Plum Bloom
Registered User
SINT MAARTEN - Het is druk bij Pronk Vuurwerk in Sint Maarten. Heel druk. De voorbestellingen voor vuurwerk lopen harder dan ooit. “Het is bizar”, zegt Bart Pronk. “Iedereen voelt dat dit het laatste jaar is. Op is op en het gaat echt opraken.”
Door: Sanne de Weger
Voor de broers Bart en Richard Pronk is dit vuurwerkseizoen anders dan alle voorgaande. Vanaf komend jaar gaat het landelijke vuurwerkverbod in en daarmee komt een einde aan dertig jaar passie, vakmanschap en traditie.
Die allereerste showroom, in 1996, was niet meer dan een hoekje in de winkel. “De hengels van Nipro gingen tijdelijk aan de kant en dat was het dan”, lacht Richard. Jaar na jaar werd het groter, mooier, professioneler. “En nu realiseren we ons: dit hoofdstuk sluit. Dat doet echt wat.”
Wat begon als een kleine inkooppoule met vijf lokale winkeliers, groeide uit tot een specialisme. “We ontdekten al snel dat mooi vuurwerk maken een kunst is”, zegt Richard. “We wilden grootser, kleurrijker, spectaculairder.”
Toen de broers ‘Made in China’ op het etiket zagen staan, besloten ze het zelf te gaan bekijken. Ze bezochten fabrieken, volgden vuurwerkshows en deden inspiratie op. “We kwamen terug met zoveel plannen en ideeën, waarop onze vader zei: ‘Bestel gewoon een container.’ We hebben overal geld vandaan gehaald om dat voor elkaar te krijgen.”
De container was groot: 22.000 kilo vuurwerk. “We hadden opslag voor 10.000 kilo. Dus ja - toen moesten we op zoek naar meer plekken.” De slogan ‘Door eigen import de grootste en goedkoopste’ sloeg in als een bom. Binnen de kortste keren was alles uitverkocht.
Als voorzitter van de Stichting Vuurwerkdealers Nederlands Consumenten Vuurwerk zat Bart vaak met staatssecretarissen en ministers aan tafel. “87 procent van het letsel komt door illegaal vuurwerk. Het zware letsel - amputaties, zelfs doden - komt door zelfgemaakte bommen en cobra’s. Dáár zit het probleem. En die gasten trekken zich niks van een verbod aan.”
Zoals elk jaar wordt het afhalen een feestje: met oliebollen, koffie, thee, chocolademelk en een sfeer die moeilijk te beschrijven is. “Vuurwerk afsteken is niet compleet zonder de beleving van het afhalen”, meent Richard. Ook achter de schermen bruist het. Jonge collega’s kijken hier het hele jaar naar huis. En ook de volgende generatie - kinderen van de broers - helpen dit jaar mee omdat ze weten dat het straks voorbij is. Zoon David (15) is met filmpjes over vuurwerk een hit op social media. Zijn laatste filmpje had 20.000 views.
www.rodi.nl
Door: Sanne de Weger
Voor de broers Bart en Richard Pronk is dit vuurwerkseizoen anders dan alle voorgaande. Vanaf komend jaar gaat het landelijke vuurwerkverbod in en daarmee komt een einde aan dertig jaar passie, vakmanschap en traditie.
Showroom opbouwen
In de winkel staat een fonkelnieuwe showroom, die de afgelopen weken is opgebouwd. Voor Richard, die in 1996 samen met zijn vader begon met de verkoop van vuurwerk, was het een emotioneel moment. “Toen ik de laatste schroefjes vastdraaide, voelde dat echt gek. Dit is de laatste keer dat we dit doen. Dat komt wel binnen.”Die allereerste showroom, in 1996, was niet meer dan een hoekje in de winkel. “De hengels van Nipro gingen tijdelijk aan de kant en dat was het dan”, lacht Richard. Jaar na jaar werd het groter, mooier, professioneler. “En nu realiseren we ons: dit hoofdstuk sluit. Dat doet echt wat.”
Vlucht naar China
Het begon allemaal toen de vuurwerkvergunning in Tuitjenhorn vrijkwam. De drogist stopte ermee en de vader van Bart en Richard wilde ervoor gaan. Hij zei: ‘Richard, we gaan vuurwerk verkopen!’Wat begon als een kleine inkooppoule met vijf lokale winkeliers, groeide uit tot een specialisme. “We ontdekten al snel dat mooi vuurwerk maken een kunst is”, zegt Richard. “We wilden grootser, kleurrijker, spectaculairder.”
Toen de broers ‘Made in China’ op het etiket zagen staan, besloten ze het zelf te gaan bekijken. Ze bezochten fabrieken, volgden vuurwerkshows en deden inspiratie op. “We kwamen terug met zoveel plannen en ideeën, waarop onze vader zei: ‘Bestel gewoon een container.’ We hebben overal geld vandaan gehaald om dat voor elkaar te krijgen.”
De container was groot: 22.000 kilo vuurwerk. “We hadden opslag voor 10.000 kilo. Dus ja - toen moesten we op zoek naar meer plekken.” De slogan ‘Door eigen import de grootste en goedkoopste’ sloeg in als een bom. Binnen de kortste keren was alles uitverkocht.
De kunst van een goede vuurwerkshow
Door de jaren heen ontwikkelden de broers hun eigen stijl. “Vuurwerk is timing”, legt Richard uit. “We maakten ‘een show in één pot’ van 40 tot 60 seconden. Niet te lang, dan wordt het saai, maar ook niet te kort.” Hij vergelijkt het met bloemschikken: “Alle kleuren en soorten samen vormen één boeket. Dat moet kloppen.”De frustratie van het verbod
Dat juist nu de stekker eruit gaat, voelt onrechtvaardig, stelt Bart. “We hebben er als branche alles aan gedaan om de jaarwisseling veiliger te maken. Relatief gevaarlijk vuurwerk is uit de handel genomen. Denk aan: babypijltjes, Romeinse kaarsen en vuurpijlen. Bovendien delen we al jaren gratis aansteeklonten en vuurwerkbrillen uit."Als voorzitter van de Stichting Vuurwerkdealers Nederlands Consumenten Vuurwerk zat Bart vaak met staatssecretarissen en ministers aan tafel. “87 procent van het letsel komt door illegaal vuurwerk. Het zware letsel - amputaties, zelfs doden - komt door zelfgemaakte bommen en cobra’s. Dáár zit het probleem. En die gasten trekken zich niks van een verbod aan.”
Nog één keer feest
Toch willen de broers dit laatste jaar vooral bijzonder maken. De showroom is af, de folders liggen klaar en de bestellingen stromen binnen - meer dan ooit. “We hebben dit nog nooit meegemaakt en gaan het ook nooit meer meemaken”, zegt Richard.Zoals elk jaar wordt het afhalen een feestje: met oliebollen, koffie, thee, chocolademelk en een sfeer die moeilijk te beschrijven is. “Vuurwerk afsteken is niet compleet zonder de beleving van het afhalen”, meent Richard. Ook achter de schermen bruist het. Jonge collega’s kijken hier het hele jaar naar huis. En ook de volgende generatie - kinderen van de broers - helpen dit jaar mee omdat ze weten dat het straks voorbij is. Zoon David (15) is met filmpjes over vuurwerk een hit op social media. Zijn laatste filmpje had 20.000 views.
‘Het is zoals het is’
Hoe ze zelf omgaan met het naderende einde? Bart haalt zijn schouders op. “We er alles aan gedaan. Gesprekken gevoerd, brieven gestuurd. Nu zullen we moeten accepteren dat het is zoals het is. Richard knikt: “We hebben een prachtig assortiment. Laten we er nog één keer een feestje van maken. Een mooi oudjaar en dan genieten dat we dit samen hebben mogen doen.”Broers Pronk over einde vuurwerk tijdperk: ‘Dit doet echt wat met ons’
SINT MAARTEN - Het is druk bij Pronk Vuurwerk in Sint Maarten. Heel druk. De voorbestellingen voor vuurwerk lopen harder dan ooit. “Het is bizar”, zegt Bart Pronk. “Iedereen voelt dat dit het laatste jaar is. Op is op en het gaat echt opraken.”
