Burgemeesters willen verbod op zwaar knalvuurwerk

joszie

Zilveren Member
De burgemeesters in Nederland willen dat het zware knalvuurwerk wordt verboden. Liesbeth Spies, voorzitter van het Nederlands Genootschap van burgemeesters, zegt dat zaterdag.

"Het echte knalvuurwerk waar aantoonbaar veel schade door wordt veroorzaakt zou wat mij betreft niet meer moeten mogen", aldus Spies tegen EenVandaag. "De burgemeesters in Nederland zouden dat echt zeer toejuichen als we zo snel mogelijk een verbod op dat zware knalvuurwerk krijgen in Nederland."

Ze pleit nadrukkelijk niet voor een algemeen vuurwerkverbod. Siervuurwerk moet wel kunnen, vindt Spies. "Ik vind dat iedereen oud en nieuw mag vieren en mag genieten van het mooie schouwspel van het siervuurwerk."
Strafzaak

Het Openbaar Ministerie waarschuwde zaterdag dat gooien met zwaar vuurwerk een strafzaak wegens poging tot doodslag kan opleveren. De politie maakt zich steeds meer zorgen over de kracht van illegaal vuurwerk dat in omloop is.

In Arnhem werd onlangs een partij illegaal vuurwerk aangetroffen met daarin Cobra 80's. Volgens de politie heeft een Cobra 80 drie tot vier keer de kracht van een echte handgranaat. ''Dan hebben we het niet meer over knalvuurwerk, maar over explosieven. Daar past een andere straf bij."

Ordeverstoring

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) pleitte eerder deze maand voor een verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk. Volgens de raad is de tijd gekomen om ''het voortdurende patroon van veel letsel en ordeverstoringen'' te doorbreken.

De raad signaleerde dat ieder jaar veel mensen gewond raken door vuurpijlen. Over knalvuurwerk stelt de OVV dat het grote overlast veroorzaakt en ''uitnodigt tot roekeloos gedrag''. De OVV pleit niet voor een totaalverbod op consumentenvuurwerk.

https://www.nu.nl/jaarwisseling/5062523/burgemeesters-willen-verbod-zwaar-knalvuurwerk.html

joszie

Zilveren Member
Het zware knalvuurwerk?

Mijn god... wat zijn dit voor imbecielen! In Nederland is al jaren een verbod op zwaar knalvuurwerk!!!

Het Nederlandse astronautje slaat nog geen deuk in een pakje boter, qua knal klinkt het dichtslaan van een autodeur nog harder..

Het moet echt niet gekker worden!

maartenvincent

Registered User
Ach ja, dit is toch het gemiddelde intellect van de bestuurder in Nederland.
Neem nou een hoofd van de politie die vindt dat zwaar illegaal vuurwerk verboden moet worden, zegt genoeg.
Tegen zoveel moedwillige stupiditeit en onwetendheid valt niet op te boksen......

joszie

Zilveren Member
Gelijk de beste mevrouw maar een email gestuurd:

Geachte mevrouw Spies,
Vanavond berichten verschillende media over het Nederlands Genootschap van Burgemeesters die een verbod op zwaar knalvuurwerk willen.
Ik wil het in deze email niet hebben over de voor- of nadelen van het afsteken van vuurwerk. Voorts spreek ik mij ook niet wat hierin mijn eigen mening is. Ondanks dat ik een zeer groot fan ben van Legaal, goedgekeurd Nederlands Siervuurwerk, kan ik mij best openstellen voor problemen die bepaalde mensen hebben met KNALvuurwerk.
Echter schoot het mij totaal in het verkeerde keelgat toen ik het desbetreffende artikel las waarin u als voorzitter van het genootschap meervoudig gequote bent. Niet om het onderwerp, maar wel omdat u volledige nonsens de wereld in helpt.

Ik citeer:

",Het echte knalvuurwerk waar aantoonbaar veel schade door wordt veroorzaakt zou wat mij betreft niet meer moeten mogen", aldus Spies die stelt: ,,De burgemeesters in Nederland zouden dat echt zeer toejuichen als we zo snel mogelijk een verbod op dat zware knalvuurwerk krijgen in Nederland."

Hoe vervelend dat u, voordat u dergelijke uitspraken gedaan heeft, niet eerst enige onderzoek heeft gedaan om te voorkomen dat u zo een gigantische flater kunt begaan.

Nederlands goedgekeurd knalvuurwerk zijn zogenoemde rotjes en astronauten. Deze zijn vooral bij jongeren populair. Echter bevat het Nederlandse rotje maximaal 0,5 gram buskruit. De hardheid van de knal staat ongeveer gelijk aan een autodeur die iets te hard dichtgedaan wordt.
Uit onderzoek is gebleken dat indien een Nederlands rotje in de hand zou knallen de schade hooguit een schroeiplekje op de handen is. (uiteraard vervelend, maar geen blijvende gevolgen).

Als een dergelijk rotje al geen grote schade aan mensen kan geven dan zal ook de 'vele schades' waar u over spreekt niet door dit rotje gedaan zijn.
De producten die wel voor de schades zorgen zijn ILLEGALE zware knallers elders uit Europa. Deze zijn NIET voor de Nederlandse markt bestemd (zouden überhaupt niet gemaakt moeten worden) en zijn dus ook illegaal.

Illegaal betekent dat ze zijn verboden!
U begrijpt, uw standpunt als voorzitter van het Nederlands genootschap van Burgemeesters is complete flauwekul. U roept op tot een verbod op iets wat al lang en breed verboden is.

Ik vind het onbegrijpelijk dat u, als burgemeester van een stad, in de functie waarbij zeer nauwkeurig gewerkt moet worden en die op maatschappelijk vlak een zeer grote invloed uitoefent, zulke verschrikkelijke verkeerde uitspraken kunt doen.
Ik hoop dat u uw mening wilt herzien en de media zult vragen om een rectificatie.

Indien u meer informatie en feiten over vuurwerk wilt hebben dan kunt u uiteraard contact opnemen.
Ik wens u ondanks alles, fijne feestdagen en een goed nieuwjaar.

Met vriendelijke groeten,

Zelf ook een email naar mevrouw sturen?
burgemeester@alphenaandenrijn.nl

wit1704

Registered User
De burgemeesters in Nederland willen dat het zware knalvuurwerk wordt verboden. Liesbeth Spies, voorzitter van het Nederlands Genootschap van burgemeesters, zegt dat zaterdag.

"Het echte knalvuurwerk waar aantoonbaar veel schade door wordt veroorzaakt zou wat mij betreft niet meer moeten mogen", aldus Spies tegen EenVandaag. "De burgemeesters in Nederland zouden dat echt zeer toejuichen als we zo snel mogelijk een verbod op dat zware knalvuurwerk krijgen in Nederland."

[/url]

Ik heb de uitzending vandaag gezien op " 1 vandaag".
Je ziet weer dat die mensen andere na praten, Helaas weten ze helemaal niets van vuurwerk.
Idd al die zooi was al lang verboden in Nederland.

De straffen zwaarder maken , bla bla bla.

Ze snappen het echt niet.
Straffen help niet.
Gewoon goede voorlichting geven aan ouders en zorgen dat hun kinderen niet aan die zooi kunnen komen.
Ouders zouden ook wel beter hun kinderen in de gaten moeten houden. Etc. etc.

Maar met al die media aandacht zonder een evenwichtig verhaal zal een vuurwerk verbod alleen maar dichter en dichter bij komen.
Jammer, Jammer Jammer.

wit1704

Registered User

Geachte mevrouw Spies,
Vanavond berichten verschillende media over het Nederlands Genootschap van Burgemeesters die een verbod op zwaar knalvuurwerk willen.
Ik wil het in deze email niet hebben over de voor- of nadelen van het afsteken van vuurwerk. Voorts spreek ik mij ook niet wat hierin mijn eigen mening is. Ondanks dat ik een zeer groot fan ben van Legaal, goedgekeurd Nederlands Siervuurwerk, kan ik mij best openstellen voor problemen die bepaalde mensen hebben met KNALvuurwerk.
Echter schoot het mij totaal in het verkeerde keelgat toen ik het desbetreffende artikel las waarin u als voorzitter van het genootschap meervoudig gequote bent. Niet om het onderwerp, maar wel omdat u volledige nonsens de wereld in helpt.

Ik citeer:

",Het echte knalvuurwerk waar aantoonbaar veel schade door wordt veroorzaakt zou wat mij betreft niet meer moeten mogen", aldus Spies die stelt: ,,De burgemeesters in Nederland zouden dat echt zeer toejuichen als we zo snel mogelijk een verbod op dat zware knalvuurwerk krijgen in Nederland."

Hoe vervelend dat u, voordat u dergelijke uitspraken gedaan heeft, niet eerst enige onderzoek heeft gedaan om te voorkomen dat u zo een gigantische flater kunt begaan.

Nederlands goedgekeurd knalvuurwerk zijn zogenoemde rotjes en astronauten. Deze zijn vooral bij jongeren populair. Echter bevat het Nederlandse rotje maximaal 0,5 gram buskruit. De hardheid van de knal staat ongeveer gelijk aan een autodeur die iets te hard dichtgedaan wordt.
Uit onderzoek is gebleken dat indien een Nederlands rotje in de hand zou knallen de schade hooguit een schroeiplekje op de handen is. (uiteraard vervelend, maar geen blijvende gevolgen).

Als een dergelijk rotje al geen grote schade aan mensen kan geven dan zal ook de 'vele schades' waar u over spreekt niet door dit rotje gedaan zijn.
De producten die wel voor de schades zorgen zijn ILLEGALE zware knallers elders uit Europa. Deze zijn NIET voor de Nederlandse markt bestemd (zouden überhaupt niet gemaakt moeten worden) en zijn dus ook illegaal.

U begrijpt, uw standpunt als voorzitter van het Nederlands genootschap van Burgemeesters is complete flauwekul. U roept op tot een verbod op iets wat al lang en breed verboden is.

Ik vind het onbegrijpelijk dat u, als burgemeester van een stad, in de functie waarbij zeer nauwkeurig gewerkt moet worden en die op maatschappelijk vlak een zeer grote invloed uitoefent, zulke verschrikkelijke verkeerde uitspraken kunt doen.
Ik hoop dat u uw mening wilt herzien en de media zult vragen om een rectificatie.

Indien u meer informatie en feiten over vuurwerk wilt hebben dan kunt u uiteraard contact opnemen.

Helemaal mee eens. Goede actie voor een GOED doel.
Goed verwoord ook.
Dank.

AWG

Registered User
-je kan niet het woord ''nonsens'' gebruiken en verwachten serieus te worden genomen.

-buiten dat om is het een vrouwelijke bestuurder en die zijn extra gevoelig daarop want die vinden toch al dat ''ze niet serieus worden genomen'', ''er glazen plafonds zijn'', en ''altijd op moeten boksen tegen de heersende mannencultuur''
calimero gedrag is nergens zo groot dan onder vrouwelijke bestuurders.

-jij hebt per definitie ongelijk want haar ambtenaren hebben haar verzekerd dat...

-jij hebt per definitie ongelijk want ''officieele onderzoeken'' wijzen uit dat 80% veroorzaakt wordt door legaal vuurwerk..

kortom je kunt lullen wat je wil en ik waardeer je moeite maar dit heeft geen enkel nut.
deze bullshit wordt al 20 jaar en langer verkondigd, en iedereen geloofd het want tja.. ze zouden er toch niet om liegen.???

ik was net ook boos toen ik het zag op tv met die domme kop en die inhoudsloze ogen van d,r(kijk nou toch eens wat WIJ allemaal vinden zijn wij niet geweldig als burgermeesters zijnde en ben ik nu niet heel erg belangerijk en vernieuwend met dit verhaal???)
maar dit is wat een aantal mensen hier nu al jaren roepen.
symboliek,liegen en open deuren intrappen, dan kun je politicus worden

Richardus

Registered User

Geachte mevrouw Spies,

Ik citeer:

Helemaal eens om zo'n brief te sturen, en grotendeels heel goed verwoord. Alleen sla je zelf ook een flater aangezien een NL rotje maximaal 2 gram buskruit mag hebben en ook soms heeft. Wel is waar dat een gemiddeld budgetknallertje meestal niet meer dan 0.5gr bp bevat.

joszie

Zilveren Member
Helemaal eens om zo'n brief te sturen, en grotendeels heel goed verwoord. Alleen sla je zelf ook een flater aangezien een NL rotje maximaal 2 gram buskruit mag hebben en ook soms heeft. Wel is waar dat een gemiddeld budgetknallertje meestal niet meer dan 0.5gr bp bevat.
Ik weet het :) helaas was de email al gestuurd. Daarbij klopt het grotendeels wel, je komt meer 0.5 gram NL knallers tegen dan de 2 gram.

Michel_G

Zilveren Member

En jij slaat dan helaas ook een kleine 'flater'.

De Regeling Aanwijzing Consumenten- en Theatervuurwerk, bijlage 1 stelt:
Nederlandse naam: Knalvuurwerk
Categorie: F2
Maximaal toegestane gewicht aan pyrotechnische stoffen of preparaten: 2,5 gram zwart buskruit

http://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2017-12-15#BijlageI

Wel handig dat als je iemand aanspreekt op zijn fout en hem corrigeert, dat je zelf dan ook de juiste correctie toepast. ;)

Richardus

Registered User
En jij slaat dan helaas ook een kleine 'flater'.

De Regeling Aanwijzing Consumenten- en Theatervuurwerk, bijlage 1 stelt:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2017-12-15#BijlageI

Wel handig dat als je iemand aanspreekt op zijn fout en hem corrigeert, dat je zelf dan ook de juiste correctie toepast. ;)
Haha hey dankjedat wist ik serieus niet, echt altijd gedacht dat het 2gr was. Waar blijven die knallers dan, zit met 2gr zeker aan de 120dB ofzo

jamietje

Registered User
Zoals altijd word getoont dat ze totaal geen verstand hebben.
Verbieden wat verboden is.

Misschien moeten we een Pyro Info Team opzetten.
Die dit soort domme uitspraken aanpakken en de mensen informeren. Ook op Twitter etc
Een tegencampagne, tegen alle leugens van de media en de mensen die denken dat alles het zelfde is.

De Vuurwerk Merken Zena, Broekhoff etc mogen ook mee helpen met informatie campagnes via reclame.
Aan BNP heb je niks die steken je in de rug tot je alleen nog Sierpotten hebt.
En zoals je weet maakt dat niks uit, want ze denken dat al die harde knallen Nederlands vuurwerk is.

Laatst bewerkt:
Bovenaan