As van overledene gemengd met het kruit van vuurwerk in Valencia

Moontan

Moderator
Medewerker
As van overledene gemengd met het kruit van vuurwerk in Valencia

VALENCIA – Vanaf nu is het mogelijk om de as van een gecremeerde overledene te mengen met het kruit van vuurwerk en deze de lucht in te schieten. Dit is niet iets nieuws aangezien het schijnt dat dit al jaren gebeurt maar het is voor het eerst dat het officieel mag in de regio Valencia.

Vanaf deze week biedt de firma www.maslapidas.com een service aan om de as van iemand te vermengen met het kruit wat nodig is voor het maken van vuurwerk. Dit doet de online begrafenisondernemer in samenwerking met het vuurwerkbedrijf Europia en het is voor het eerst dat dit op een officiële wijze gebeurd.

De vuurwerkmaker zorgt ervoor dat de vuurwerkballen gemaakt worden door het as te mengen met het kruit en de ballen te voorzien van een etiket met qr code zodat de overledene geïdentificeerd kan worden. Daarna zorgt de begrafenisondernemer voor de verdere vergunningen en kan de familie de vuurwerkbal laten ontploffen.

Dit moet echter wel op een plaats gebeuren die afgelegen is en moet altijd van te voren gemeld worden bij de autoriteiten.

Het afschieten van de as van overleden familieleden schijnt iets te zijn wat al jaren gedaan wordt in de regio Valencia maar altijd illegaal. Vanaf nu is het dus ook legaal mogelijk – (Remco Stoffer)

http://www.spanjevandaag.com/valenc...mengd-met-het-kruit-van-vuurwerk-in-valencia/

gandalf

Registered User
ik vind het een schitterend iets, zeker in een stad/regio waar zo een vuurwerkcultuur heerst als bijvoorbeeld in valencia!
er staat mij vaag iets bij dat een soortgelijk iets toendertijd met de as van Andre Hazes is gebeurd?

inderdaad, ik ben even aan het zoeken geweest en heb wat gevonden! er staan 2filmpjes op onderstaande link en in het 2de filmpje is er wat beeldmatriaal te zien van de pijlen (tjes eigenlijk) desalniettemin vind ik het een mooi iets!

http://www.rijnmond.nl/nieuws/22-09-2005/van-andré-hazes-weggeschoten

Laatst bewerkt:

Mr_Mascleta

Registered User
Jeetje zeg, dit is echt ongelooflijk want in mijn bschrijving van de begrafenis ondernemer staat dat ik boven Valencia wordt geknald met een Trueno de Aviso.........................................dit bericht bezorgt mij de rillingen over me lijf.
Oh ja er staat ook in dat ik op me buik de kist in gaat...................................

Tony

Administrator
Medewerker
In Nederland word dit ook al langer gedaan maar toen ik gisteren las dat ze dit in Valencia gaan doen kwam bij mij direct de gedachte op ' ja dat wil ik'. Alleen wil ik begraven worden en niet gecremeerd dus dat word een probleem. Maar het zou mij mocht ik gecremeerd willen worden een waanzinnig goed gevoel geven als een stukje van mij daar in die mooie stad achter blijft.

smilli

FPM Filmer
Mijn as gaat direct richting Europla als het zover is, fijn ook voor de valencianen dat het nu eindelijk legaal is.

sprinkhaan

Registered User
ik heb voor dat doel speciaal twee zink 901 pijlen achter de hand gehouden voor mijn huisdieren.
Helaas hebben die een veel korter leven als de mens en is het onvermijdelijk dat je op een dag afscheid moet nemen.
Ik zag bij deze pijlen als je het plastic dopje er af haalt een mooie lege ruimte waar wat as in past , dopje erop en dan mooi de lucht in.

Bovenaan