Chinees Nieuwjaar Amsterdam 2015

Titan

FPM Hangouderen
In 2015 valt het Chinees Nieuwjaar op 19 februari. De meeste activiteiten tijdens het Chinees Nieuwjaar vinden volgens traditie in Amsterdam plaats bij de Nieuwmarkt en de Zeedijk, maar dit jaar zijn er op 20 februari 2015 ook feestelijkheden op de Dam.
Gong Xi Fa Cai! (Gelukkig nieuwjaar!)
Het Chinees Nieuwjaar, oftewel het Lunar Nieuwjaar, is het belangrijkste event op de Chinese kalender en wordt wereldwijd gevierd. Op deze dag komen Chinezen met de hele familie, staan rituelen met eten, offers bij tempels en de kleur rood centraal. Bijgelovige personen kunnen hun hart ophalen bij Chinees Nieuwjaar: volgens de Chinezen kun je je namelijk gelukkig eten. Zo staat er standaard yu sheng (rauwe vissalade ) en fai-hai (zeewier) op het menu, die beiden voor geluk en voorspoed zorgen. Een vegetarische optie is sla dat tevens voor een portie geluk garant zou staan.

Het Jaar van de Geit in Amsterdam
2015 is het Jaar van de Geit. Dit jaar vinden de officiële feestelijkheden voor het Chinees Nieuwjaar op de Dam plaats, op 20 februari 2015 - de viering gaat om 19.20 uur van start met honderdduizendklappers om de kwade geesten te verjagen. Op het dak van NH Grand Hotel Krasnapolsky is er ook een grote vuurwerkshow en er zijn een draken- en leeuwendans De Bijenkorf organiseert volgens traditie ook jaarlijks speciale activiteiten om Chinees Nieuwjaar te vieren, inclusief traditionele leeuwen- en drakendans in het warenhuis, muzikale optredens en theeceremonies.

De smaak van China
In de Amsterdamse Chinese buurt staat een echte boeddhistische tempel: de Fo Guang Shan He Hua. Hier beleef je normaal gesproken de Chinese nieuwjaarsviering in een intieme setting. Alternatief is natuurlijk Chinees eten, bij bijvoorbeeld het drijvende Chinese restaurant Sea Palace op de Oosterdokskade. Ook aan de Stormsteeg en de Geldersekade zitten veel Chinese restaurants.

poepiegaaf

Registered User

En vanuit een andere hoek... Gewoon lekker knallen in Amsterdam.
Wel een aparte dag. Is het niet op een zaterdag zoals altijd?

Moontan

Moderator
Medewerker
Grootse viering Chinees nieuwjaar op de Dam

AMSTERDAM - Het Chinees nieuwjaar wordt volgende maand groots ingeluid in Amsterdam. Op vrijdag 20 februari begint het 'jaar van de geit' met een evenement op de Dam in Amsterdam. Een dag later is het feest in Den Haag met de officiële landelijke openingsceremonie en een optocht.

Het evenement op de Dam is voor het eerst. Dit begint met het afsteken van honderdduizendklappers, die de kwade geesten moeten verjagen. Daarna volgt een vuurwerkshow op het dak van hotel Krasnapolsky en een draken- en leeuwendans. De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan is er ook bij en houdt voorafgaand aan de vuurwerkshow een toespraak.

Initiatiefnemer is de Amsterdamse horeca-ondernemer Won Yip. „De Chinese gemeenschap wordt steeds groter, daar past een grootse viering van het Chinees nieuwjaar bij.” Hij wil met dit feest iets terug doen voor de stad en verwacht veel bezoekers. Het evenement begint om 19.20 uur. Dit jaar zijn er ook zoals voorgaande jaren weer activiteiten in de buurt van de Nieuwmarkt. Deze beginnen op donderdag 19 februari.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23575427/__Grootse_viering_Chinees_nieuwjaar__.html

Patrick

Registered User
Die optocht met drakendans en vuurwerk was toch al gelijk op 1 Januari? Doen ze dat nog eens over op de 19e? En op de 20ste dus ook nog een show op de dam? Zeer verwarrend allemaal.. Maar goed haha

Ik zag die Won Yip gisteren toevallig in klasgenoten.. Niet normaal wat die aan een bedrijven heeft lopen in Amsterdam en over de rest van de wereld.
Staat niet voor niets in de Quote500. Nou dat mag wel een vuurwerkshowtje worden dan :hehe!:

Laatst bewerkt:

smilli

FPM Filmer
De eerste chinese activiteiten zijn meestal op 2 januari Patrick, paar rollen en leeuwendansen net als op 19 februari meestal.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Kijk! Vuurwerk op de dam!
Het is een begin, maar de grond wordt hier gelegd voor vuurwerkshows t.b.v. Koningsdag en 5 Mei!
:tounge:

poepiegaaf

Registered User
Die optocht met drakendans en vuurwerk was toch al gelijk op 1 Januari? Doen ze dat nog eens over op de 19e? En op de 20ste dus ook nog een show op de dam? Zeer verwarrend allemaal.. Maar goed haha

Ik zag die Won Yip gisteren toevallig in klasgenoten.. Niet normaal wat die aan een bedrijven heeft lopen in Amsterdam en over de rest van de wereld.
Staat niet voor niets in de Quote500. Nou dat mag wel een vuurwerkshowtje worden dan :hehe!:

Jup. Won verkocht vroeger dus ook vuurwerk via via :D

rob39

Registered User
voor de duidelijkheid en om teleurstellingen te voorkomen:

- 2 januari luiden de chinese ondernemers het zakelijke nieuwe jaar in ( afgelopen jaar rond de 50 chinese rollen met leeuwendansen, verspreid over de dag)

- het Chinese nieuwe jaar is op 19 februari, doch dan is er ook een ander evenement en is het voor de openbare orde niet gewenst om vuurwerk op de Dam te hebben ( ook niet rond de Nieuwmarkt). Dit is dus verplaatst naar vrijdag 20 februari en inderdaad, rollen op de grond en siervuurwerk vanaf de daken.

- zaterdag 21 februari vieren een klein aantal ondernemers rond de Nieuwmarkt/Zeedijk overdag het Chinese Nieuwjaar met wat rollen, maximaal 10 stuks, met drakendans.

grote droom/wens is om op de Dam een mascleta neer te zetten, maar dat gaat denk ik een droom blijven. Met de spaanse veiligheidsafstanden gaan ze hier echt niet akkoord, alhoewel het een redelijk klein kaliber is.......;-))

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
De spaanse afstanden hoeven geen probleem te zijn, maar voor alles wat de lucht ingaat moet je dan wel PSE nemen... Dat wordt een dure grap.

Thanks for the heads up Rob!

rob39

Registered User
Jos, als ik de hoofdprijs win tracteer ik Mokum op een mascleta van Valenciana, duur of niet..... ;-)) of de gemeente en provincie het ook leuk vinden, ik heb mijn twijfels..... dus dan toch maar een batteria in Adelfia of naar Fallas.....

rob39

Registered User
@poepiegaaf vrijdag overdag is er geen vuurwerk, alleen vrijdagavond op de Dam en zaterdag overdag wat rond de zeedijk/Nieuwmarkt. Je kan vrijdag overdag natuurlijk wel naar bv het rijksmuseum..... ;-))

poepiegaaf

Registered User

Kleine noot: de "wat" heb ik niet juist ingevuld (wat je ziet is van de vorige show, per ongeluk vergeten en dus niet bewerkt). Wat het wel moet zijn is mij nog onduidelijk. Het kan klein professioneel zijn, of consumenten vuurwerk.
Er waren ook een aantal rollen op de Dam wat heerlijk klonk. Beetje een echo en veel duiven die wegvlogen.

Om 12:00 meer vuurwerk op Nieuwmarkt!

Nou Won, je mag het van mij volgend jaar nogmaals doen!
In de video is te zien dat het vuurwerk niet alleen afgeschoten werd vanaf het dak van Krasnapolsky hotel, maar ook het dak van Won zelf. Super vet!

Laatst bewerkt:

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Geweldig! Wat een vuurwerk! Geen consu en/of prof denk ik overigens, maar puur T1 en T2 (ook de mines met shell).
Is voor een klein fortuintje de lucht ingegaan...

Bovenaan