Explosies Heeze

rwbrink

Registered User
Ik kan er nog steeds niet over uit. Ik las nieuwjaarsdag dit nieuwsbericht en zag tot mijn verbazing dat de journalist het had over vuurwerk. Ik ben mij vervolgens gaan indenken hoever zo'n glijbaan meestal van een huis staat en hoe zwaar zo'n ding is. Ik kan nog steeds maar moeilijk geloven dat dit zomaar door 1 stuk vuurwerk is gedaan. Hebben jullie enig idee wat het geweest zou kunnen zijn? Op mij komt het meer over alsof er bommen tot ontploffing zijn gebracht daar. En dan geen vuurwerk bommen zeg maar.

Michel_G

Zilveren Member
Verbaast mij niets, nadat ik vorig jaar al filmpjes op youtube zag van knallers met 300 tot zelfs 800 gram flash die in de handel zijn. Totaal krankzinnige dingen die echt wel in staat zijn tot dit soort dingen!

Te belachelijk voor woorden dat die troep in omloop is en ook levensgevaarlijk in de handen van sommige randdebielen die hier in NL rondlopen met O&N.......

KruitFreak

Registered User
Nou, die knallers uit Polen/Tsjechie hebben een hoop kracht. Moet je eens op YouTube kijken wat ze daar allemaal mee uitspoken. Zo'n glijbaan krijgen ze daar wel mee los...
Dat zijn inderdaad vuurwerk bommen met exposieve kracht.

Michel_G

Zilveren Member
Nope, geen zelfbouw! Schijnt illegaal in Duitsland (of Polen) geproduceerd te worden voor de illegale markt/handel in DE en NL. (Meen ik gelezen te hebben op een Duits forum) Gewoon dus pure productie voor het illegale circuit.

En 800 gram flash is serieus een ziekelijke hoeveelheid, gaat nergens meer over......

postvoordennis

Registered User
Jij doelt vast op die zooi van Ultimate Pyro. Is dat nou echt een geregistreerd bedrijf of gewoon een criminele organisatie die dit aan de man brengt?

rwbrink

Registered User
Nee dat kan ik me voorstellen. Bij een handgranaat praten we over 40 gram toch? dan hebben we het hier zonder dollen over een projectiel dat gewoon ernstige schade toe kan brengen aan oorlogs voertuigen.... Dit gaat echt nergens mee over nee! Dat je het lef hebt te kopen überhaubt snap ik al niet. Je hebt gewoon een massamoord wapen in huis!

Michel_G

Zilveren Member
Jij doelt vast op die zooi van Ultimate Pyro. Is dat nou echt een geregistreerd bedrijf of gewoon een criminele organisatie die dit aan de man brengt?

Volgens mij geen geregistreerd bedrijf, maar ook geen hobbyist die er 3 in zijn schuurtje in elkaar knutselt..... Noem het inderdaad een "criminele organisatie", want dit wordt wel op iets grotere schaal geproduceerd. Maar wellicht dat er wel een bedrijf aan mee werkt, alleen dan achter de schermen en laten ze het door iemand anders op de markt zetten zodat ze zo min mogelijk/geen risico lopen.

Neemt niet weg dat dit geen enkele functie heeft voor professioneel vuurwerk, dus is het productie puur voor handel, die in elk Europees land verboden is voor consumenten......

Hoe dan ook, is geen fijne gedachten dat er van die opgeschoten pubers of half zatte debielen mee rondlopen met O&N. Wordt niet zo gauw zenuwachtig ook als iemand wat illegaal (belgisch) knalspul in huis heeft liggen, maar als er een 800 grams knaller ligt, dan denk ik dat bij een explosie het niet blijft bij een ontzet muurtje of gevel die er uit ligt......

AWG

Registered User
Nee dat kan ik me voorstellen. Bij een handgranaat praten we over 40 gram toch? dan hebben we het hier zonder dollen over een projectiel dat gewoon ernstige schade toe kan brengen aan oorlogs voertuigen.... Dit gaat echt nergens mee over nee! Dat je het lef hebt te kopen überhaubt snap ik al niet. Je hebt gewoon een massamoord wapen in huis!

beetje te melodramatisch misschien??:huh:

handgranaat is totaal ander verhaal, tnt of compositie ervan met andere stoffen. veel stabieler en veel krachtiger.
ook nog eens een stalen omhulsel vaak.
de vuurwerk vergelijken met de kracht van een handgranaat is ook schromelijk overdreven, een cobra 6 in je hand ben je behoorlijk van beschadigd en kan mogelijk dodelijk zijn, maar een handgranaat in je hand blijft er vrijwel niks meer van je over. (scherfwerking tegen de 200 meter radius..)

de dreun kan wel hetzelfde zijn als van een handgranaat qua decibellen.

800 gram is inderdaad veel zwaarder dan wat er in die cobra,s zit, maar ook dan staat of valt alles met waar is het vuurwerkstuk (voorzover je daar dan nog van kunt spreken)uit opgebouwt karton heeft minder massa dan metaal en zal minder ver vliegen dan metaal ook minder schade aanrichten dan metaal en heeft dus ook minder schade tot gevolg, buiten de gewone directe drukgolf radius(gehoorbeschadiging daargelaten).
een huis is er flink mee te beschadigen maar dat heeft te maken met dat de drukgolf nergens heen kan.

met een handgranaat breng je niet heel veel schade toe aan oorlogsvoertuigen, kapotten wielen/banden misschien en wat ruiten gebarsten dan houd het wel op.

dus om nu te spreken over massamoordwapen?? ik denk dat het dat pas wordt als het echt van metaal zou zijn(pijpbom o.i.d in een menigte)

ben het overigens volstrekt met je eens dat dit belachelijke goederen zijn, maarja er is vraag naar, en het zal alleen nog maar erger worden vrees ik.

Laatst bewerkt:

ThunderBall

Registered User
Bij ons werden in de vooravond ook van die achterlijke dingen afgestoken door tussen de 15 en 16 jarige jongens, ik heb toen wel tegen mijn Fam. gezegt dat wij als het niet stopte niet naar buiten zouden gaan aangezien ik dan de veiligheid niet meer kon controleren, verder had ik ook gèèn zin om het geschreeuw en gejank aan te horen als het mis zou gaan, dus helaas heb ik als vuurwerk freak dit jaar behoorlijk last gehad van dat kl*te illegale rot spul!

Ik hoop dat daar wat meer strijd tegen komt, het illegale rot spul, als dat volledig is aangepakt zouden ze misschien is over het consumenten spul mogen beginnen, voorlopig is er nog genoeg te doen aan de echte (vuurwerk) overlast.:huh:

Marco_clappers

Registered User
800 gram flash kan wel leuk zijn, in een vuurwerkshow op een flinke afstand:) er zijn inderdaad mensen die hier mee experimenteren, bijv, hausspion op youtube, echt super extreem vuurwerk, zag ook een keer een 1200 gram salute de lucht in gaan:surprised:

Sweet Laker

Registered User
hmm dit filmpje en dan voornamelijk de ondertiteling (of hoe dat ook heet) aan het einde van dit filmpje,.. Lijkt me niet dat FPM enige connectie heeft met deze rotzooi.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik zat kerstavond cat 1 te stoken op het balkon bij mijn ouders.
En in de verte hoorde ik ook giga harde klappen.
Van die klappen, waarvan je aan kan horen dat ze niet in de buurt worden afgestoken.
En niet een hoor, maar meerdere in de tijd dat op het balkon stond.

Wat Michel_V ook zegt, het wordt afgestoken door een bepaald soort mensen.
Die van hersonloosheid niet weten, met wat voor vuurwerk (als je nog vuurwerk kan noemen) bezig zijn.
Het is allemaal stoerdoenderij en ze bereiken er alleen maar onwil mee.
Lees het vuurwerkverbod waar Arno de B. voor strijdt...

O ja, even over TNT.
Een stabiel explosief is dat zeker niet.
En de explosieve stof in TNT wordt vermengt met klei. zodat het niet gelijk ontploft.
TNT kan gaan zweten....
Als een diamietstaaf te veel bewogen wordt of zo.
Maar dat terzijde.

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
Ik zat kerstavond cat 1 te stoken op het balkon bij mijn ouders.
En in de verte hoorde ik ook giga harde klappen.
Van die klappen, waarvan je aan kan horen dat ze niet in de buurt worden afgestoken.
En niet een hoor, maar meerdere in de tijd dat op het balkon stond.

Wat Michel_V ook zegt, het wordt afgestoken door een bepaald soort mensen.
Die van hersonloosheid niet weten, met wat voor vuurwerk (als je nog vuurwerk kan noemen) bezig zijn.
Het is allemaal stoerdoenderij en ze bereiken er alleen maar onwil mee.
Lees het vuurwerkverbod waar Arno de B. voor strijdt...

O ja, even over TNT.
Een stabiel explosief is dat zeker niet.
En de explosieve stof in TNT wordt vermengt met klei. zodat het niet gelijk ontploft.
TNT kan gaan zweten....
Als een diamietstaaf te veel bewogen wordt of zo.
Maar dat terzijde.

niet om lullig te doen maar je bedoeld eigenlijk nitro-glycerine.:embarrased:
dat opgezogen door bijvoorbeeld zaagsel of diatomeen aarde(kiezelgoer/kiezelaarde) en tot staven gevormt maakt dynamiet.

dynamiet kan inderdaad gaan zweten, en hoewel stabieler dan de nitro-glycerine in vloeibare vorm is dynamiet inderdaad nog steeds gevoelig voor hele heftige schokken.

dynamiet is geen tnt.
en vice versa.

quote:
TNT werd en wordt nog steeds gebruikt als granaatvulling. Door zijn hoge explosieve kracht en ongevoeligheid voor schokken is het hiervoor ideaal, door zijn stabiliteit kunnen granaten met TNT gevuld zeer lang veilig gestockeerd worden en behouden hun explosieve kracht. Het vullen van granaten, bommen, mijnen, torpedokoppen enz. met TNT is uiterst eenvoudig: TNT wordt opgewarmd tot het smelt to een soort siroopachtige substantie en dan gewoon in de granaat gegegoten
bron:http://forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Explosieven,_overzicht
erg intressante site voor de meest elementaire explosieven.

bij geval hebben explosieven altijd mijn aandacht gehad al van klein mannetje af aan al.
ondanks dat ik zelf niet zo,n knaller ben(een vuurwerkknal is ook maar gewoon een knal,dus wordt me te saai op gegeven moment).
ben niet zo scheikundig onderlegt, maar vind het typisch dat als je bepaalde stoffen mengt je zulke extreme reacties kunt krijgen.
maar explosies,drukgolven,wolken en neervallend gesteente, het opblazen van gebouwen voor de sloop heeft me altijd mateloos geboeit.:embarrased:

Laatst bewerkt:

maartenvincent

Registered User
800 gram flash kan wel leuk zijn, in een vuurwerkshow op een flinke afstand:) er zijn inderdaad mensen die hier mee experimenteren, bijv, hausspion op youtube, echt super extreem vuurwerk, zag ook een keer een 1200 gram salute de lucht in gaan:surprised:

Of knallers met 4444 gram flash waar boomstronken mee opengereten worden. En er dan nog doodleuk onderzetten dat er een aankomt met het dubbele er in. Dat gaat toch uiteindelijk een keer fout?

Marco_clappers

Registered User
Of knallers met 4444 gram flash waar boomstronken mee opengereten worden. En er dan nog doodleuk onderzetten dat er een aankomt met het dubbele er in. Dat gaat toch uiteindelijk een keer fout?

het zal best een keer fout gaan ja, deze mensen werken op een manier zodat ze bijna niet gepakt kunnen worden helaas. gelukkig experimenteren de meeste op internet die zulke extreme bommen maken op een afgelegen of redelijk afgelegen locatie. Zo blazen ze hopelijk alleen hun zelf op. Youtube zou hier wat aan moeten doen, zolang ze miljoenen kijkers hebben gaan deze bommen makers door met hun experimenten. En nog erger, ze inspireren andere.

MrXtremeFireworks

Registered User
't Is alleen zo jammer dat ALS het fout gaat, ze er niks meer van kunnen leren... Maar ach, dat zouden ze waarschijnlijk toch niet doen als je dit soort spul uberhaupt in huis hebt...

Bovenaan