Campagne wijst op risico illegaal vuurwerk thuis

KoenL

Registered User
In Nederland ligt aan het eind van het jaar naar schatting 1 tot 2 miljoen kilo illegaal vuurwerk opgeslagen bij mensen thuis. Waar de professsionele vuurwerkbranche aan strenge veiligheidsvoorschriften moet voldoen, ligt het illegale vuurwerk vaak onbeschermd op zolders, in garages of zelfs op slaapkamers. In de nieuwe vuurwerkcampagne van VeiligheidNL wordt daarom gewaarschuwd voor de gevaren van het illegaal opgeslagen vuurwerk.

Volgens VeiligheidNL laten mensen die illegaal vuurwerk afsteken zich niet zo makkelijk afschrikken. Daarom richt de campagne zich dit jaar vooral op omwonenden. Om aandacht te vragen voor de risico's was er de afgelopen week een opvallende actie. In diverse plaatsen belde een man in een bompak aan bij een rijtjeshuis en vroeg mensen ze een pakket waarin vuurwerk leek te zitten voor de buren wilden aannemen en bewaren.

Veel mensen reageerden heftig en zeiden geen vuurwerk in huis te willen. VeiligheidNL noemt het belangrijk dat mensen zich uitspreken tegen "explosieven in de buurt".

Kleine enschedeetjes
Volgens Angeniet Gillissen van VeiligheidNL wordt het vuurwerk op de meest bizarre plekken bewaard. "Er liggen grote hoeveelheden vuurwerk weken onder het bed van de kinderen zodat het maar niet door de politie wordt ontdekt. De meesten hebben niet door dat ze met dat, vrijwel altijd illegale vuurwerk, kleine 'enschedeetjes' in huis hebben. Een ongeluk kan desastreuze gevolgen hebben voor henzelf en de omgeving."

Wie vermoedt dat een buurtgenoot illegaal vuurwerk in huis heeft, wordt opgeroepen dit te melden bij Meld Misdaad Anoniem.

Of de campagne gaat werken durft Gillisen niet te zeggen: "We weten van vorige campagnes dat er op korte termijn wel een effect is, mensen schrikken en nemen maatregelen. Maar op de langere duur zakt dat weer weg."

Bron: http://nos.nl/artikel/2010339-campagne-wijst-op-risico-illegaal-vuurwerk-thuis.html

Dim

Product Beheer
Medewerker
Wat een show weer! Staat er ineens een groen marsmannetje aan de deur!

Komt die arme buurman Savonds thuis van z'n werk! Wordt hij door de hele buurt in elkaar geslagen omdat hij misschien wel verdachte pakketjes thuis heeft!

Scav

Registered User
Ach dat zal wel meevallen dim...ik woon inmiddels al 25 jaar in de straat, mag blij zijn als ik mijn buren bij gezicht ken....maar namen? sociale cohesie? iets met elkaar of voor elkaar doen? nah dat doen we hier niet... ;-) Daar is het buurtje niet volks genoeg voor

Sweet Laker

Registered User
Valt dat filmpje niet onder uitlokking? Als ze die schuurtjes leeg komen ruimen staan ze ook niet in dit soort apenpakkies.

tsunami69

Registered User
Zodra de verkoop van het legale vuurwerk begint even de straat aangeven net als de gemiddelde nederlander zie ik het verschil tussen illegaal en legaal niet.
Laat ze maar bij 30 man in de straat een inval doen en legaal vuurwerk vinden

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Zodra de verkoop van het legale vuurwerk begint even de straat aangeven net als de gemiddelde nederlander zie ik het verschil tussen illegaal en legaal niet.
Laat ze maar bij 30 man in de straat een inval doen en legaal vuurwerk vinden

Afgelopen dagen heb ik de Politie op Twitter en Facebook al 2 keer moeten aanspreken op het feit dat ze LEGAAL vuurwerk in beslag hadden genomen. Vervolgens staat er ook nog bij de foto "Zwaar illegaal vuurwerk in beslag genomen". Na het melden krijg je geen reactie meer.

Als de handhavers het al niet meer weten, hoe moeten je buren het dan weten?

painkiller

Registered User
Diep triest dit.
De gemiddelde Nederlander kent echt het verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk niet.
Ik zie het al gebeuren dat iemand netjes zn kartonnen binnen aan het pakken is de 29e en vervolgens de petten op de stoep heeft staan omdat de buurman een oranje teken op de doos zag staan.
Ik denk dat niemand hier blij is als de politie op de stoep staat de 29e, ookal stook je alleen legaal spul. Iets met 25kg.....

Dim

Product Beheer
Medewerker
Ach dat zal wel meevallen dim...ik woon inmiddels al 25 jaar in de straat, mag blij zijn als ik mijn buren bij gezicht ken....maar namen? sociale cohesie? iets met elkaar of voor elkaar doen? nah dat doen we hier niet... ;-) Daar is het buurtje niet volks genoeg voor

Vroeger.... Toen alles beter was...

KoenL

Registered User
De gedachte dat je buren vraagt alerter te zijn op vuurwerk in de buurt vind ik echt geen slechte. Zeker na zo'n incident als in Breda mag er best wat meer verantwoordelijkheid van ouders en buren worden gevraagd. Als je met vuurwerk aan de haal gaat weet je nu dat er op je wordt gelet. Ga je toch te vroeg stoken dan kan je een bezoekje verwachten. Natuurlijk bestaat de kans dat je de sjaak bent terwijl je niets fout doet, maar als jij niet opvalt (niet tot overlast bent) dan zou je je volgens mij geen zorgen hoeven maken.

Maar dat spotje, hoe slecht kan je zoiets opzetten? Het lijkt wel een 'bompak' uit een carnavalswinkel en het acteerwerk is nog slechter dan wat je in Goede Tijden Slechte Tijden ziet. Ik geloof niet dat dit overtuigend is. Laat liever het filmpje van Breda in een commercial zien, dan zie je welke risico's er zijn. Vooral als kinderen ermee aan de haal gaan.

Laatst bewerkt:

roelz

Registered User
Ik vind het erg kwalijk dat onze overheid burgers tegen elkaar uitspeelt, dat de ene buurman de andere controleert en rapporteert aan politie. Dat zijn methodes die niet passen bij een beschaafde samenleving. Aan die praktijken zou niemand moeten meedoen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Met een opvallende actie heeft VeiligheidNL, ondersteund door Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland en de overheid, deze week aandacht gevraagd voor de gevaren van het thuis opslaan van illegaal vuurwerk. In verschillende woonplaatsen werden bewoners verrast door een speciale bezorgdienst. Een bezorger in een bompak vroeg mensen een postpakket voor de buren te bewaren. De reacties waren emotioneel: men duldt geen opslag van explosieven bij hun buren. “En dat is precies wat wel aan de hand is bij de opslag van illegaal vuurwerk in de garage, op zolder of in een kast op de slaapkamer”, aldus VeiligheidNL-woordvoerder Angeniet Gillissen. “Wij willen duidelijk maken dat dit niet acceptabel is en bovendien levensgevaarlijk. De reacties leerden ons dat ook de Nederlander dit niet langer pikt van zijn buurman.”

Er ligt naar schatting jaarlijks twee miljoen kilo illegaal vuurwerk opgeslagen in Nederland. In de meeste gevallen ligt dit gewoon opgeslagen bij mensen thuis. Wanneer hier iets mis gaat, heeft dat desastreuze gevolgen voor omwonenden. De bezorging van pakketten door de bezorger in bompak
leidden tot uiteenlopende reacties.

Mensen zijn vooral verontwaardigd wanneer buren hen kennelijk aan zulk gevaar blootstellen. Door op deze manier reacties uit te lokken wil VeiligheidNL enerzijds Nederland bewust maken van dit verborgen gevaar. Anderzijds heeft de actie ten doel de mensen die deze levensgevaarlijke illegale explosieven in hun huis bewaren laten zien hoe hun buurt zou reageren als zij wisten wat zij in huis hebben. Het is belangrijk dat mensen zich uitspreken tegen dit soort gevaarlijke explosieven in de buurt en zo hun buurtbewoners laten weten dat zij dit in hun buurt niet accepteren.

Niet in onze buurt
Vuurwerk hoort bij Oud & Nieuw. De campagne richt zich nadrukkelijk niet op het afsteken van regulier vuurwerk, maar wil juist aandacht vragen voor de gevaren van de opslag van illegaal vuurwerk. Via de website www.nietinonzebuurt.nl kunnen mensen hun mening laten horen over het opslaan van illegaal vuurwerk.

http://www.veiligheid.nl/nieuws/speciale-bezorgdienst-vraagt-aandacht-voor-gevaar-opslag-vuurwerk

ifeelfine

Registered User
veiligheid.nl is geen overheid he jongens denk er om.

de oorlog zal wel te lang geleden zijn tegenwoordig overal NSB praktijken
meld anoniem dit meld anoniem dat bla bla bla

ben zeker niet tegen invallen ivm zwaar verkeerd vuurwerk. Maar dat gesnitch overal bleeehhh

AWG

Registered User
er is onveiligheid dus moeten er overal camera,s komen
er is onveiligheid dus moeten drones ingezet kunnen worden
er is onveiligheid dus moeten mensen allerlei verboden krijgen
er is onveiligheid dus moeten mensen elkaar verraden

het is allemaal om de illusie te wekken dat mensen wat te vrezen hebben, het is een gemaakte angstcultuur en dat waait over uit amerika waar dit al jaren aan de orde van de dag is.
het is tirannie maar zolang iedereen nog te vreten heeft gaat het nog redelijk(maar ook dat is tanende).

niks nieuws onder de zon.

KoenL

Registered User
NSB dit, verraden dat, zielig dit...volgens mij zien veel mensen het probleem niet. Er is zwaar vuurwerk in omloop en daar wordt mee gekloot door (jonge) mensen. Drie recente voorbeelden: een jongen die een Cobra6 afsteekt in een school in Amersfoort, een 11-jarige jongen in Breda waarbij een Cobra6 in zijn hand ontploft en een 13-jarig meisje waarbij een Cobra6 in haar hand klapt. Hoe dom het allemaal ook is...die pubers komen wel aan het vuurwerk. Of ze dat zelf via internet bestellen in Polen of dat één of andere gek dat aan ze doorverkoopt doet er niet toe...er is handel in en dat moet je aanpakken. De politie kan moeilijk alle huizen en garages gaan uitkammen, dus vragen ze burgers om hulp. Net zoals ze dat doen als er een overval is gepleegd of als er ergens is ingebroken (Burgernet), doen ze dat op deze manier met vuurwerk.

Ik keur het absoluut af om mensen tegen elkaar op te zetten, maar die illegale handel moet worden aangepakt. Wij vinden een vuurwerkverbod geen goed idee, omdat de illegale handel daarmee niet stopt en dat juist één van de boosdoeners van vuurwerkoverlast is. Dit is wat mij betreft een stap in de goede richting om die handel onder druk te zetten.

joszie

Zilveren Member
vandaag in het nieuws kwam het er nog net niet op neer dat mensen VERPLICHT werden om hun buren te gaan verraden en dat nummer te bellen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben van mening dat de sociale controle stukken beter mag, maar de hetze die er nu van gemaakt wordt. Nog even en ik hoef alleen nog maar verkeerd met mijn ogen te knipperen en de buurman belt al de kliklijn......

laten we allemaal alsjeblieft weer eens normaal doen en rustig adem blijven halen.

cracker

Registered User
NSB dit, verraden dat, zielig dit...volgens mij zien veel mensen het probleem niet. Er is zwaar vuurwerk in omloop en daar wordt mee gekloot door (jonge) mensen. Drie recente voorbeelden: een jongen die een Cobra6 afsteekt in een school in Amersfoort, een 11-jarige jongen in Breda waarbij een Cobra6 in zijn hand ontploft en een 13-jarig meisje waarbij een Cobra6 in haar hand klapt. Hoe dom het allemaal ook is...die pubers komen wel aan het vuurwerk. Of ze dat zelf via internet bestellen in Polen of dat één of andere gek dat aan ze doorverkoopt doet er niet toe...er is handel in en dat moet je aanpakken. De politie kan moeilijk alle huizen en garages gaan uitkammen, dus vragen ze burgers om hulp. Net zoals ze dat doen als er een overval is gepleegd of als er ergens is ingebroken (Burgernet), doen ze dat op deze manier met vuurwerk.

Ik keur het absoluut af om mensen tegen elkaar op te zetten, maar die illegale handel moet worden aangepakt. Wij vinden een vuurwerkverbod geen goed idee, omdat de illegale handel daarmee niet stopt en dat juist één van de boosdoeners van vuurwerkoverlast is. Dit is wat mij betreft een stap in de goede richting om die handel onder druk te zetten.
Wat een vreemde argumentatie. Er wordt ook gerotzooid met drugs, drank etc. Gaan we de mensen waarvan je weet dat ze een paar pillen, wat cocaine etc in huis hebben dan ook maar aangeven omdat ze er mee kunnen gaan rotzooien en kunnen gaan experimenteren en dus hun eigen leven (en regelmatig ook anderen: bv onder invloed rijden) in de waagschaal brengen? Allemaal om de illegale handel in drugs te stoppen? Dat lijkt me toch niet.
Ik ben wellicht van een andere generatie (eerste generatie kinderen van ouders die rond de WWII zijn geboren) en houd absoluut niet van verraadpraktijken.
En hoeveel huizen zijn er dan daadwerkelijk ontploft in al die jaren door de opslag van illegaal vuurwerk voor eigen gebruik? Volgens mij nul komma nul. Pure angstzaaierij.
Ik lees hier ook een reactie dat het illegale vuurwerk moet worden gestopt met als motivatie dat anders de eigen hobby in gevaar komt. Sorry dieptriest en heeft dus helemaal niets met meelevendheid met jonge slachtoffers te maken maar puur met de eigen ik

Het lijkt er inderdaad op dat met name de jongere generaties minder moeite hebben met verraadpraktijken. Zal inderdaad wel te maken hebben met het feit dat de oorlog te lang geleden is.
Ik vind het stimuleren tot doen van aangifte van burgers op verzoek van een particuliere organisatie te triest voor woorden. Als dit nou van de overheid (justitie, politie) kwam dan begrijp ik het wel, maar van een particuliere organisatie waarvan deze actie wordt ondersteund wordt door een vuurwerkorganisatie met als enige belang hun eigene handeltje veilig stellen (want meer zit er niet achter)............. Het zijn inderdaad NSB-praktijken.

Misschien een treffende vergelijking: heeft uw buurman een feestje, meld het bij de politie want wellicht wordt er alcohol gedronken en stapt men onder invloed achter het stuur.
of
weet u dat uw buurman zelf de elektra of gas installatie thuis aanpast. Meld dit bij de politie want wellicht loopt u gevaar

Laatst bewerkt:
Bovenaan