Dit jaar nog langere vuurwerkfiles verwacht

Tony

Administrator
Medewerker
Nederlanders die tussen Kerst en Oud & Nieuw vuurwerkinkopen willen doen in Duitsland moeten rekening houden met forse drukte. Zoals ieder jaar zullen veel landgenoten op de laatste dagen van het jaar grensplaatsen in Duitsland bezoeken om goedkoop vuurwerk in te slaan.

Vorig jaar leidde dit vooral op 29 en 30 december tot grote problemen op de wegen in de grensstreek. Opgeteld zagen we toen 25 tot 30 kilometer file gerelateerd aan vuurwerktoerisme. Dit jaar voorziet de VID nog meer drukte door het toegenomen consumentenvertrouwen. Vooral rondom Kleve, Emmerich en op de N325 bij Nijmegen zal er geen doorkomen aan zijn. De vertraging kan oplopen tot enkele uren. Ook op onze A12 zal de combinatie van Nederlandse kooplustigen en Duitse toeristen leiden tot flinke files.

Extra controles

De politie waarschuwt automobilisten dat ze een boete riskeren als ze vuurwerk naar Nederland vervoeren dat hier niet toegestaan is. Ook dit jaar zullen er extra grenscontroles zijn in nauwe samenwerking met de Duitse politie. De maximale toegestane hoeveelheid vuurwerk is 25 kilo per auto.

Bron: https://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2017.353.03

Moontan

Moderator
Medewerker
Ja Duitsland blijft aantrekkelijk voor Nederlanders, vooral voor de grensbewoners. Het is er goedkoper, maar zoals we weten niet beter. Maar daar storen veel Nederlanders zich niet aan denk ik.
Zou dat waar zijn van die grenscontroles of is dat bangmakerij? Zelden iemand gehoord die aangehouden is bij de Duitse grens.

oerendhard

Registered User
Ja Duitsland blijft aantrekkelijk voor Nederlanders, vooral voor de grensbewoners. Het is er goedkoper, maar zoals we weten niet beter. Maar daar storen veel Nederlanders zich niet aan denk ik.
Zou dat waar zijn van die grenscontroles of is dat bangmakerij? Zelden iemand gehoord die aangehouden is bij de Duitse grens.

Heel soms staan ze er,en dan ook maar aantal uurtjes. (tenminste hier,Twente)
is ook geen beginnen aan lijkt me..heb nog nooit van vrienden gehoord dat ze zijn aangehouden.

Puur

Registered User
hopelijk gaan er duizenden naar de buurlanden...dan zien alle azijnzeikers dat nederland helemaal geen vuurwerkverbod wil....
wat wel gescandeerd word in alle polls..
hopelijk ontploft de verkoop ook in nederland dat mensen weer dikke rijen vormen bij de winkel....
pyros for life mensen......

Plum Bloom

Registered User
hopelijk gaan er duizenden naar de buurlanden...dan zien alle azijnzeikers dat nederland helemaal geen vuurwerkverbod wil....
wat wel gescandeerd word in alle polls..
hopelijk ontploft de verkoop ook in nederland dat mensen weer dikke rijen vormen bij de winkel....
pyros for life mensen......

Weet niet hoe het fiscaal-technisch zit, maar beste boodschap die BPN binnenkort kan brengen, is dat de omzet fors is gestegen.

joszie

Zilveren Member
Ik persoonlijk hoef niet naar duitsland. Lijkt me verschikkelijk om te moeten graaien in de drukte in de supermarkten. En daarna ook nog in de file.. BRRR, nee bedankt!
Daarbij weet ik dat het meeste vuurwerk wat daar vrij in de schappen ligt qua kwaliteit stukken minder is (is de prijs dan ook naar).

Ik ken meerdere mensen die wel naar Duitsland gaan. Dit zijn vooral jonge gezinnen met kleinere kinderen (tot jaar of 12) die weinig kennis van vuurwerksoorten hebben en gewoon voor een lage prijs wat spulletjes wil hebben.

En ondanks dat die kleine cakejes in Duitsland stukken goedkoper zijn vergeet men vaak dat benzine ook een hoop kost :)

Rotje0808

Registered User
En ondanks dat die kleine cakejes in Duitsland stukken goedkoper zijn vergeet men vaak dat benzine ook een hoop kost :)

Ondanks dat bezine duur is, afgelopen weekend de bezineauto toch weer volgegooid voor dieselprijzen in duitsland :D

Ook gelijk ff wat goeie salami en andere boodschappen doen [emoji14] best rendabel vanuit Veenendaal!

Verstuurd met Tapatalk

happy4ever

Registered User
Ik ga elk jaar naar Duitsland. Maak er een gezellig dagje weg van. Onder andere wordt de drankvoorraad ook weer aangevuld.

Ik rij meestal iets verder Duitsland in. Geen gekte en alles op voorraad. En ook in Duitsland kun je voor een hele leuke prijs pareltjes op de kop tikken, alleen moet je van te voren wel uitzoeken welke je moet kopen en welke je links laat liggen.

flyineddy

Registered User
Ik persoonlijk hoef niet naar duitsland. Lijkt me verschikkelijk om te moeten graaien in de drukte in de supermarkten. En daarna ook nog in de file.. BRRR, nee bedankt!
Daarbij weet ik dat het meeste vuurwerk wat daar vrij in de schappen ligt qua kwaliteit stukken minder is (is de prijs dan ook naar).

Dat is denk ik ook erg afhankelijk van waar je heen gaat en op welk tijdstip. En ook op wat je graag wil hebben. Ik haal ieder jaar op de eerste verkoopdag eerst 's ochtends het overgrote deel van mijn vuurwerk op hier in Nederland. Vervolgens ga ik 's middags de grens over naar de Lidl in Haren (Ems) voor een paar Weco Bugano fonteinen. Dat is wèl top kwaliteit. :)
En dan misschien nog een leuk pijlen pakketje om op oudejaarsavond tussendoor te stoken.

Mijn omgeving is dan weliswaar niet zo heel dichtbevolkt, maar ik heb nog nooit in de file hoeven staan of moeten dringen in de winkel.

Maar verder ben ik het met je eens, voor goede kwaliteit kun je beter in Nederland blijven, zeker als je een beetje weet wat je moet uitzoeken. :)

Eddy.

maartenvincent

Registered User
Hier over de grens wordt funke siervuurwerk verkocht (misschien ook de oldskool buskruit knallers).
Dus niets supermarkt spul, maar prachtig siervuurwerk.
Ik zit er sterk aan te denken om toch even te gaan neuzen heel vroeg in de ochtend.

Beetje off-topic: kun je in Duitsland gewoon overdag stoken? Over de grens in België mag het in ieder geval niet.
In Duitsland mag het ook niet, maar wordt het getolereerd/gedoogd?

Red Eagle

Registered User
En ik rij elk jaar naar Ned voor mn vuurwerk omdat ik dat pruttel spul in Duitsland niet hoef.
Behalve de Bugano fonteinen,en de laser.

Schuim

Moderator
Medewerker
Ik doe het sporadisch.
Als ik nog budget over heb en ik zoek spul om me lekker de vooravond mee vol te stoken!

Dan rij ik op mn gemak even naar Bocholt op de 30ste en pak ik rustig wat ik pakken kan.
Geen gekke bedoelingen, gewoon zoals je normaal ook winkelt.
Af en toe zie je nog wat overhypte Nederlanders, maar over het algemeen goed te doen.
Helemaal aan de achterkant van de stad.

Broodjes, drank en drogisterijartikelen mee, en weer lekker naar huis.

Ook bij Tosch of andere grote ketens kun je goed winkelen.

roelz

Registered User
Zelf nog nooit een controle gezien, wel een keer, jaar of twee geleden, op TV; daar werden de zwartkruit strijkers uit een pakket gehaald door oom agent omdat een strijkkop ontsteking niet mag in Nederland. Ook controle op pyropatronen en alarmwapens werd genoemd in die reportage.

AWG

Registered User
Vuurwerk is gelukkig niet populair........ ahum! :secret laugh:

populariteit is het probleem niet.

maakt de meerderheid zich er sterk voor, dat is de issue.

je ziet het in alle facetten van de maatschappij, kleine groep fanatieke tegenstanders en een grote groep voorstanders maar die vinden er pas iets van als het voorbij is en de kleine groep gewonnen heeft.
de enige reden dat het nog zo lang geduurd heeft tot een verbod is omdat er net zo,n groot klein groepje voorstanders zijn die net zo fanatiek zijn.
en dat zijn wij.

joszie

Zilveren Member
En ik rij elk jaar naar Ned voor mn vuurwerk omdat ik dat pruttel spul in Duitsland niet hoef.
Behalve de Bugano fonteinen,en de laser.

Is er ooit wel eens controle op Duitse bodem voor vuurwerk wat DLD binnenkomt? Hoewel in Duitsland aantal kg onbeperkt is meen ik?

Red Eagle

Registered User
Is er ooit wel eens controle op Duitse bodem voor vuurwerk wat DLD binnenkomt? Hoewel in Duitsland aantal kg onbeperkt is meen ik?

Ze stonden vandaag wel langs de grens A12
Maar da's meer voor andere zaken denk ik.
Aantal kg is volgens mij ook onbeperkt idd.

Bovenaan