Burgemeesters verdeeld over vuurwerkverbod: ‘Mensen moeten er gewoon verantwoord mee omgaan’

Moontan

Moderator
Medewerker
Burgemeesters verdeeld over vuurwerkverbod: ‘Mensen moeten er gewoon verantwoord mee omgaan’
De burgemeesters van Wijchen en Druten steunen de oproep van hun Nijmeegse collega Hubert Bruls om het landelijke vuurwerkverbod met oud en nieuw permanent te maken. Sommige Maas en Waalse collega’s zijn kritischer.

Burgemeester Corry van Rhee-Oud Ammerveld van Druten en haar collega Marijke van Beek van Wijchen sluiten zich aan bij Bruls na een relatief kalm verlopen jaarwisseling in Maas en Waal. ,,Of er een verbod moet komen? Persoonlijk vind ik van wel, al weet ik dat de meningen in de Drutense politiek verdeeld zijn", zegt Van Rhee. ,,Elk jaar die overlast, milieubelasting en gewonden. Het is toch te gek, dat we dat nog toestaan. Laten we dan een vuurwerkshow houden of een lichtshow.”

Ervaring opgedaan
Haar collega Van Beek vindt, dat er ‘veel te zeggen’ is voor een verbod. ,,We hebben nu een jaar ervaring opgedaan met minder vuurwerk", zegt ze. ,,Er blijken landelijk veel minder slachtoffers te zijn. We moeten samen bekijken of het niet verstandig is dit door te zetten. Zou dat niet veel beter zijn?”
De Beuningse burgemeester Daphne Bergman daarentegen wijst erop, dat de keuze toch echt aan de gemeenteraad is. ,,Maar ik snap de oproep, want de belasting van de hulpdiensten en de zorg is groot. Maar vuurwerk brengt ook vreugde. Je zou het toch op een leuke manier moeten kunnen afsteken. Ik weet alleen niet hoe je dat voor elkaar krijgt.”

Niet verbieden
Burgemeester Vincent van Neerbos van West Maas en Waal vindt juist niet dat vuurwerk moet worden verboden. ,,Ook onze gemeenteraad is daar niet voor. Zelf vind ik het leuk om het af te steken. Mensen moeten er gewoon verantwoord mee omgaan.”
Van Neerbos kijkt tevreden terug op een relatief rustige jaarwisseling in zijn gemeente. ,,Natuurlijk werd er vuurwerk afgestoken, wat niet mocht. Maar volgens mij zijn we de enige gemeente in de veiligheidsregio waar politie en brandweer gewoon níet in actie hebben hoeven komen.”

Z@P

Registered User
Ik wil ook best een kleine bijdrage doen, maar moeten er wel voor zorgen dat het op een of andere manier in de pers komt.

Bovenaan