Dit is niet goed voor het vuurwerk (Dode door vuurwerk in Swifterbant)

happy4ever

Registered User
In Swifterbant (Flevoland) is vanmiddag aan de Vogelwikke een dode gevallen door vuurwerk. Het gaat om een 39 jarige man, meldt de politie. Over de precieze toedracht is nog niets bekend.

Twee kinderen zijn uit voorzorg naar het ziekenhuis gebracht voor controle, om te kijken of ze geen gehoorbeschadiging hebben opgelopen. Het ongeluk vond buiten plaats. Volgens een getuige stak de man een groot stuk vuurwerk aan dat direct daarop ontplofte. Zijn kind zou vlakbij hebben gestaan tijdens de ontploffing.

De politie doet uitgebreid onderzoek naar het incident. Het slachtoffer was getrouwd en laat twee kinderen achter.

Morgen, oudjaarsdag, is er voor buurtbewoners een bijeenkomst in kerkcentrum De Hoeksteen in Swifterbant, zo laat de gemeente Donten weten. Tussen 12.00 en 13.00 uur kunnen daar vragen worden gesteld en ervaringen worden gedeeld. Er is dan professionele hulp aanwezig.

Lichaam na uren van straat
Het lichaam bleef vele uren op de plek van het vuurwerkincident liggen. De politie plaatste rond kwart over zes een scherm zodat hij aan het oog werd onttrokken. Het slachtoffer werd rond zeven uur vanavond geborgen. Ook de hekken zijn daarna weggehaald.

Het vuurwerk werd afgestoken bij een speeltuintje in de straat, dat een soort hofje is. Er waren twee kinderen bij toen het misging. Volgens meerdere mensen uit de buurt zou het om illegaal vuurwerk gaan, maar dat is nog onderwerp van onderzoek.

Slachtofferhulp
Er waren veel mensen die het ongeluk zagen gebeuren. Zij worden opgevangen door de gemeente. Hen wordt slachtofferhulp aangeboden, zei een woordvoerster van de politie.

Vorig jaar kwam tijdens de jaarwisseling ook iemand om door vuurwerk. Een 54-jarige man uit het Drentse Meppel raakte tijdens de jaarwisseling zwaargewond aan zijn hoofd en overleed enkele dagen later. Het vuurwerk dat hij kort na middernacht zelf had aangestoken ontplofte in de buurt van zijn gezicht.

BRON: http://www.ad.nl/binnenland/dode-door-vuurwerk-in-swifterbant~a2897c247/

Laatst bewerkt door een moderator:

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Re: Dit is niet goed voor het vuurwerk

Laat me raden, iemand die heeft lopen kloten met illegaal vuurwerk?

Je kan niet met legaal vuurwerk dood gaan. Zeker als je het op de juiste manier behandeld. Onmogelijk!

Meldingen:
0730316 16:32:55 30-12-17 GROUP Dodelijk slachtoffer te betreuren bij vuurwerkincident op de Vogelwikke te Swifterbant.
0700370 16:13:17 30-12-17 GROUP P 1 Gaarne contact mkb DV aan derden Vogelwikke 36 Swifterbant IncGrp02 255534

genius

Registered User

"Dit is niet goed voor het vuurwerk" Is dat nou echt het eerste wat in je opkomt? Niet echt tactisch wel?

rodepo

Registered User

Daar zeg je wat bij normaal gebruik. Als je met je hoofd boven een legaal sierblok gaat hangen denk ik dat je er wel aan kan overlijden.

shinji

Moderator
Medewerker

Ja en als je uitglijd over de hondenstront kan je met je kop op de stoeprand vallen. Schei nou eens uit met al die vergelijkingen, feiten spreken voor zich.
En ja, ik vind dit dieptriest en niet goed voor ons als liefhebbers. Ook al zie je op het veldje daar een 8" buis liggen waar het allemaal mee fout is gegaan, t is en blijft vuurwerk, legaal of illegaal.

Laatst bewerkt:

wit1704

Registered User

Jammer weer om dit nieuws weer te brengen dat HET door vuurwerk komt.
Voorbarige conclusie.
Echter wel weer iets waar weer jaren lang naar verwezen gaat worden. 1 doden door vuurwerk in 2017.
Dat zal altijd voor de media bij blijven.
Ook al zou het later nog moeten blijken wat de oorzaak is van dit ongeval.
Maar goed. Wij weten, dat wordt achteraf nooit meer recht gezet.
Hoop van harte dat het hier bij blijft.

Denk zelf altijd. Als er nu WEL al het vuurwerk was verboden in Nederland zo deze dwaas dan niet iets anders stoms hebben gedaan om als nog aan zijn eind te komen???
We zullen het natuurlijk nooit weten.

Maar ik zal verder geen vooroorlen hebben totdat het verder bekent wordt wat er echt aan de hand was.
Vooral zielig voor de kinderen die getroffen zijn bij dit ongeval. Die kerel zelf was sowieso al gestoord.

Laatst bewerkt:

shinji

Moderator
Medewerker

Voorbarige conclusie.
Echter wel weer iets waar weer jaren lang naar verwezen kan worden. 1 doden door vuurwerk in 2017.
Dat zal altijd bij de media bij blijven.
Ook al zou het later misschien blijken dat het een hele andere oorzaak had.

Denk zelf altijd. Als er nu WEL al het vuurwerk was verboden in Nederland zo deze dwaas dan niet eist anders stoms hebben gedaan om als nog aan zijn eind te komen???

Maar ik zal verder geen voordelen hebben totdat het verder bekent wordt wat er echt aan de hand was.
Vooral zielig voor de kinderen die getroffen zijn.

Je zal het allemaal best goed bedoelen, maar wat een onzinbericht heb jij nou gepost zeg

AWG

Registered User

Voorbarige conclusie.
Echter wel weer iets waar weer jaren lang naar verwezen kan worden. 1 doden door vuurwerk in 2017.
Dat zal altijd bij de media bij blijven.
Ook al zou het later misschien blijken dat het een hele andere oorzaak had.

Denk zelf altijd. Als er nu WEL al het vuurwerk was verboden in Nederland zo deze dwaas dan niet eist anders stoms hebben gedaan om als nog aan zijn eind te komen???

Maar ik zal verder geen voordelen hebben totdat het verder bekent wordt wat er echt aan de hand was.
Vooral zielig voor de kinderen die getroffen zijn.

kerel lees het even overnieuw en pas het hier en daar wat aan ,ik kan er geen touw aan vastknopen.

zit net ook te lezen over steekvlam in gezicht van carbidschieten, ook iemand die erboven hing, het einde is toch zoek en of het nu door eigen schuld is of niet het blijft tragisch.

AWG

Registered User

8 uur journaal net.

ooggetuige was een jongen die vertelde dat die man een ongeveer 10 cm grote bol in een buis deed hem afstak en gelijk afging.
de man raakte zo zwaargewond dat ie daarna gelijk overleed.
die man stak dat elk jaar af en dat ging goed maar nu dus niet.

ik hoef de conclusie niet te trekken.
maar ze wisten niet welk vuurwerk en of het legaal was bij het nieuws....
vervolgens kregen we natuurlijk weer de hele tirade over hoeveel doden en gewonde ieder jaar, en toen was ik er al weer klaar mee.
het hele riedeltje kennen we inmiddels wel.

tragisch en ellendig voor die man en zijn familie.

Laatst bewerkt:

wit1704

Registered User

Voorbarige conclusie.
Echter wel weer iets waar weer jaren lang naar verwezen gaat worden. 1 doden door vuurwerk in 2017.
Dat zal altijd voor de media bij blijven.
Ook al zou het later nog moeten blijken wat de oorzaak is van dit ongeval.

Denk zelf altijd. Als er nu WEL al het vuurwerk was verboden in Nederland zo deze dwaas dan niet iets anders stoms hebben gedaan om als nog aan zijn eind te komen???

Maar ik zal verder geen vooroorlen hebben totdat het verder bekent wordt wat er echt aan de hand was.
Vooral zielig voor de kinderen die getroffen zijn bij dit ongeval. Die kerel zelf was sowieso al gestoord.

Sorry, ik heb het wat duidelijker gemaakt.

joszie

Zilveren Member

Triest triest triest.

Ieder dodelijk slachtoffer is er 1 te veel, ongeacht de oorzaak.
Verschrikkelijk voor alle nabestaanden.

Als de oorzaak klopt, dan blijkt maar weer duidelijk waarom Shells niet in handen vd particulier mag komen. Hoeveel je er ook afgeschoten hebt, blijf altijd voorzichtig en nadenken. Nog beter, doe het gewoon niet, tenzij je er in werkzaam bent en bij shows gebruikt.

Ook legaal consumenten vuurwerk kan bij verkeerd gebruik zware verwondingen opleveren. Net als alles wat relatief veilig is bij verkeerd gebruik dan wel Onachtzaamheid gevaarlijk is.

Desalniettemin is dit wel weer iets waardoor de verbodsroepers sterker komen te staan. In de jaren 90 is een ongeluk met Shells voor de UK reden geweest om verschillende vuurwerksoorten te verbieden.

Voor het gros vd mensen is vuurwerk vuurwerk verschil tussen F1 (categorie 1) en F4 (professioneel vuurwerk) kent men niet en alles wordt op 1 hoop gegooid.

De titel van dit topic vind ik trouwens wel wat respectloos. Ook al heb je in principe gelijk, iets meer empathie voor slachtoffer en omgeving zou fijn zijn

ifeelfine

Registered User

Beetje cynische topictitel maar wat ik echt niet snap nu de omstandigheden duidelijker worden hoe haal je het in je hoofd als 39 jarige vader om op 30 december overdag in een woonwijk Shells te gaan schieten (en waarom word daar niet op gehandhaafd) een hele wijk kan hier ptss door oplopen laat staan de kinderen wat een trauma is dat zeg.

petertje23

Registered User

Hoe vervelend ook voor de nabestaanden, het is zoals al vaker in dit topic gezegd,
ook "niet zo slim" om shells in een woonwijk te schieten, waarbij ook nog kleine kinderen dichtbij staan.

Gelukkig wordt in de nieuwsberichten wel gesproken over zwaar {waarschijnlijk}{al snap ik dat niet, zwaar is altijd illegaal....} vuurwerk,
en niet over consumenten vuurwerk.

Keep it safe!!!

Koetje

Registered User

in en in triest voor het slachtoffer natuurlijk maar shells schieten in een woonwijk en dan ook nog blijkbaar een flink kaliber en kinderen erbij. Toch wel bizar hoor en dan heb je ze in mijn beleving niet alllemaal op een rijtje.

D

Deleted member 17038

Guest
Slecht nieuws maar wel nieuws, verplaatst naar nieuwstopic. Dit heeft niks met het plezier van de DDD te maken.

Ik vraag me af bij wie na het lezen van dit artikel de behoefte komt om de mensen aan te spreken op dit soort gedrag? Ik moet er niet aan denken dat het op mijn plein gebeurt als ik er iets tegen had kunnen doen...

Bovenaan