Experimenteren met vuurwerkshows tijdens de jaarwisseling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Moontan

Moderator
Medewerker
Experimenteren met vuurwerkshows tijdens de jaarwisseling

Een door de gemeente georganiseerde vuurwerkshow kan een alternatief zijn voor het afsteken van particulier vuurwerk met oud en nieuw. Onderzoekers van bureau TNS NIPO suggereren daar de komende jaarwisseling mee te experimenteren op een paar plaatsen in het land. Het kabinet ondersteunt dit, er zijn geen wettelijke bezwaren tegen.

Met een vuurwerkshow kunnen overheden beter oud en nieuw coördineren en de grootte van het ‘evenement’ in de hand houden, stelt TNS NIPO in het onderzoek Vuurwerk opnieuw gepeild. Dit is een vervolgmeting op een onderzoek in 2008 over het draagvlak van het afsteken van vuurwerk met oud en nieuw. Staatssecretaris Joop Atsma van IenM gaf opdracht tot de actualisering vanwege de discussie in de Kamer en samenleving de afgelopen tijd over een vuurwerkverbod.

Vuurwerkverbod
Op basis van het onderzoek schreef Atsma vorige maand aan de Tweede Kamer dat er geen algeheel landelijk vuurwerkverbod komt. Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat het afsteken van vuurwerk bij lange na niet het grootste probleem is tijdens de jaarwisseling. Vandalisme en geweld tegen hulpverleners worden door de gemiddelde Nederlander veel meer als een bron van ergernis ervaren.
De percentages mensen voor en tegen het zelf afsteken van vuurwerk zijn nog steeds in evenwicht. Zestig procent staat positief tegenover het centraal afsteken van vuurwerk, als alternatief voor de bestaande situatie of een totaalverbod. Een vuurwerkevenement georganiseerd door de gemeente heeft dan de voorkeur boven het afsteken op vooraf aangewezen plekken.

Peiling
De leden van GroenLinks stemden eind juni tijdens hun partijcongres voor een vuurwerkverbod. Uit een peiling eerder dit jaar van onderzoeksbureau No Ties in opdracht van de GroenLinks-raadsleden Arno Bonte en David Rietveld bleek dat liefst twee derde van de Nederlanders voor een verbod op consumentenvuurwerk is.

Intussen gaan ook stemmen op om gemeenten zelf te laten bepalen of ze vuurwerk willen verbieden. Burgemeester Pieter Broertjes (PvdA) van Hilversum is daar heel erg voor. Vorig jaar ontsnapte zijn stad ternauwernood aan een ramp toen tijdens de jaarwisseling in het centrum een enorme vuurwerkbom ontplofte. Hilversum voelt daarentegen best voor een door de gemeente georganiseerd vuurwerkevenement als een grootschalig nieuwjaarsfeest.

http://vngmagazine.nl/nieuws/5594/experimenteren-met-vuurwerkshows-tijdens-de-jaarwisseling

DeejayTim

Registered User
Tja, ik heb dan bijvoorbeeld nu de Zwitserse vuurwerkcultuur eens goed meemaakt, denk ik van: vuurwerkverbod=zieligdoenerij en dat de regels voor verkoop, opslag en dergelijke best een stuk verruimd kunnen worden in Nederland. Ik lachte me kapot gister (1 augustus) toen ik al dat mooie, zware (en dure) vuurwerk hier in Zwitserland afgestoken zag worden.

Laatst bewerkt:

fat bol

Registered User
Zie je , langzaam sluipen ze het er in. Geloven mensen nou echt dat iedereen oudjaar wil behouden ? Tuurlijk niet , het is pure onzin. Het staat waarschijnlijk al veel langer op de agende en langzaam gaat iedereen zijn vrijheid achteruit. Bah.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan