Burgemeester Amsterdam wil vuurwerk aan banden leggen

Moontan

Moderator
Medewerker
Van der Laan wil vuurwerk aan banden leggen

Burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan wil dat er meer gebieden komen waar rond de jaarwisseling geen vuurwerk wordt afgestoken. Ook wil hij de periode verkorten waarin vuurwerk mag worden verkocht en mag worden afgestoken..

Van der Laan zei vandaag tegen de gemeenteraad dat hij absoluut geen voorstander is van het afschaffen van particulier vuurwerk. Wel wil hij 'een fijnere jaarwisseling' in Amsterdam.

Op dit moment zijn er al enkele plaatsten waar geen vuurwerk afgestoken mag worden, bijvoorbeeld in de omgeving van ziekenhuizen en maneges. Als het aan Van der Laan ligt, komen er in de toekomst meer vuurwerkvrije zones.

Net als burgemeester van Den Haag Jozias van Aartsen is ook Van der Laan voorstander van het verkorten van de periode waarin vuurwerk mag worden verkocht. Ook wil hij dat vuurwerk op 31 december pas vanaf 23.00 uur mag worden afgestoken. Nu mag dat nog vanaf 10.00 uur..

http://www.parool.nl/parool/nl/5/PO...der-Laan-wil-vuurwerk-aan-banden-leggen.dhtml

Koetje

Registered User
Linkse rukker! Sinds die klojo aan de macht is wordt Amsterdam steeds meer een slaapstad. Godverdomme.

boozebelly

Registered User
Vuurwerkvrije zones heb ik geen problemen mee.
Ik vraag me wel af hoe ze de verkorte afsteektijden zouden willen gaan handhaven. Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar hier in de omgeving gaat het oudjaarsdag om 08:00 uur al redelijk los. Daarnaast ga je dan van dat kinderachtige gedoe krijgen omdat mensen toch willen knallen. Je loopt bijvoorbeeld met een knalcake een blokje om, zet hem neer, kijkt even om je heen, steekt hem aan en na afloop ben je al lang en breed weer vertrokken voor er ook maar politie komt. En die geringe kans dat ze komen, kunnen ze nog niet aantonen dat het daadwerkelijk jouw vuurwerk is en dat jij het lontje aan hebt gestoken. "Ik kom net aanlopen en staat dat vuurwerk hier te blazen, maar er rende wel een man in een lange, zwarte regenjas die kant op meneer agent". Zulk geouwehoer zit de consument niet op te wachten en ook de politie heeft oudjaarsdag wel belangrijkere dingen aan het hoofd lijkt mij zo. Kortom, niks aan veranderen.
Maar het klinkt allemaal wel leuk met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur natuurlijk...

Hairy Harry

Registered User
Het zoveelste voorbeeld van regels beperken. De handhaving is nu al niet voor mekaar. Loze kreten, zolang ze de huidige regels niet kunnen handhaven.

king of thunder

Registered User
Eerst een theeslurpende idioot en nu de volgende linkse rukker dus. Eens denken ....kan ik hier mensen interesseren om volgende keer massaal bij eberhardje voor zijn deur af te steken ? Van 1000 tot 0200 dacht ik aan een non-stop teringherrieshow ;) En als we niets vernielen krijgen we misschien ook nog een skatepark haha

Moontan

Moderator
Medewerker
Even een oud artikel opgezocht Leeuwarder Courant 31-12-1994, ter illustratie dat het handhaven van de openbare orde op oudejaarsavond een bijzonder lastige klus is.

Klachtenregen over vuurwerk LEEUWARDEN -

De politie is gisteravond overspoeld met telefonische klachten over voortijdig afgestoken vuurwerk. De centrale meldkamer in Leeuwarden gaf tientallen klachten door aan de lokale korpsen, die doorgaans weinig konden uitrichten. De lawaaimakers hielden zich al hoog en breed elders op wanneer de politie ter plaatse arriveerde. De meldkamer heeft de indruk dat het siervuurwerk meer en meer plaatsmaakt voor harder knallend materiaal, zoals carbid. ..De klachten kwamen vooral op het moment dat ouders kleine kinderen naar bed brachten, die vervolgens niet konden slapen. Dat blijkt dan vaak de druppel te zijn, die de emmer doet overlopen. Mensen zeggen vaak al de hele dag last te hebben gehad van het lawaai "

king of thunder

Registered User
Tsja carbid dat schieten we hier niet ! Maar dat zal in een grotere stad dus helemaal niet te handhaven zijn !! Enne de kleintjes willen/mogen hier opblijven juist voor het vuurwerk !!!

Beekje

Registered User
Ik snap hier echt helemaal niks van het word nu wel steeds gekker! Afgelopen jaar zei hij nog vuurwerk moeten blijven en is een feestje nu gaat die al de hele andere kant op.

Zijn ze ook zo stom om niet na te denken voor ze wat gaan naar buiten brengen. Hoe kun je de verkoopdagen nog verder gaan inkorten (De veileigheid is nu soms al niet te houden bij verkooppunten) en hoe ga je je de afsteek tijd inkorten? Dan is juist de overlast meer want en er is vuurwerk te krijgen in het buitenland en nog steeds is er vuurwerk te krijgen voor de afsteek tijd. Dan is 1 cake of vuurpijl altijd overlast en men gaat toch afsteken ook omdat ze weten dat het nu al niet te handhaven is.

Wat ik al zeg wie gaat mijn zak beveiligen, verkeers regelaars regelen en mijn bevoorrading van nu 6x open een dag naar 10x op een dag veilig houden? Zorg er eerst maar voor dat de huidige verkooppunten in Amsterdam kunnen gaan uitbreiden op hun kosten, zet ons in de industrie gebieden waarbij we genoeg opslag hebben om ze dan maar 1x geleverd te krijgen.

En zo is er nog veel meer op te noemen, we zijn nu al een paar jaar in deze negatieve spiraal en word er langzamerhand wel moe van. Betaal me scheel aan keuringen en tijd die ik moet uitsteken naar de gemeente. En dat ook in een dalende markt.

Heb naar Broelhoff dan ook een hartig woordje gedaan en vind gewoon dat de branche hier wat aan moet gaan doen. Maar die zeggen nu we kunnen niks want de overheid moet ons ermee helpen. Maar die hadden gewoon dat programma op 3 en de Rekenkamer moeten tegenhouden.

Ik hoop dan ook dat iedereen hier nu ook wakker word en de prof spullen uit het buitenland een keer laten liggen want dit gaat echt niet lang meer duren zo. Ik zei het een paar jaar terug al dat het straks over is en hebben jullie niks meer. Ja dan word het pas illegaal want dan mag het echt niet meer.

AWG

Registered User
Heb er jaren geleden een topic over geopend over het wel of niet bediscussieren van (voor ons) illegaal vuurwerk.
heb toen aangegeven dat het wel eens over kan zijn binnen nu en een aantal jaar.

We zijn nu x aantal jaren verder, en de leugenmachine heeft zijn werk kunnen doen.
-met hulp van symboolpolitiek,
-steeds zwaardere knallers
-en een volkomen verknipte jeugd(ik vind mezelf cool en erkend als ik ook een waarschuwingsfilmpje van de wouten krijg op mijn kanaal) die het afsteekt.
-de grote massa vind vuurwerk ook prachtig, maar houdt zijn mond leest eroverheen en maar niet begrijpen dat ze het straks kwijt zijn, en ze zich geen voorstelling kunnen maken van een soort 3e kerstavond met zuipen maar verder niks...
-de vuurwerkbedrijven vuurwerk is hun inkomstenbron maar houden hun mond.(wellicht zal er hier en daar een uitzondering zijn ik heb het nog niet gezien) nergens heb ik een gezamenlijke vuist gezien bijvoorbeeld in de vorm van een grote reclame in de grote landelijke kranten.

Wat ik er zelf aan gedaan heb?:
-Heb gereageerd in topics op andere forums
-Heb gereageerd op blogs,krantenstukken en opinieteksten.
-Heb het verdedigd tegenover collega,s,familie,vrienden,buren,kennissen ik heb ze allemaal enthousiast gekregen met gratis vuurwerkpakketjes samenstellen en uitleg, verstrekken van brilletjes,en mooie siershows geven voor iedereen...
-Heb ze gewaarschuwd dat er maar een paar bedrijven zijn die shows kunnen verzorgen en nooit genoeg voor alle steden en dorpen, dus het zal stil zijn of je moet tussen de grote dronken,drugsgebruikende illegaalvuurwerkafstekende massa durven staan.(wat geen van allen echt aanlokkelijk vond, gek he??)
Het zal te weinig zijn geweest misschien, maar voor mezelf heb ik er het mijne aan gedaan.

Met de volgende tekst maak ik geen vrienden mee.
Wellicht blijft er cat1 en fonteinen over, en daar kan ik op zich ook mee leven.
Ik geef het nog een paar jaar en dan is onze hobby kapot geblazen en gelogen.
Ze hebben hetzelfde gedaan met roken, het gaat ze gewoon lukken met dat demoniseren van alles waar ze zelf geen plezier in hebben.
Over aantal jaar hebben we regenboogpieten met sinterklaas en trektouwtjes met oud en nieuw.

Ik hoop toch zo dat ik ongelijk krijg.:sad:

joszie

Zilveren Member
Ja! Dat zal de mafkees die cobra's naar een hulpverlener gooit leren! We pakken al het legale spul af, DAT is de oplossing!!

Geef dan gewoon toe dat je bang bent voor de echte amokmakers en je gewoon de huisvader die fonteintjes voor zijn zoontje afsteekt wilt bekeuren, levert weer geld op.

Jaren geleden ging Nederland massaal naar het buitenland voor siervuurwerk. Nadat de regels versoepelt zijn (500 gram cakes, 25 grams bombettes) hoor je hier bijna niemand meer over. Er is namelijk een goed alternatief voor gekomen.

Laten we dat nu ook eens doen voor het knalwerk in Nl en de opsporing vd hele zware knallers intensiveren.

Dat hele vuurwerk moet eens uit de verdommenis, stel een gedeelte (siervuurwerk) beschikbaar voor jaar rond verkoop zodat mensen niet zo panisch reageren op een knalletje.

Sunny76

Registered User
Goed stuk AWG. Erg herkenbaar. Ik heb overigens ook enkele lokale media geschreven over het éénzijdige verhaal over dat meldpunt. Niet de moeite nemen om eens door te vragen, maar klakkeloos om het uur het aantal meldingen doorgeven alsof het de helft van de Nederlandse bevolking betreft. Maar het grootste gevaar zit m inderdaad in de mentaliteit van de Nederlander: Ach, het zal allemaal wel... En straks lopen piepen als er een verbod is.

AWG

Registered User
Als ze nu gewoon al eens beginnen met pakjes te scannen die uit een bepaalde richting komen??
maarja dan is het weer privacy wat in het geding is.
Toch heb ik zoiets van: als je met boot of vliegtuig gaat wordt je bagage ook gecheckt op bommen,messen etc etc.
ook dan zou je privacy in het geding zijn toch?
maar nee je kiest er zelf voor om op reis te gaan.

Hetzelfde zou moeten gelden voor als je pakjes besteld uit ''die'' landen.
Je zou dan moeten weten dat je pakjes gescand worden door de bezorgbedrijven.

ach er gaat geen oplossing komen, de enige ''oplossing'' waar ze mee gaan komen zal een ongekende ellende brengen met oudjaarsavond.

boozebelly

Registered User
Wat ik er zelf aan gedaan heb?:
-Heb gereageerd in topics op andere forums
-Heb gereageerd op blogs,krantenstukken en opinieteksten.
-Heb het verdedigd tegenover collega,s,familie,vrienden,buren,kennissen ik heb ze allemaal enthousiast gekregen met gratis vuurwerkpakketjes samenstellen en uitleg, verstrekken van brilletjes,en mooie siershows geven voor iedereen...
-Heb ze gewaarschuwd dat er maar een paar bedrijven zijn die shows kunnen verzorgen en nooit genoeg voor alle steden en dorpen, dus het zal stil zijn of je moet tussen de grote dronken,drugsgebruikende illegaalvuurwerkafstekende massa durven staan.(wat geen van allen echt aanlokkelijk vond, gek he??)
Het zal te weinig zijn geweest misschien, maar voor mezelf heb ik er het mijne aan gedaan.

Gewoon op die voet verder gaan met je steentje bijdragen! :smiling:

Vooralsnog geloof ik persoonlijk niet in een verbod. Ik heb wel zitten denken hoe het in de toekomst verder moet als ik het mis heb, want vuurwerk afsteken zal ik altijd blijven doen. Die vrijheid laat ik mij niet ontnemen.
Het constant doorstoken voor je deur of op een vaste stookplaats op oudjaarsdag is dan uiteraard voorbij. Maar aangezien het dan het hele jaar "verboden" is, kun je het dus ook beter over het hele jaar uitsmeren om de pakkans nihil te maken. Dus stel, ik wil een cake afschieten wanneer ik er zin in heb, dan loop ik een blokje om naar een rustig plekje, kijk even of niemand me ziet, steek het aan, geniet ervan en ik ben al lang en breed weer thuis voor er politie komt (als die al komen). En zelfs als ze komen, valt er totaal niet te bewijzen dat het van mij was. Misschien ben ik ook maar een toevallige passant... Als het op die kinderachtige manier moet, dan moet dat maar. Natuurlijk compenseert dat niet het gemis van de echte oud & nieuw sfeer, maar zo heb je tenminste nog wel vuurwerk.
Maar nogmaals, gezien de houding van de landelijke politiek ben ik er (nog) niet bang voor.

Sunny76

Registered User
Overigens, alleen fonteinen toestaan... Terug naar de jaren 80! Met de Green Bamboo, Cloud Dragon, Big Snow. Maar die werden nog vergezeld van vuurpijlen en illegale Chinese rollen.

Ik ben bang dat ze ook niet voor deze tussenweg kiezen. Gelukkig geeft ie aan niet voor een totaalverbod te zijn. Maarja, ze draaien om als een blad aan de boom..

Laatst bewerkt:

Koetje

Registered User
Inderdaad Master-G, wanneer treden die eens als 1 blok naar buiten met een groot interview in een krant of een tv reportage..

USRRobiwan

Registered User
Overigens, alleen fonteinen toestaan... Terug naar de jaren 80! Met de Green Bamboo, Cloud Dragon, Big Snow. Maar die werden nog vergezeld van vuurpijlen en illegale Chinese rollen.

Ik ben bang dat ze ook niet voor deze tussenweg kiezen. Gelukkig geeft ie aan niet voor een totaalverbod te zijn. Maarja, ze draaien om als een blad aan de boom..

Ja dat is prima maar dan wel naar begin jaren 80, toen er nog flink geknald kon worden 3 dagen lang, dat de pleinen vol met snippers lagen...

Dennis010

Registered User
Zo moeilijk is het niet hoor....Dit noemen ze nou "finetunen".... langzaam aan de knopjes draaien tot je een verbod hebt.
Het verbod komt er, mark my words.

Bovenaan