'Arno, bij een volksfeest hoort wat overlast. Wil je na vuurwerk Koninginnedag afschaffen?'

Moontan

Moderator
Medewerker
'Arno, bij een volksfeest hoort wat overlast. Wil je na vuurwerk Koninginnedag afschaffen?'

Arno Bonte van GroenLinks haalt met zijn anti-vuurwerk hetze alle kinderlijke emotie uit een mooi volksfeest, vindt Willem Bosch. Zijn Meldpunt Vuurwerkoverlast is de zoveelste uitlaatklep voor benadeeld Nederland.

Beste Arno,

Gefeliciteerd! Bij dit schrijven zijn er al 10.000 klachten binnen bij het Meldpunt Vuurwerkoverlast en het einde is nog niet in zicht. Je initiatief werkt, soort van. Want zie, dit jaar alleen al: 40.000 klachten bij het Polenmeldpunt. De LAKS klachtenlijn: 123.700 stuks. De petitie Stop Chemtrails: 7026 handtekeningen. In dat licht kun je jouw initiatief niet bepaald een ronkende volksbeweging noemen. Eerder de zoveelste uitlaatklep voor benadeeld Nederland.

Ik heb last, dus ik besta.

Maar soit, dat zijn cijfers. Zoals jij vindt dat staatssecretaris Atsma 'selectief shopt' in het onderzoek van TNS NIPO als hij concludeert dat er te weinig draagvlak is voor een vuurwerkverbod.

Het laat zo weinig ruimte voor kinderlijke emotie. Hoe ik vijftien jaar geleden met mijn vader naar de Praxis ging, op zoek naar de Capo di tutti Knallers en uitkwam op de Battery Vulcano 2000. Samen de wonderlijke werking ervan voorspellend om er, een beetje teleurgesteld, vijftien seconden half van te genieten. Veertig gulden well spent.

In die jaarlijkse rites de passage ben ik een man geworden, heb ik stiekem een geïmproviseerde aansteeklont gerookt, omhuld door de schijn van gevaar. Want de Battery Vulcano was niet gevaarlijk. Tenzij je erop ging zitten. Of het in je oog stak.

Je zegt dat Oud en Nieuw weer een feestje moet worden. Was het dat niet? Als een raddraaier met betonstrijker het wil verpesten, is een totaalverbod dan de redelijke oplossing? En is overlast niet een spijtig onderdeel van elk volksfeest? TNS NIPO onderzocht wat volgens burgers prioriteit verdient tijdens de jaarwisseling. 55 procent noemt geweld tegen hulpverleners. 19 procent vandalisme. Vuurwerk: maar 4 procent.

Als ik 10.000 klachten verzamel bij het Meldpunt Koninginnedag, schaffen we Koninginnedag dan ook af?

Willem Bosch is scenarioschrijver van o.a. de BNN-serie Feuten en publiceerde onlangs zijn debuutroman Op zwart. Twitter @WillemBosch

Morgen in de Volkskrant, en in de loop van de ochtend op Volkskrant.nl: het antwoord van Arno Bonte.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/1140...je-na-vuurwerk-Koninginnedag-afschaffen.dhtml

nismo

Registered User
Helemaal geweldig,zo zouden er meer moeten komen. Groenlinks uit de tweede kamer,daar krijgen we ook wel 10,000 handtekeningen voor.

Richardus

Registered User
Erg sterk stuk, en dat in de Volkskrant; mooi zo! Goed hoe hij het aantal meldingen vergelijkt met andere meldpunten, ijzersterk argument. Ik lag even blauw van 't lachen om; " Want de Battery Vulcano was niet gevaarlijk. Tenzij je erop ging zitten. Of het in je oog stak." whahaha.

D

Deleted member 17038

Guest
maar de reacties op het artikel zijn wel voor 80% hondenpoep..

Moontan

Moderator
Medewerker
'Willem, de vuurwerktraditie loopt uit de hand en moet gemoderniseerd worden'

Vuurwerk hoort erbij, maar de traditie loopt uit de hand, schrijft Arno Bonte in zijn antwoord aan Willem Bosch. 'Zou het echt zo erg zijn als het nieuwe jaar voortaan wordt ingeluid met mooie professionele vuurwerkshows? Zonder gewonden, zonder schade en zonder overlast?'

Beste Willem,

Laat ik beginnen met een bekentenis: ik heb vroeger ook vuurwerk afgestoken. En ik genoot daar als jongetje net zo van als jij. Vuurwerk is niet weg te denken bij Oud en Nieuw. Maar de Nederlandse vuurwerktraditie is uit de hand aan het lopen.

Toen ik vijf jaar geleden samen met mijn GroenLinks-collega David Rietveld een opiniestuk schreef over de toenemende vuurwerkoverlast, kregen we daar heel veel reacties op. Een paar daarvan zullen me altijd bijblijven. Zoals die van de moeder die haar oog verloor toen ze haar zoontje hielp bij het afsteken van een vuurpijl. Of die van een man met astma die elke jaarwisseling door een hel gaat.

Dat heeft me aan het denken gezet over de houdbaarheid van de Nederlandse vuurwerktraditie. Want waarom zijn we het eigenlijk normaal gaan vinden dat we jaarlijks het nieuwe jaar inluiden met miljoenen euro's aan maatschappelijke schade? Waarom zijn we het normaal gaan vinden dat bij elke jaarwisseling de toekomst van honderden kinderen en jongeren letterlijk wordt verknald, doordat ze de rest van hun leven een oog of hand moeten missen?

Ik heb een vrijzinnige inborst, verbieden ligt niet in mijn aard. Maar als de vrijheid van 1,5 miljoen vuurwerkknallers ten koste gaat van de vrijheid, gezondheid en veiligheid van miljoenen anderen, dan mag de politiek in mijn ogen niet stil blijven zitten.

Driekwart van de Nederlanders ziet het liefst dat met Oud en Nieuw vuurwerk alleen door professionals wordt afgestoken. Ik denk dat dat een goede manier is om de vuurwerktraditie te moderniseren. Want zeg nou eerlijk, zou het echt zo erg zijn als het nieuwe jaar voortaan wordt ingeluid met mooie professionele vuurwerkshows? Zonder gewonden, zonder schade en zonder overlast?

Champagne smaakt zoveel beter zónder kruitdampen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/1140...t-de-hand-en-moet-gemoderniseerd-worden.dhtml

Maiko

Registered User
Hopelijk wordt mijn reactie geplaatst op de site. Arno snapt er echt niets van.

"Zonder gewonden, zonder schade en zonder overlast?" vind ik echt stuitend.

Hairy Harry

Registered User
Er is weer een heel mooi stukje geplaatst op Arno Bonte .com, van een ex collega...

Beste Arno,

Als ex collega van GL weet je ook heel goed dat je je niet moet verlagen tot een wel bekend niveau met standpunten om zo de aandacht te trekken voor de partij. Dit heeft een negatieve uitwerking voor GL en kan zelfs tegen gaan werken in de stemmingen waarvan we die nu heel hard nodig hebben.Je begrijpt hoop ik wat ik bedoel Als er iets is dat je zou moeten doen is de vuisten ballen tegen dhr.van Opstelten die niet weet om te gaan met kwesties die politie en justitie zou moeten aangaan. Dat het vuurwerk zo de grens overkomt is niet een issue wat mensen aangaat maar eerder het probleem is van slechte organisatie van deze topman op zijn departement.
Goedkoop scoren is niet wat GL nodig heeft en zich ook niet tot dit niveau zou moeten verlagen. Ik dacht dat je slimmer zou zijn. Deze negatieve publiciteit kan schade toebrengen aan de partij en daar zou jij debet aan zijn als dit gaat gebeuren. De gevolgen van jouw media stunt zouden je moeten besluiten om hier leergeld uit te trekken voor jezelf en wat te doen als er al spraken van is om de partij te laten fuseren. Dit zetje zal wel eens heel goed de druppel kunnen worden waarop met GL zou kunnen aanvallen. Een onverstandige keuze om zo de publiciteit te trekken. Heel jammer en statistisch gezien over de 16.000.000 + mensen in Nederland is deze uitkomst zwaar in de minderheid zoals wij nu.

Als je volgende keer weer eens iets doet graag overleggen hoe een media campagne werkt aan mensen die hier verstand van hebben. Ik zou ook het GL partij bestuur op de hoogte brengen van deze zinloze actie en dat we ons niet met ander moeten gaan verlagen en ons mee laten nemen in opinie peilingen die van korte duur zijn om te scoren. Dit is niet zoals de partij in elkaar zit.

Vriendelijke groeten Moerdijk

Na Paul Vermast (groen links held:smiling:) wederom een stevig stukje kritiek van iemand die betrokken is of betrokken is geweest bij Groen Links.

gwgwgw

Registered User
"Zonder gewonden, zonder schade en zonder overlast?"

Sorry, maar ik weet niet waar meneer woont, maar dit gaat toch echt anders hier in mijn regio.

Bij elk weekend slaan opgeschoten/dronken jeugd (zelfs ouder) uit verschillende dorpen hier in de buurt elkaar de kop in als ze elkaar treffen in kroegen / discotheken. Wat grotere plaatselijke evenementen lopen zo ie zo uit op knokpartijen/vernielingen...

Dit zal in alle gemeenten bijna net zo zijn, sla op maandag de kranten maar open als er weer een weekend op zit.

Maar als meneer Arno, welke tussen neus en lippen door zegt dat verbieden niet in zijn aard zit (lol), in het weekend met zijn geitenwollensokken vanaf 8 uur met de gordijnen dicht in huis zit, tja die zal dat i.d.d. wel niet weten...

In denk dat we allemaal wel kunnen raden wat er in onze gemeente bij zo'n centrale vuurwerkshow gaat gebeuren als de opgeschoten/dronken jeugd uit de 5 dorpen van onze gemeente bij elkaar gaan komen...

Jerph

Registered User
In die jaarlijkse rites de passage ben ik een man geworden, heb ik stiekem een geïmproviseerde aansteeklont gerookt, omhuld door de schijn van gevaar. Want de Battery Vulcano was niet gevaarlijk. Tenzij je erop ging zitten. Of het in je oog stak.

LOL
We gaan er opzitten, ik heb kriebel aan mijn kont. LOL

Bovenaan