Daarom is Leefbaar Rotterdam zo stil over het vuurwerkverbod

Plum Bloom

Registered User
Oppositiepartij Leefbaar Rotterdam is opvallend stil over het aangekondigde vuurwerkverbod. Partijleider Joost Eerdmans is tegen een totaalverbod, noemt het zelfs ‘absurd'. Maar hij toont tegelijkertijd begrip voor partijen die daar anders over denken.

Geen enkel statement, geen enkel verwijt. Niet richting GroenLinks, ook niet richting de VVD. Leefbaar Rotterdam staat doorgaans pal voor ‘oud-Hollandse tradities’ en is niet vies van een politiek relletje. Maar als het gaat om vuurwerk is het stil, opvallend stil.

Fractievoorzitter Joost Eerdmans houdt een genuanceerd betoog om dit te verklaren. Zo snapt hij best dat een partij als de VVD van standpunt is veranderd. ,,Ik snap hun analyse, maar ik ben het niet eens met de conclusie. Natuurlijk, het wordt steeds abnormaler tijdens oud en nieuw. Daar moeten we onze ogen niet voor sluiten. Ook niet voor de roep van hulpverleners om maatregelen.’’
Binnen de partij bestaat over vuurwerk verschil van mening, erkent hij. ,,Ook bij Leefbaar zijn er mensen die zeggen: we zijn er wel klaar mee, met dat vuurwerk. Dierenliefhebbers bijvoorbeeld.’’

In één keer afschaffen
Maar een totaalverbod, waar Rotterdam nu op zint, noemt hij een ‘absurde sprong voorwaarts’. ,,Het gaat nu wel heel erg snel. We kunnen zo’n oude traditie toch niet in één keer afschaffen? Daar doen we heel veel mensen verdriet mee. Bij ongeregeldheden is er bijna altijd alcohol in het spel. We gaan tijdens oud en nieuw toch ook niet de hele stad droogleggen?’’

De grootste partij van de gemeenteraad pleit er daarom voor om ‘meer tijd te nemen voor een afgewogen beleid’. ,,We zijn wel voor vuurwerkvrije zones, zeker in de buurt van ziekenhuizen en kinderboerderijen. Dat is misschien moeilijker te handhaven, maar dat is wel heel snel overboord gegooid.’’

Een duidelijk alternatief heeft Leefbaar Rotterdam ook niet, zegt Eerdmans. ,,Nee, maar ons is wel duidelijk dat veel van de problemen eigenlijk weinig met vuurwerk te maken hebben. We willen de goedwillende mensen niet hun vuurpijl afpakken.’’

AWG

Registered User
ik zeg van alles maar tegelijkertijd zeg ik helemaal niks...

ik zal er nooit op stemmen, al zou ik het kunnen, de gulden middenweg bewandelen zodat je iedereen te vriend houdt en toch alles om je heen weg ziet vallen..
en het merendeel is toch te blind om dat in te zien dus stemmen krijg je zowiezo...

ZUM KOTSEN..:sick:

Bovenaan