Belgie - Toelating nodig voor vuurwerk op eindejaar

Tony

Administrator
Medewerker
ROESELARE - Wie in de eindejaarsperiode en op oudejaar vuurwerk wil afsteken, moet daarvoor toestemming vragen aan het stadsbestuur. Op de aanvraag moet vermeld worden hoeveel vuurwerk ontstoken wordt en waar. Ook voor vuurwerk die in groep ontstoken wordt, zoals bijvoorbeeld een wijk- of straatfeest, is toestemming nodig. Politie en brandweer moeten advies geven. Wensballonnen zijn dan weer helemaal verboden.

Lees verder: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131126_00858104

chromeeh

Registered User
Dat is wel weer heel rigoureus :surprised:
Dus als je überhaupt al wat wil moet je min of meer een schietlijst aanleveren, een locatie plan hebben, inc een veiligheidsplan.... :huh:

ifeelfine

Registered User
ja zeg het vaak in vuurwerkdiscussies over zgn Belgisch vuurwerk. Heb familie wonen in Antwerpen en weet sinds jaar en dag dat er geen vuurwerk af MAG worden gestoken. Wij hebben het hier nog zo slecht niet in NL.

Nu nog beter shows in de zomer en ik ben helemaal tevreden :happy:

jorisman

Registered User
ja zeg het vaak in vuurwerkdiscussies over zgn Belgisch vuurwerk. Heb familie wonen in Antwerpen en weet sinds jaar en dag dat er geen vuurwerk af MAG worden gestoken. Wij hebben het hier nog zo slecht niet in NL.

Nu nog beter shows in de zomer en ik ben helemaal tevreden :happy:

Ja daar moet je dan weer voor naar belgie :hehe!:
Klopt dat vuurwerk niet in Antwerpen mag worden afgestoken maar niet elke gemeente doet erg moeilijk. In sommige gemeentes hoef je alleen een aanvraag te doen zonder schietlijst enzo dacht ik.

Joepenstein

Registered User
De NL regering klaagt wel over het Belgisch "Illegaal" vuurwerk, want het is allemaal zo gevaarlijk enzo. Maar daar in België zijn de regels ieder geval wel op aangepast. Dus het is niet het Belgisch vuurwerk dat zo gevaarlijk is het ligt aan de regels van hier een daar. Hier in Nederland mag je maar 1 dag per jaar afsteken en de regels over het kopen zijn hier best wel soepel: 16 jaar, overal afsteken, enzovoort. Niet gek dat er zo veel ongelukken gebeuren in Nederland. Over België hoor je niks

Bovenaan