Bewoners bezorgd over vuurwerkbunkers

Moontan

Moderator
Medewerker
Bewoners bezorgd over vuurwerkbunkers

EMMELOORD - Aan de Bouwerskamp worden twee bunkers gebouwd voor 10.000 kilogram. Frits ten Brinke en Piet Dijkstra wonen er dichtbij. Zij maken zich zorgen. Frits ten Brinke twijfelt er niet aan of de vuurwerkopslag voldoet aan alle eisen. Hij wijst echter op de woningen aan de Hof van Smeden, de Smedenpoort, het Veerplein en de Raamstraat en op publiekstrekkers als Chillers en sportscholen.

Enschede
’Waarom moet dit zo dicht bij een woonomgeving? Zijn we Enschede alweer vergeten? Emmeloord heeft voldoende industrieterrein om deze gevaarlijke stoffen op te slaan’, vindt Ten Brinke, die zelf aan de Staalstraat woont.

Buurman Piet Dijkstra is het met hem eens: ’Natuurlijk houdt de gemeente rekening met de veiligheidseisen.’ Ten Brinke: ’Het worden stevige bunkers, er komen sprinklers en die mensen gaan er zelf ook heus niet bij zitten roken. Bezwaar indienen heeft dan ook waarschijnlijk geen zin. We willen alleen onze bezorgdheid uiten, want brand of kortsluiting kan natuurlijk altijd.’

Herma Weckesser is eigenares van het nieuwe vuurwerkbedrijf. Wietse Dusseldorp is mede-eigenaar van het pand. Zij werken ook bij makelaar De Munt, maar Dusseldorp benadrukt dat het volledig los van de makelaardij staat.

Volgens Dusseldorp voldoet de vuurwerkopslag aan alle veiligheidsvoorschriften: ’Anders krijgen we ook geen toestemming.’ Hij vertelt dat er kritisch is gekeken naar gevaren voor omwonenden: ’Maar de directe buren zijn bedrijfspanden.’ Op de vraag waarom ze zich niet verderop vestigen, antwoordt hij: ’Dit pand is nu eenmaal ons eigendom en we hebben geen pand in eigendom op een andere locatie.’

Flinke bunkers
De directe buren zitten er niet mee. ’Ik maak me geen zorgen’, lacht Igor Gootjes van IgoFit, ’Ik ga ervan uit dat er goed over nagedacht is.’ Ook overbuurman Avé Keukendesign haalt de schouders op: ’Het worden flinke bunkers. Meijering had het vroeger gewoon in de winkel liggen.’

Er wordt straks alleen op de laatste drie dagen van het jaar vuurwerk verkocht aan consumenten. Dusseldorp zegt dat het bedrijf bij lange na niet voldoet aan de eisen voor een groothandel: ’Daar hebben we ook geen enkele ambitie voor.’

Als de verbouwing klaar is en de goedkeuring van de gemeente op tijd binnenkomt, wil het bedrijf nog deze jaarwisseling van start gaan.

Artikel geplaatst door Heijenk op 20-11-12 12:35.

http://www.denoordoostpolder.nl/nieuws/24144/bewoners-bezorgd-over-vuurwerkbunkers/

potige_smurf

Registered User
Enschede alweer vergeten?Pfff,daar word ik nu zo moe van.Direct een verband met enschede trekken.Terwijl het hier om naar ik vanuit ga normaal vuurwerk gaat en niet zoals in enschede.
Kortzichtige reacties van mensen die eens goed voorgelicht moeten worden

Laatst bewerkt:

havenmeester

Registered User
Jongens dat is logisch toch? Als je geen verstand van vuurwerk hebt dan maak geen onderscheid tussen prof en consu en is de link met Enschede snel gelegd.

Bovenaan