Ik zit op het MBO en woon in Het Gooi. Ik ben zelf ook een vuurwerk fanaat en ben tegen het vuurwerkverbod.

Klagers
Ik zie hier heel veel mensen klagen klagen klagen. Ja, vuurwerk kost bakken met geld. Het is ook weer een inkomens post voor de staat. Dan zijn er natuurlijk mensen die dan gaan reageren "En de zorg kosten!" "Vuurwerk geeft slachtoffers!".

Geld & Overlast
In Nederland verkopen wij voor tientallen miljoenen euro's aan vuurwerk. Er is al jaren heel erg veel overlast. En de meeste mensen zijn erg boos hierover. 'de jongeren' hebben het weer gedaan. Klopt, harde knallen bankjes stuk. Eventjes een bom in de prullenbak en hij vliegt eruit. Ik vind zelf dat dit asociaal gedrag is. En dat is niet toelaatbaar. Ik durf te zeggen dat een groot gedeelte van het vuurwerk overlast illegaal is.

Vandalisme.
Vandalisme is erg, en er moet iets aan gedaan worden. Maar wat.. Het is al jaren een aandacht punt. Hoe gaan wij dit in orde maken? Hoe gaan wij ervoor zorgen dat de Nederlandse jongeren geen openbare spullen kapot maken? Er moeten zwaardere sancties komen voor het molesteren en kapot maken van spullen. Geen 100 euro PP. Gewoon pats € 5.000. Dan gaan er weer mensen zeuren van "Waarom zoveel geld?" Nou dat lijkt mij duidelijk je hoeft maar 10 keer deze boete uitgeschreven te hebben en het staat groots in de kranten. "JONGEN VAN ZESTIEN € 5.000 ,- BOETE VOOR VANDALISME." Dit komt ook bij jongeren aan. We moeten geen pussies en soft voor ons zelf zijn. Aanpakken! Vandalisme is absoluut geen reden om vuurwerk te verbieden. Een verbod geeft weerstand. Weerstand betekend tegenwind. Alles wordt illegaal en stiekem. Alles was je afsteekt moet snel en geheimzinnig gedaan worden. Dit geeft slachtoffers, doden en illegale deals. Nee dat wordt hem niet.

Afval
Ik zag ook dat mensen zeggen dat de buurman even de rest van de buurtgenoten 'pest' met hun vuurwerk afval. Helaas is de Nederlandse bevolking een zeer asociaal volk. Denkt aan zichzelf en denkt nooit aan anderen. Ikzelf moet van mijn ouders en vind zelf ook dat ik al het afval als ik klaar ben moet opruimen. (eerst even water erover). Ik zie veel mensen zeggen "De gemeente ruimt het wel op, dus ik hoef niks te doen." In de 21'ste eeuw zijn wij lui. Alles moet snel, makkelijk en toegankelijk. Met zo min mogelijk moeite moet iets voor elkaar zijn. Dit is niet alleen bij het vuurwerk maar ook bij afval inzamelingen, je mede genoten helpen of even je afval in de prullenbak te gooien ipv. op de straat.

Reclame & Promotie - Overheid.

De overheid doet haar uiterste best om de vuurwerkgebruikers hun eigen vuurwerkafval op te laten ruimen. Door te flyeren, adverteren en posters bij de plaatselijke dealer op te hangen. Dit werkt niet doordat het niemand aanspreekt. Het moet uit mensen zelf komen, en niet uit belangen groepen. De overheid kan stimuleren, maar het doel is nog ver weg.

Geld de lucht in schieten.

Ja, ik heb ook een lange tijd met deze gedachte gezeten. Who cares? Deze mensen geven zelf het geld uit. Wijzelf niet. Het is deze persoon zijn eigen keus en verantwoordelijkheid. Indien iemand met een hoge schuld en in de uitkeringen zit en een vuurwerk order van 250 € hebben. Dan kan je nog wel eens denken van, dat wij daar iets aan kunnen doen.

Zorgkosten.

Mensen gaan dan ook weer zeggen "Eigen verantwoordelijkheid, ik betaal belasting en dat gaat naar die vuurwerkongelukken! " Ja klopt, uw zuurverdiende geld wat u allemaal moet afstaan aan de belastingsdienst gaat een inimini beetje naar het vuurwerk gebeuren. Maar als men op deze manier gaat kijken kunnen wij andere gebeuren bekijken zoals: Comazuipen, auto's die veel te veel uitstoten en drugs.

Uw hond piept.

Onze hond was als puppie erg bang, en de meeste mensen stimuleren deze angst door hem te aaien, te belonen met koekjes of gerust te stellen. Een hond denk dat zijn angst dan correct is en denk dat hij bij de geringste knallen moet gaan piepen. Dit ligt dus grotendeels ook aan de eigenaar zelf!

Denk eraan, Nederland stond in 2009 op nummer 7 van de meest ontwikkelde landen ter wereld. Zeuren wij niet te veel?
Nederland is een verzorgingsstaat, al het belasting wat wij betalen gaat naar de staat, en de overheid beslist wat er met dit geld gaat gebeuren. Ja, het gaat naar vuurwerkoverlast en schade. Maar het gaat naar genoeg dingen waarvan u zou zeggen, "Daar ben ik niet mee eens! ". Helaas kan niet alles naar uw eigen hand geschreven worden. Ik schrijf dit natuurlijk niet voor niets.

Ik word gewoon gek van het gezeur van de Nederlanders. Ik kan het als een klassieker afmaken "De kindjes in Afrika zijn al blij als ze kunnen eten.". Dit doe ik expres niet. We moeten is blij zijn met hoe het is. Met somberheid bereiken wij niks.

Groet.

Sweet Laker

Registered User
Slechte plek voor dit mooie stuk:sad: Alleen maar mensen die anderen niks gunnen aan de reacties te zien...

Ach, wat wijs man Mahatma Ghandi ooit zei: "Eerst negeren ze je, dan lachen ze om je, dan vechten ze tegen je en dan win je." En gezien de berichten dat het vuurwerkverbod niet gaat komen; zijn we er bijna ;)

Mooi stuk, in de juiste krant ;)

Z@P

Registered User
Heel goed stuk zeg!! Leuk om te lezen en een positief geluid.
En die reacties, tja lekker zielig anoniem reageren, zo diep zijn we al gezonken in nederland, ik ga er alleen maar meer van genieten maandag haha.

Bovenaan