Beton in knalvuurwerk ?

Flower Thunder

Registered User
Ik vindt het heeeeeel gevaarlijk !!!!

En wat dacht je van de cakes?
Ook daar zit vaak beton ( geen klei ! ) in de tubes ( bv bij Lesli heel veel )
Echte brokken van 2-3 cm lang en rond 20-30 mm.
Bij demo's regelmatig wat op mijn harses gehad en ook in de straat zitten na O+N de auto's flink onder de deuken/jes.

Dus altijd en overal...een helmpie op !

shooterbomb

Registered User
Ben vandaag men oude leerkracht WW nog is tegengekomen en ik weet van een X aantal jaar geleden dat hij ook met zwaarder knalvuurwerk omging en ik vroeg toen waarom er juist in betonstrijkers ed beton zit? Hij gaf verschillende "mogelijkheden".

1) Men maakt een stop van beton of klei omdat er zwartkruit en dus géén flashkruit inzit want bij zwartkruit moet men druk opbouwen en flashkruit niet, bijgevolg is dit de verklaring waarom er in het legale nederlandse knalvuurwerk een stop zit. De druk ontstaat doordat er steeds meer rook vrijkomt bij de relatief trage verbranding van zwartkruit, maar de ruimte die gevuld wordt met rook blijft evengroot.
2) Men maakt een stop van beton of klei om de "bom" spectaculairder te laten lijken bij de aankoop er van. Want in betonstrijkers zit doorgaans zo'n 5 tot 6 gram flaskruit en als indertijd de doodskopper per stuk maar 10 gram wogen dan hadden veel mensen ze toch laten liggen. Daarom staken de fabrikanten er beton in om hem zwaarder en spectaculairder te laten lijken.

Hij verwijsde mij ook naar pyrotechnie(zelfbouw)-sites. Daar is enorm veel info te vinden over flashkruit en de verschillende samenstellingen die dit product kan hebben. Iedereen weet dat flash een enorm explosief en enorm snel mengsel is dat bij een klein beetje wrijving kan ontsteken, mits het van goede kwaliteit is. Om een "knal" te veroorzaken heeft flash GEEN versterkte stoppen of buitenwanden nodig. Achteraf gezien is het niet slecht dat ze de dooskoppers zo groot maakten want als een doodskopper zo groot zou zijn als een gewone CWT (wat had gekund), zouden veel mensen niet zo'n harde knal en grote druk verwachten zoals hij nu heeft en kan het al van bij de eerste afsteking fout gaan, en met flash wil je dat niet meemaken.

Ik weet ook dat er in vlinders véél meer flash zit (giga's dan toch) maar dat heeft te maken met dat dit een ander soort knalvuurwerk is en dus ook de samenstelling van de flash anders zullen zijn. Er bestaan tientallen verschillende composities voor flash!!!

Ik hoop dat ik jullie wat heb kunnen helpen,

Shooterbomb

-edit-

Er circuleren op internet filmpjes van losse flash dat ontstoken wordt, de kracht die vrijkomt is enorm. Ik ga geen links doorgeven mis het onder zelfbouw valt (denk ik).

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Er circuleren op internet filmpjes van losse flash dat ontstoken wordt, de kracht die vrijkomt is enorm. Ik ga geen links doorgeven mis het onder zelfbouw valt (denk ik).

Helemaal gelijk in. Ik vind het zelf ook allemaal zeer boeiend maar we kunnen dit beter achterwege laten omdat het verboden is in Nederland en wij geen enkel risico willen lopen.

lekkerlyp

Registered User
ik denk dat beton de druk meer opbout als je dat beton eruit haalt(NOOIT DOEN) dan hoor je denk ik duidelijk het grote verschil

HocusPocus.Pyro

Registered User
Het cement of "beton" heeft NIKS te maken met de mate waarin de druk kan worden opgebouwd. Of anders gezegd, er is geen "excuus" voor vuurwerk-fabrikanten om cement/beton te gebruiken omdat daarmee de knal harder zou kunnen worden. Men kan prima met papier en karton en traditionele "krimping" technieken voldoende druk laten opbouwen. Dus, knoop het in je oren: Er is geen kwantitatief verschil in de mate waarin "cement/beton" prestatie-eigenschappen hebben vergeleken met "traditionele" technieken (papier, klei-poeder, krimp). Het lijken mij puur economische overwegingen te zijn.

Je kunt het vergelijken met bio-industrie. Als men op grote schaal vaak laat merken dat er een behoefte is, een markt is, voor de betere producten, dan zal op een bepaald moment het betere product weer verschijnen. Ook al kost het wat meer. Klant is in dat opzicht koning.

Nu weet ik niet of het probleem van beton/cement op dit moment erg aanwezig is in het legale Nederlandse vuurwerk. Ik krijg het idee dat het voornamelijk het illegale vuurwerk uit Belgie is...
Maar als dat laatste niet juist is, dan zou je heel misschien - in het verlengde van wat Kanonslagen.com heeft bereikt - kunnen bekijken of er meer van het betere "retro" spul van vroegah op de markt kan worden gebracht. Merken/importeurs hebben altijd wel oren naar manieren om zich te onderscheiden van de concurrent. Je moet ze alleen wel op de juiste manier benaderen.

Laatst bewerkt:

shooterbomb

Registered User
Dat van mij was dan ook maar louter informatief hé!! Ik zeg niet dat het gene dat je met beton/cement/gips kunt bereiken dat dat niet bereikt kan worden met andere methodes. Ik wilde gewoon maar zeggen dat niet elk knalvuurwerk beton nodig heeft om druk op te bouwen en het er dus soms gewoon in zit voor de show. We kunnen nu wel concluderen dat beton/cement goedkoper is en blijft dan wurgtechnieken met karton en papier.

Shooterbomb

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan