Burgemeester Pechtold: ‘Landelijk vuurwerkverbod is niet te handhaven zonder alternatief’

rickster

Registered User
Burgemeester Alexander Pechtold van Delft roept politiek Den Haag op om snel met een realistisch alternatief voor vuurwerk te komen. Nu er na de komende jaarwisseling een landelijk vuurwerkverbod gaat gelden, vreest hij dat gemeenten voor een onmogelijke handhavingsopdracht staan.

Hoewel Delft dit jaar nog geen verbod kent en de voorbereidingen volgens Pechtold goed verlopen, kijkt hij met zorg naar de jaarwisseling van 2026. “Een vuurwerkverbod handhaven, hoe dan?”, vraagt hij zich hardop af. Hij wijst op het al beperkte aantal politiemensen en het feit dat nu, eind november, al regelmatig knallen te horen zijn. “Er is geen capaciteit. Wat moet ik de politie straks vragen? Op de fiets erachteraan?”

Pechtold vergelijkt de situatie met eerdere ervaringen in Den Haag, waar volgens hem soms regels worden gemaakt die in de praktijk nauwelijks uitvoerbaar blijken. “Je kan in Den Haag bedenken dat er geen vuurwerk afgestoken mag worden, maar lokaal is dat simpelweg niet te handhaven.”

Naast handhavingsproblemen wijst Pechtold op de groeiende rol van illegaal vuurwerk. Hij toont begrip voor de noodkreten van oogartsen en zorgmedewerkers, die jaarlijks te maken krijgen met ernstig letsel rond de jaarwisseling. Toch mist hij een bredere visie. “Waar ik mij zorgen om maak, is dat we geen alternatieven hebben doordacht.”

Delft probeert de feestelijkheid op straat te behouden door op verschillende plekken kleine vuurkorven te plaatsen, “om de gezelligheid te bewaren, zonder knal”. Maar volgens Pechtold is dat waarschijnlijk niet genoeg. “De mens wil de randjes opzoeken, af en toe uit de ban springen. Op die avond willen mensen misschien meer knallen horen dan alleen een champagnefles. Hoe gaan we dat faciliteren?”

De burgemeester pleit daarom voor een landelijk gesprek over veilige, georganiseerde alternatieven die zowel de behoefte aan spektakel als de veiligheid kunnen waarborgen.

BRON: WNL

AWG

Registered User
bedrijfsleven vragen van die verpakkingsplastic die grote luchtzakjes, als je die op de grond legt en er op gaat staan geven een best knalletje (luchtwerk)
lege drinkpakjes anders?

nog maar een laatste keer genieten van de verkoopdagen , volgend jaar zien ik bij leven en welzijn wel weer verder (voorlopig knalt het nu al urenlang hier achter bij mij)

Z@P

Registered User
bedrijfsleven vragen van die verpakkingsplastic die grote luchtzakjes, als je die op de grond legt en er op gaat staan geven een best knalletje (luchtwerk)
lege drinkpakjes anders?

nog maar een laatste keer genieten van de verkoopdagen , volgend jaar zien ik bij leven en welzijn wel weer verder (voorlopig knalt het nu al urenlang hier achter bij mij)
IMG_3300.jpeg

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Vind je hier in Betuwe nog regelmatig in boomgaarden.

Vroeger toen ik nog in het dorp Ingen woonde, daar hadden we ook een kersenboomgaard.
Mijn pa had er 1 en ik ben zo stom geweest om die in te ruilen voor afgetrapte fiets om naar gym te fietsen op het MBO.
In Opheusden zit een handel die ze ook verkoopt, mijn bracht zijn kersenkanon er naar toe als ie kuren had.
Een keer hadden de factuur in de pijp gedaan, nadat mijn pa het weer had aangezet, kwam er een factuur snipperbom uit.

Bovenaan