Dirty Jobs - Fireworks Technician

Michel_G

Zilveren Member
Er was vanochtend een aflevering van Dirty Jobs (with Mike Row) op Discovery Channel, waarin Mike vanaf begin tot eind meeloopt/meewerkt met de productie van een 12" shell. Leuk en interessant filmpje, dus ik heb hem er even bijgezocht op youtube. Laatste stukje, waar ze de shell helemaal intapen en later ook daadwerkelijk een 12" shell gaan afsteken mist helaas.

Michel_G

Zilveren Member
En wie toch graag het laatste stukje wil zien en gek is op Duits nagesynchroniseerde tv, hierbij het laatste stuk (vanaf 1:45 min. sluit hij aan op laatste bovenstaande filmpje)

Leuk om te zien dat de shell machinaal getaped word en dat de gaten voor de timefuse teruggevonden kunnen worden door van tevoren 2 magneetjes op die plekken te tapen.

Hier trouwens nog een filmpje van dat bedrijf (LBS Fireworks) waar nog een keer goed te zien is hoe een shell getaped word:

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Paar weken gelden gezien op TV en ik vond het schitterend.
Het schieten en bouwen van shows wil ik zeker wel eens leren.
de lol van shells bouwen zie ik minder in, want da's pas echt monnikkenwerk.

Michel_G

Zilveren Member
Als je dit inderdaad bekijkt, realiseer je pas hoeveel werk er wel niet in het maken van een (grote) shell zit.

Gezond kan het ook bepaald niet zijn als ik de beelden zo bekijk! Heb mijn twijfels over de hoeveelheid stof die de kapjes tegenhouden en als ik ook kijk hoe heftig de ogen op het spul reageren, dat op den duur die ook lekker opgeruwd worden en een mooie matte afwerking hebben.

Staat ook op de youtube account van LBS een mooi filmpje van een 12" shell. Daar vermeld hij dat daar een dusdanige hoeveelheid sterren in ging dat hij dat bijna niet in 1 batch geproduceerd kreeg, omdat het nogal tijdrovende/ingewikkelde sterren waren. Sterren moesten dus in 2 batches gemaakt worden, maar dan kreeg je weer het probleem dat niet alle sterren exact dezelfde ontbrandingstijd hadden en dus eerder van effect wisselden. Weer van die typische dingen waar je eigenlijk niet bij stil staat, maar wel essentieel zijn als je weer eens een 12" shell ziet waarvan alle sterren precies tegelijk ontbranden/van effect wisselen.

Bovenaan