Familie Busscher uit Hengelo geeft liefde voor vuurwerk van generatie op generatie door

Moontan

Moderator
Medewerker
Familie Busscher uit Hengelo geeft liefde voor vuurwerk van generatie op generatie door.

HENGELO - Marije Busscher (32) was nog net geen één jaar, toen haar vader Frans in Hengelo met de verkoop van vuurwerk begon. Zo kreeg ze de handel, de vuurwerkshows en het afsteken met de paplepel ingegoten. En zo zal het vermoedelijk ook gaan met haar nu 3 maanden oude zoontje Djim.

Deze week liep ze voor het eerst met Djim door de vuurwerkbunker. “ Puur voor de grap. Zo van: kijk maar goed waar je later komt te werken. De derde generatie Busscher komt er aan. Jong geleerd is
oud gedaan, haha.”

Marije Busscher zou het prachtig vinden als haar zoon later inderdaad diezelfde passie zal voelen voor de schoonheid van vuurwerk als zij en de rest van de familie. Als dat nog kan. Want daar staat ze nu wel eens bij stil, door de steeds fellere roep om een verbod op het afsteken van vuurwerk. “Het is een mooie traditie. Ik zou het zo jammer vinden als hij dat later niet meer mee maakt. Maar
ik kan me het eigenlijk ook niet voorstellen. De traditie zal vast en zeker wel veranderen. Meer vuurwerkvrije zones, bijvoorbeeld, en dat is ook prima. Maar helemaal verdwijnen, nee.”

Kruit
De kersverse moeder kan elk jaar bijna niet wachten tot het oud- en nieuw is. "In september beginnen voor de inkoop de demo shows. En dan ruik je voor het eerst weer dat kruit…. Heerlijk. Dan denk ik echt: ha, we zijn er weer bijna.” Tijdens de vakantie in de VS – rond
4 juli, onafhankelijkheidsdag - is ze met haar man zo’n beetje elk vuurwerkwinkeltje in geweest die ze tegen kwamen.

Maar hoe dol ze ook is op vuurwerk, Djim wordt er zondagnacht niet voor uit bed gehaald. Als -ie doorslaapt tenminste. Want anders wordt het z’n eerste vuurwerkshow. Min of meer. “Want we kijken hier natuurlijk heel veel vuurwerkfilmpjes, om te zien hoe bepaalde producten het doen. Dan zit –ie soms lekker bij me op schoot. En al die felle kleurtje vindt ie natuurlijk prachtig."

https://www.tubantia.nl/hengelo/fam...erk-van-generatie-op-generatie-door~ae6570bd/

Bovenaan