Beelden verdachten vuurwerkexplosie Oud en Nieuw in Opsporing Verzocht. 21.30 uur Ned.1

Moontan

Moderator
Medewerker
Hilversum, 20-03-2012 - Kijk om 21.30 uur op Ned. 1 en help ons de tweede
verdachte te vinden!
Vanavond om 21.30 uur op Nederland. 1

Opsporing Verzocht besteedt dinsdag 20 maart aandacht aan de vuurwerkexplosie
die plaatsvond op de Emmastraat op 1 januari 2012 .

Even voor 00.30 uur werd melding gedaan aan het politiebureau in Hilversum dat
er op de Emmastraat een vuurwerkbom was ontploft. Drie personen (twee vrouwen
van 20 en 21 jaar, een man van 22 jaar) liepen verwondingen op aan
respectievelijk gezicht, rug en been. Naar aanleiding van getuigenverklaringen
kon een 40-jarige man uit Hilversum worden aangehouden. Hij wordt verdacht van
het laten afgaan van zwaar, illegaal vuurwerk waarbij door rondvliegend glas
drie personen gewond zijn geraakt. Er is geen sprake van een gemaakte
vuurwerkbom, maar een grote hoeveelheid vuurwerk dat in n keer afging met het
effect van een bom. Ongeveer 50 ramen in de omgeving sneuvelden en een auto
werd vernield.

shinji

Moderator
Medewerker
Tja, wat moet ik hier van zeggen. Schrik er iig wel van. De mannen zijn gewoon bezig met blokken sjouwen en afsteken zoals veel liefhebbers het altijd doen ( of gedaan hebben). Het doorslaan zoals bij het bewuste blok is ook iets wat wel vaker gebeurd. Sta er dan toch echt van te kijken wat een impact dit hier heeft.

fat bol

Registered User
Alleen de plek waar ze het stoken is ronduit achterlijk. Dichtbij mensen , gebouwen. Al helemaal langs andere blokken lopen die nog aan het schieten zijn met een blok in de hand is ook onwijs dom. En ze hadden wel op ze minst wat zakken zand eromheen mogen leggen :(

Yvez

Registered User
Ik wilde de reacties even aankijken voor ik zou reageren maar je maak mij niet wijs dat deze extreme explosie door een blok veroorzaakt is, tenzij het een doos met salutes of iets is! Naar mijn gevoel wordt eea aangedikt met de explosie beelden. Neemt niet weg dat die gasten die dit op hun geweten hebben gestraft moeten worden!

Bonbridge

Registered User
25jf6mc.jpg

Links de paal waar het flowerbed stond, rechts het japans restaurant en de parkeerplaats.

Mr_Mascleta

Registered User
Na het zien va de beelden op youtube waarbij de mannen bezig zijn met de prof-blokken, kan ik me niet voorstellen dat hier sprake is van opzet? Als je op voorhand weet dat de doos zal exploderen met deze enorme kracht en je gaat op je dooie makkie tegen de muur staan, dan lijkt het mij eerder een actie tot suïcide? Ik denk ook dat die gozer niet heeft geweten dat dit blok met productiefout zou gaan exploderen, want als hij willens en wetens die doos vol stopt met bijv Titanium Shells en daar gaat staan dan ben je in mijn ogen levensmoe.
Ik denk zelf dat dit hoe erg ook dat hier sprake is van pure pech (doorslag in het blok) en ik geloof niet opzet gebaseerd op dat die gasten die de blokken aanleveren op misschien 10 meter staan! Maar ja het kan ook zo zijn dat die gasten vol zaten en met coke en met drank wat tegenwoordig heel normaal is als je uitgaat?
Dat men dit doet in zo een dichtbevolkt gebied dat is wat anders en is ze zekers aan te rekenen, maar hebben wij ons ook niet eens schuldig gemaakt aan dit soort praktijken en dat je achteraf ziet waar je mee bezig was en wat voor een impact had en dat je dacht "het is maar goed dat er niks is gebeurd"?

Als hier opzet in het spel is, stja dan kan wat mij betreft de straf niet hoog genoeg zijn! Opzet is mijn ogen ook wat ik al eerder schreef je vol snuiven en gieten!

edit: waarom zou het niet zo kunnen zijn dat iemand buiten beeld een zwaar massa explosief richting die mannen heb gegooid?

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
deze beelden zetten de uitspraken van de burgemeester van Hilversum in een heeel ander daglicht, ik zie dit wel vaker gebeuren tijdens jaarwisselingen.

"gewoon lekker mooi siervuurwerk in een doos, ok het mag dan wel niet maar er mag zo veel niet".

de gemiddelde koper van dit spul zal zich echt niet beseffen hoe sterk het is en wat er eventueel zou kunnen gebeuren, daar denk je toch niet aan (ja ik wel maar daar krijg ik dan ook pillen tegen)

toch vind ik het gepast om dit in opsporing verzocht te behandelen, er is schade er zijn slachtoffers en dat moet betaald. Daarnaast lijkt het me handig om dit filmpje in de voorlichting mee te nemen van wat er gebeurt als het echt mis gaat.

Bonbridge

Registered User
edit: waarom zou het niet zo kunnen zijn dat iemand buiten beeld een zwaar massa explosief richting die mannen heb gegooid?

Vuurwerk flowerbed 80 kilo in minder dan 1 minuut..
Wat gebeurt er als een gek een cobra6 midden op de doos gooit...

Laatst bewerkt:

stef

Member
deze beelden zetten de uitspraken van de burgemeester van Hilversum in een heeel ander daglicht, ik zie dit wel vaker gebeuren tijdens jaarwisselingen.

"gewoon lekker mooi siervuurwerk in een doos, ok het mag dan wel niet maar er mag zo veel niet".

de gemiddelde koper van dit spul zal zich echt niet beseffen hoe sterk het is en wat er eventueel zou kunnen gebeuren, daar denk je toch niet aan (ja ik wel maar daar krijg ik dan ook pillen tegen)

toch vind ik het gepast om dit in opsporing verzocht te behandelen, er is schade er zijn slachtoffers en dat moet betaald. Daarnaast lijkt het me handig om dit filmpje in de voorlichting mee te nemen van wat er gebeurt als het echt mis gaat.

Dan nog vind ik dat de kant tekening wel gemaakt moet worden dat het hier om Proffesioneel vuurwerk gaat.
En dat is zo i zo verboden voor de consument.
Daarom snap ik die hijza van de burgermeester niet om het vuurwerk in mediastad te willen gaan verbieden.
Ook dan zal er een aanvoer blijven van prof spul.
Misschien wel alleen maar meer dan dat het nu is zodra er een verbod komt.

Pak de bron aan, het proffesionele spul dus, dat ging fout en niet een consumenten cake.
Toch rijst bij mij de vraag dat ik mij niet kan voorstellen dat een profblok met doorslag zo'n grote explosie is.
Ik heb wel vaker een profblok fout zien gaan, maar daar was de klap niet zo heftig als deze kan ik je vertellen.

Dat er inderdaad iets naar toe gegooid zou kunnen zijn acht ik dan ook niet onmogelijk.
Dit is namelijk echt wel een gevalletje 1.1

Stef

ifeelfine

Registered User
burgemeester Pieter Broertjes (voorheen volkskrant dat een journalist burgemeester mag worden maar ok het zei zo) had het steeds over aanslagplegers: ik citeer: "In de stad ontplofte een enorme vuurwerkbom. Volgens Broertjes was dat "ontsnapte Hilversum ternauwernood aan een ramp."

die bom is dus een stuk professioneel vuurwerk waardoor ik zijn uitspraken in een ander perspectief zie. Niet een inelkaar geknutselde pijpbom wat je nog wel eens wil zien maar het misgaan van proffesioneel vuurwerk al dan niet doordat er zwaar explosief vuurwerk ingegooid zou worden.

Moontan

Moderator
Medewerker
Man opgepakt voor vuurwerkexplosie Hilversum

De politie in Hilversum heeft een 29-jarige man aangehouden, die betrokken zou zijn geweest bij een vuurwerkexplosie in het centrum van die plaats, kort na de laatste jaarwisseling. Volgens burgemeester Pieter Broertjes is Hilversum toen aan een ramp ontsnapt. In de wijde omtrek sneuvelden ruiten en er werd grote schade aangericht.
De man die is aangehouden heeft kort voor de knal aan een doos met vuurwerk zitten rommelen, denkt de politie. Er wordt nog gezocht naar een andere man, die samen met een 40-jarige, al aangehouden verdachte over straat liep terwijl ze links en rechts vuurwerk om zich heen gooiden.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...pgepakt-voor-vuurwerkexplosie-Hilversum.dhtml

Moontan

Moderator
Medewerker
Rechtbank tilt niet zwaar aan vuurwerkexplosie Gooiland Hilversum

Door Redacteur De Gooi- en Eemlander
Gepubliceerd op 20 april 12, 14:54 Laatst bijgewerkt op 20 april 12, 15:48

HILVERSUM - update De 41-jarige Younes Z. uit Hilversum is veroordeeld tot zes maanden celstraf waarvan twee maanden voorwaardelijk voor het tot ontploffing brengen van illegaal siervuurwerk met oud en nieuw dit jaar bij theater Gooiland in Hilversum. Daarbij raakten vier slachtoffers licht gewond en werd er veel materiële schade aangericht. Naast de celstraf moet Z. schadevergoedingen betalen aan een aantal slachtoffers.

Deze uitspraak betekent dat Z. eind deze maand op vrije voeten komt, meldt De Gooi- en Eemlander zaterdag. Het vonnis wijkt af van de eis van het openbaar ministerie die twee weken geleden 24 maanden celstraf eiste waarvan zes maanden voorwaardelijk. De rechtbank acht deze eis veel te hoog, gezien de omstandigheden waarin de explosie plaatsvond. Z. organiseerde die avond samen met zijn vriendin een feest waarbij illegaal siervuurwerk was ingekocht om de feestvreugde te vergroten. Door onvoorzichtig handelen kwam een doos met flowerbeds tot ontploffing. De rechtbank gaat er vanuit dat dit niet de bedoeling was. Het OM Amsterdam liet vrijdagmiddag via Twitter weten in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

http://www.gooieneemlander.nl/regio...zwaar-aan-vuurwerkexplosie-Gooiland-Hilversum

stef

Member
Rechtbank tilt niet zwaar aan vuurwerkexplosie Gooiland Hilversum

Door Redacteur De Gooi- en Eemlander
Gepubliceerd op 20 april 12, 14:54 Laatst bijgewerkt op 20 april 12, 15:48

HILVERSUM - update De 41-jarige Younes Z. uit Hilversum is veroordeeld tot zes maanden celstraf waarvan twee maanden voorwaardelijk voor het tot ontploffing brengen van illegaal siervuurwerk met oud en nieuw dit jaar bij theater Gooiland in Hilversum. Daarbij raakten vier slachtoffers licht gewond en werd er veel materiële schade aangericht. Naast de celstraf moet Z. schadevergoedingen betalen aan een aantal slachtoffers.

Deze uitspraak betekent dat Z. eind deze maand op vrije voeten komt, meldt De Gooi- en Eemlander zaterdag. Het vonnis wijkt af van de eis van het openbaar ministerie die twee weken geleden 24 maanden celstraf eiste waarvan zes maanden voorwaardelijk. De rechtbank acht deze eis veel te hoog, gezien de omstandigheden waarin de explosie plaatsvond. Z. organiseerde die avond samen met zijn vriendin een feest waarbij illegaal siervuurwerk was ingekocht om de feestvreugde te vergroten. Door onvoorzichtig handelen kwam een doos met flowerbeds tot ontploffing. De rechtbank gaat er vanuit dat dit niet de bedoeling was. Het OM Amsterdam liet vrijdagmiddag via Twitter weten in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

http://www.gooieneemlander.nl/regio...zwaar-aan-vuurwerkexplosie-Gooiland-Hilversum

Ja, op deze manier kan je iedereen wel de hand boven het hoofd gaan houden.
Ik vind de straf te mild. 24 maanden was idd beter geweest, want met weet dat het straafbaar is om zelf met iligaal vuurwerk aan de gang te gaan.
Hij had ook een feestje kunnen bouwen met gewoon consumenten vuurwerk.

Stef

postvoordennis

Registered User
Quote uit ander topic:

Hier wat meer info over hetgeen is ontploft:

Het vuurwerk dat verbalisanten op de plek van de explosie en voor de inrit van Het Gooiland hebben aangetroffen is van hetzelfde soort als hetgeen in de witte bestelbus van verdachte is gevonden:

- twee Flowerbeds type TXB 869 en
- negen Flowerbeds type RFC 13103 en
- dertien Flowerbeds type RFC 1366 en
- drie Flowerbeds type RFC 1381 en
- zes Flowerbeds type RFC 1379 en
- twee Flowerbeds type TXB 674

Ook verbalisant [verbalisant 1] heeft de camerabeelden van de getuige [getuige 9] bekeken. Hij heeft hierop gezien dat de afmetingen van de geëxplodeerde doos overeenkwamen met die van de in de witte bestelbus aangetroffen doos Flowerbeds, type RFC 13103. De afmeting van deze verpakking is 94-47-25 centimeter.xiv

Bron: http://jure.nl/ecli:nl:rbams:2012:bw3479

Vraag blijft hoe een 1.3G blok massaexplosief kan reageren. Wellicht door de salutes?

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Tsja, als ze de dealer niet kunnen pakken, dan pakken ze de gebruiker maar... Laffe boel.
Tuurlijk mag je geen illegaal vuurwerk afsteken, maar als je iedereen die dat doet 4 maanden cel moet gaan geven dan zit half Nederland, Januari tot April vast.

Kern van deze zaak blijft voor mij een stuk illegaal vuurwerk (All Seasons, Royal) dat heeft gefaald, al zullen we nooit weten wat dat rommelen is wat met dit blok kennelijk is gedaan.
Tuurlijk had het niet in handen mogen vallen van een particulier, maar de importeur van het blok en de verhandelaar treffen hier volgens mij meer blaam dan de eindgebruiker.
De eindgebruiker had het niet mogen kopen en afsteken natuurlijk, maar kan nooit zo zwaar worden bestraft voor iets waar je normaal gezien mee wegkomt met een werkstraf.

smilli

FPM Filmer
Iemand met Pyrotechnische kennis die kan ophelderen of er daadwerkelijk zo'n klap van een mogelijk verkeerd opgeslagen blok kan afkomen? ik betwijfel het ten zeerste.

Bovenaan