Explosie in woning door vuurwerk

KoenL

Registered User
Vers van de pers. Incident is rond 22.15 uur gebeurd. Eerste berichten druppelen nu binnen:

OPHEUSDEN - Doordat iemand met vuurwerk heeft geëxperimenteerd op een zolderverdieping in een woning aan de Fazantstraat in Opheusen is er een gat in het dak geslagen. De persoon in kwestie is zeer ernstig gewond aan de onderarmen.

Door de explosie van het vuuwerk is er veel rookontwikkeling, maar de brand is onder controle.

De traumaheli is uitgerukt en het slachtoffer wordt zo snel mogelijk overgebracht naar het ziekenhuis.
[/QUOTE]

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1905871/Vuurwerk-blaast-gat-in-dak-Opheusden.htm

Twitter Politie Gelderland-Zuid:
In Opheusden raakte zondagavond een man ernstig gewond door vuurwerk dat in de woning explodeerde. Buren korte tijd uit woning ivm rook. ^JA

Laatst bewerkt:

kingmokum

Banned
Jammer dat er hier weer over vuurwerk word gesproken.

Wanneer je gaat lopen prutsen met vuurwerk om die 'nog hardere' knal te maken ben je gewoon bezig met het bouwen van bommen.

HyPeR-X

Registered User
Nog een stukje vanuit het nieuws van TV Gelderland waarin de politie verbazingwekkend nog niet heel negatief doet en direct zwaar illegaal vuurwerk met vlinderbommen, handgranaten e.d. vergelijkt. Het was volgens hen ook mogelijk met veel legaal vuurwerk. Jammer dat TV Gelderland vervolgens wel weer zo de nadruk moet leggen op illegaal vuurwerk e.d. Daarnaast heeft het waarschijnlijk niet veel te maken met Prof vuurwerk, verwacht dat deze gast met flash powder aan de gang is gegaan en zijn eigen spul heeft proberen te maken.

Meteen ook weer de Nederlandse vuurwerk branche die alleen maar voor zijn eigen opkomt ... Vreemd dat hier zo weinig mag terwijl in de rest van de EU (Duitsland uitgezonderd) qua knal, maar ook sier, veel meer mag en het ook niet zo mis gaat.

http://www.omroepgelderland.nl/web/Uitzending-gemist-5/TV-1/Afgelopen-7-dagen.htm

Klik op TV Nieuws maandag 19 november 2012 18:00

Laatst bewerkt:

dominique

Registered User
Nog een stukje vanuit het nieuws van TV Gelderland waarin de politie verbazingwekkend nog niet heel negatief doet en direct zwaar illegaal vuurwerk met vlinderbommen, handgranaten e.d. vergelijkt. Het was volgens hen ook mogelijk met veel legaal vuurwerk. Jammer dat TV Gelderland vervolgens wel weer zo de nadruk moet leggen op illegaal vuurwerk e.d. Daarnaast heeft het waarschijnlijk niet veel te maken met Prof vuurwerk, verwacht dat deze gast met flash powder aan de gang is gegaan en zijn eigen spul heeft proberen te maken.

En waarom zou dit niks met vuurwerk te maken hebben; het lijkt wel of er een hoop hier geen idee hebben van de kracht van vuurwerk. Denk je nu echt dat je nog handjes hebt als daar zelfs maar een 2" salute in knalt?
Telkens als er zoiets gebeurt is het plots geen vuurwerk meer maar als ze ergens een schuur ontdekken met een paar duizend kilo erin dan overdrijft de media want dan is het 'maar' vuurwerk, beetje hypocriet niet?

Meteen ook weer de Nederlandse vuurwerk branche die alleen maar voor zijn eigen opkomt ... Vreemd dat hier zo weinig mag terwijl in de rest van de EU (Duitsland uitgezonderd) qua knal, maar ook sier, veel meer mag en het ook niet zo mis gaat.

Zo weinig mag? Met de nieuwe regels mag er bij jullie meer dan in België en Duitsland en waarschijnlijk nog wel een hoop landen van de EU. En dat er 'zo weinig' mag bij jullie is misschien wel het gevolg van dat het steeds mis gaat; als er bij ons in België evenveel zou gesloopt worden als in Nl dan zou het geen jaar duren of vuurwerk was helemaal verboden.

HyPeR-X

Registered User
En waarom zou dit niks met vuurwerk te maken hebben; het lijkt wel of er een hoop hier geen idee hebben van de kracht van vuurwerk. Denk je nu echt dat je nog handjes hebt als daar zelfs maar een 2" salute in knalt?
Telkens als er zoiets gebeurt is het plots geen vuurwerk meer maar als ze ergens een schuur ontdekken met een paar duizend kilo erin dan overdrijft de media want dan is het 'maar' vuurwerk, beetje hypocriet niet?

Natuurlijk is dit wel gerelateerd aan vuurwerk. Maar een 2" shell (of nog veel groter) knalt echt niet zomaar uit zichzelf, ook niet wanneer je er flink mee schud, dus hoeft niet direct het prof vuurwerk in een kwaad daglicht .Wat wel uit zichzelf kan gaan knallen is flash powder waar je mee aan het experimenteren bent. Denk dan bijvoorbeeld aan statische elektriciteit van je lichaam, kleding, omgeving of kogelmolen.

Daarnaast kan ik mijn stelling ook wel onderbouwen, want zelfs de EOD (Explosieve Opruimings Dienst) heeft laten weten dat ze materiaal om vuurwerk te vervaardigen hebben aangetroffen. (Bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1905871/Vuurwerkbom-Opheusden-meer-onderzoek.htm)

Zo weinig mag? Met de nieuwe regels mag er bij jullie meer dan in België en Duitsland en waarschijnlijk nog wel een hoop landen van de EU. En dat er 'zo weinig' mag bij jullie is misschien wel het gevolg van dat het steeds mis gaat; als er bij ons in België evenveel zou gesloopt worden als in Nl dan zou het geen jaar duren of vuurwerk was helemaal verboden.

Qua knal lopen jullie in Belgie kilometers voor op ons Nederlanders hoor. Of noem je die klei / black powder rotzooi fatsoenlijke knal? Het hoeft van mij echt niet zo extreem als de Cobra 6 of Delova Rana's, maar fatsoenlijke nitraatmatten / 100.000 klappers / mascletta zouden leuk zijn om hier legaal te mogen hebben. Daarnaast zijn er binnen de EU ook voldoende landen waar gewoon blokken verkocht mogen worden aan de consument. Ik doel dan niet op caliber 2" enzovoort, maar gewoon consumenten blokken als de Jorge JW418 enzovoorts. Natuurlijk hebben we de Immortal Gold enzo in Nederland, maar daar vraagt men de hoofdprijs voor (als advies, die min of meer kunstmatig hoog gehouden wordt) en dan nog moet je gaan doorlonten e.d. om een blok te hebben want in feite zijn het vier 500 grams potjes.

Daarnaast ben ik opgegroeid met vuurwerk om me heen, heb dan (op een kartonnen buisje van mezelf) ook nog nooit wat met vuurwerk gesloopt en ook nog nooit echte ongelukken gehad met vuurwerk. (Op een potje dat zichzelf opblies na, maar ja daar kan je vrij weinig aan doen)

Laatst bewerkt:

dominique

Registered User
Qua knal lopen jullie in Belgie kilometers voor op ons Nederlanders hoor. Of noem je die klei / black powder rotzooi fatsoenlijke knal? Het hoeft van mij echt niet zo extreem als de Cobra 6 of Delova Rana's, maar fatsoenlijke nitraatmatten / 100.000 klappers / mascletta zouden leuk zijn om hier legaal te mogen hebben. Daarnaast zijn er binnen de EU ook voldoende landen waar gewoon blokken verkocht mogen worden aan de consument. Ik doel dan niet op caliber 2" enzovoort, maar gewoon consumenten blokken als de Jorge JW418 enzovoorts. Natuurlijk hebben we de Immortal Gold enzo in Nederland, maar daar vraagt men de hoofdprijs voor (als advies, die min of meer kunstmatig hoog gehouden wordt) en dan nog moet je gaan doorlonten e.d. om een blok te hebben want in feite zijn het vier 500 grams potjes.

Dit heeft niet meer veel met het bericht te maken maargoed; moest je het nog niet weten, in België is het sinds vorig jaar afgelopen met het knalvuurwerk. Tot 2017 mogen hier nog de producten verkocht worden die reeds bestonden (om zogezegd de voorraden op te maken) en daarna is een uit de kluiten gewassen knalerwt nog het grootste wat hier mag verkocht worden.
En wat die blokken betreft; das een zinloze discussie want voor een aantal zal het toch nooit goed genoeg zijn. Ik ben er vrij zeker van dat je geen enkel ander land in de EU kan vinden waar importeurs zo een groot aanbod hebben aan consumentenvuurwerk. En de JW418 mag nu eenmaal niet in Nl, als je het daar niet mee eens bent moet je in Polen gaan wonen maar dan moet je er wel rekening mee houden dat ze er daar ook de hoofdprijs voor aanrekenen want daar is je loon maar de helft (of minder) dan in Nl.
Trouwens, die jw418 zijn ook maar 100 25grams buisjes hoor :tounge:

DeejayTim

Registered User
Dit is echt behoorlijk jammer zeg! Is hier ergens een publicatie van?
Maar hoe zit het dan met het Belgische merk dat dit jaar nieuwe thundercrackers invoert onder hetzelfde artikelnummer (Nitrate Crackers)?

Laatst bewerkt:

dominique

Registered User
Dit is echt behoorlijk jammer zeg! Is hier ergens een publicatie van?
Maar hoe zit het dan met het Belgische merk dat dit jaar nieuwe thundercrackers invoert onder hetzelfde artikelnummer (Nitrate Crackers)?

Vanaf 2017 mogen er nog enkel knallers van klasse 2 verkocht worden dus vandaar.
En zoals je zelf al aangeeft onder hetzelfde artikelnummer (keuringsnummer) kan dat; wat voor wikkel er rond een nitraat gedraaid is maakt niks uit. Ik heb me wel eens laten vertellen dat er verschil is tussen links of rechts gedraaide crepe maar of dat waar is weet ik niet.

DeejayTim

Registered User
Dominique, bedankt! Zo'n theorie had ik al geformuleerd (zie mijn topic "CE-regelgeving voor vuurwerk, kansen voor de branche of toch niet?"), maar die is dus blijkbaar echt waar en bij deze bevestigd.
Er geldt dus voor knalvuurwerk: <2017 knallers t/m 2 gram flash, matten t/m 250 gram (dus eigenlijk de maatstaven voor Categorie 3- flashknallers), 2017> knallers t/m 0,5 gram flash en matten t/m 25 gram, knallers t/m 6 gram buskruit en buskruitmatten t/m 100 gram (Categorie 2).

Flashknallers uit Categorie 2 mogen maximaal 0,5 gram flash bevatten, dus die "nieuwe" nitraten zijn dus al een voorproefje (want ze bevatten 0,5 gram flash, knal is a la Silvercracker/Weco Corsair/TT). Knallers als DJF Thunders, Ladycrackers, Thuderbomb matten, Babyvlinders, Nitrate Crackers, Mini supero's, Trueno de Mecha No. 1's etcetera blijven dus bestaan vanaf 2017 in België. Het is wellicht jammer dat er dan bijvoorbeeld geen Weco Corsairs meer zijn of 2-grams knallers, maar er is dan dus vanaf 2017 in België nog wel 10x beter knalvuurwerk te koop dan dat we nu in Nederland hebben! ;)

Over het oorspronkelijke onderwerp van deze thread: ieder jaar heb je van dit soort doe-het-zelf figuren, vooral in Nederland, die hun kop er niet bijhouden. De knutselaars en enorme handel (en ook de grote hoeveelheid vurwerk met oudjaar) in Nederland is het resultaat van een al enkele decennia lange te strenge wet voor knalvuurwerk (knallers tot en met 2,5 gram ongemixt buskruit en veel klei), een te streng verkoopbeleid (alleen de laatste 3 dagen van het jaar mag er worden verkocht), en doorgedraaide regels voor opslag van consumenten/feestvuurwerk en professioneel/spektakelvuurwerk, waarbij dit laatste niet eens in Nederland mag worden opgeslagen sinds 2000.

Laatst bewerkt:
Bovenaan