Eis: 2 jaar voor vuurwerk in brievenbus

Moontan

Moderator
Medewerker
Eis: 2 jaar voor vuurwerk in brievenbus

DEN BOSCH - Een 21-jarige man uit Someren hoorde vrijdag een gevangenisstraf van twee jaar tegen zich eisen waarvan de helft voorwaardelijk voor het in de brievenbus gooien van vuurwerk.
De bewoners van de woning lagen op dat moment te slapen. Door de explosie en het kortstondige brandje dat ontstond was er volgens de officier van justitie levensgevaar voor hen te duchten geweest. De officier eiste de straf ook voor de agressie van de verdachte tijdens zijn arrestatie. Hij zou een gewichtsteen van een halve kilo naar het hoofd van een agent hebben gegooid, zonder hem overigens te raken.

Represaille

Het vuurwerk, een zogenaamde Cobra 6 die de verdachte kocht in België, ontplofte op 19 juni in de woning van een opsporingsambtenaar als represaille voor een bekeuring die hij de verdachte gaf. De Somerenaar zou door vrienden zijn opgejut en was op dat moment onder invloed van alcohol. Het duurde een half jaar voordat de politie hem voor dit feit oppakte. Al die tijd zat de opsporingsbeambte en zijn familie in onzekerheid over de vraag wie het vuurwerk binnen gooide. De schade aan de woning was aanzienlijk. De verdachte toonde spijt over zijn daad en leek zich bewust van het feit dat de gevolgen van zijn daad ernstiger hadden kunnen uitpakken.

Gewichtsteen

Tijdens zijn arrestatie in december ging de verdachte door het lint. Volgens hem wilden de agenten geen arrestatiebevel tonen. Hij trok een keukenraam open en gooide een gewichtsteen naar de agenten. Zijn vader en moeder probeerden dat te voorkomen door hem bij zijn armen te pakken. Daardoor werd voorkomen dat hun zoon het gewicht met kracht naar buiten kon gooien, zei de vader, die vrijdag als getuige was opgeroepen. Een van de agenten verklaarde echter dat het gewicht rakelings langs het hoofd van haar collega vloog en achter hem neerplofte. De agenten voelden zich genoodzaakt pepperspray in de woning

http://www.ed.nl/regio/deurne-asten-someren/10720291/Eis-2-jaar-voor-vuurwerk-in-brievenbus.ece

KoenL

Registered User
Ik vind de straf teleurstellend. Een Cobra 6 bij iemand naar binnengooien...dan heb je toch meerdere draadjes los? Als je dan ook nog leest wat ie bij zijn arrestatie deed tegen de politie, dan snap ik niet dat je er met 1 jaar cel en 1 jaar voorwaardelijk vanaf komt. Maar oke, Nederland ano 2012 blijkbaar...

stef

Member
opsluiten die gasten, en als er geen plek meer is, opknopen of in een gang vast binden en van 20.00 tot 0.00 uur elke seconde een cobra 6 naar binnen.

Miselijk word ik van dit soort gasten, en de rechtspraak ook.

Stef

petertje23

Registered User
Inderdaad. Dit soort gasten moeten hard worden aangepakt!
Dan heb je ze echt niet op een rijtje...

En dan is het straks weer de schuld van het vuurwerk :surprised::crying:

Mr_Mascleta

Registered User
Nou als je nagaat wat de tendens is bij de advocaten..........................dat het altijd de schuld is van de ander om zo een zo laag mogelijke straf te bemachtigen mag je je afvragen waar dat heen leidt?
In dit geval zou het wel weer de politie zijn die ..............................ik word er echt schijtziek van man als ik dit weer zo lees.

Bovenaan