Article: Vuurwerkopslag Hardix Kampen ontploft

Beekje

Registered User
Tuurlijk wordt er geen comentaar gegeven, zou niet goed zijn als je gaat bevestigen. Want er zal misschien 1.4 hebben gestaan, maar de heeft echt wel meer gestaan.

rocketeer

Registered User
Tuurlijk wordt er geen comentaar gegeven, zou niet goed zijn als je gaat bevestigen. Want er zal misschien 1.4 hebben gestaan, maar de heeft echt wel meer gestaan.

Ik begin haast het idee te krijgen dat jij er meer van weet,aan je reakties hier en op vwc te lezen.

Beekje

Registered User
Nogmaals zoals al eerder gezegd geef ik mijn mening aan de hand van foto's en daaruit maak ik op dat het niet alleen gaat om 1.4 want dat is onmogelijk. Uiteindelijk komt er daarna wat meer naarboven en wordt er gegist en gedacht, zelfs door een schieter, dat het om prof. vuurwerk zou gaan. En nu komt de naam Hardix ook nog naar voren wat dus zeer negatief uitkomt voor de hele vuurwerkbranche. Maar het is gissen en meningen geven.

Overigens ben ik al een tijd niet meer te vinden op VWC dus geen idee met wie jij mij matched???

magnolia

Registered User
ik heb dit nieuws bericht zelf nog op tv oost gezien .
ik vind dit soort dingen erg jammer . :crying:
gelukkig zijn er geen doden en gewonden gevallen .
wat ik trouwens raar vind is dat deze bunker zomaar in de holst van de is ontploft .
ik zou me dan ook niet voor kunnen stellen dat deze explosie door iemand is veroorzaakt .
want niemand weet behalve de eigenaar dan waar die bunkers staan .
en zeg nou zelf als eigenaar zit je hier toch ook niet op te wachten .
een explosie kan meerdere oorzaken hebben .
en dat hoeft echt niet altijd een persoon te zijn .
ik ben benieuwt hoe dit zich gaat ontrollen .
want ik vindt dit maar een vreemd verhaal

mickeyzegtboem

Registered User
Nogmaals zoals al eerder gezegd geef ik mijn mening aan de hand van foto's en daaruit maak ik op dat het niet alleen gaat om 1.4 want dat is onmogelijk. Uiteindelijk komt er daarna wat meer naarboven en wordt er gegist en gedacht, zelfs door een schieter, dat het om prof. vuurwerk zou gaan. En nu komt de naam Hardix ook nog naar voren wat dus zeer negatief uitkomt voor de hele vuurwerkbranche. Maar het is gissen en meningen geven.

Is het dan ooit ontkend uit welke hoek dan ook dat hier wellicht 1.3 heeft gelegen?
Volgens mij (correct me if i'm wrong) heeft hardix ook nog steeds een lijn prof vuurwerk, en dat zal vast niet in nederland maar in duitsland opgeslagen liggen.
Dit is niets anders als dat vele vuurwerkbedrijven hun prof opslag in duitsland hebben omdat dit in nederland (bijna) niet meer mogelijk is.

Overigens vind ik het knap dat je kan concluderen wat hier opgeslagen heeft gelegen.
Bedenk je wel dat dit een oude legerbunker betreft, dus geen drukontlasting anders dan de deur, en hoogstwaarschijnlijk geen sprinklers.
hierdoor kan de druk in de ruimte zich natuurlijk gigantisch opbouwen (hete gassen die niet gekoeld worden en dus steeds verder uitzetten), totdat de deur (zwakste schakel) het begeeft en een flinke vlamtong uitstoot.
Zoals duidelijk naar voren gekomen tijdens de CHAF testen een aantal jaren geleden, kan ook vuurwerk als er weinig expansieruimte is, en veel drukopbouw erg gemeen reageren, ongeacht de transportklasse.
Denk hierbij aan de container met ijsfonteinen (1.4) die met veel grotere kracht explodeerde dan een container kogelbommen (1.3) die redelijk gecontroleerd uitbrande.

Overigens wil ik wel benadrukken dat ik dit een erg mooie discussie vind om weer eens dieper op deze materie in te gaan....

Bovenaan