Antwerpen: Stad tegen versoepeling van wet op vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Antwerpen: Stad tegen versoepeling van wet op vuurwerk

Burgemeester Bart De Wever (N-VA) wil niet weten van een versoepeling van de wet op het bezit en transport van feestvuurwerk. "Burgers zouden zomaar even acht kilogram in hun huis mogen opslaan. Sta me toe ongerust te zijn. Zeker met de vele flatgebouwen die onze stad telt."

Bron van alle kwaad volgens burgemeester Bart De Wever - en eigenlijk ook zijn collega's van de dertien Vlaamse centrumsteden - is een ontwerp van Koninklijk Besluit dat klaarligt bij minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). Voortaan zou je thuis geen vier, maar maximaal acht kilogram feestvuurwerk mogen hebben. Diezelfde hoeveelheid zou je voortaan ook in je auto mogen meenemen. In een brief aan Kris Peeters vragen de Vlaamse steden en gemeenten nu om het Koninklijk Besluit terug te schroeven. "Een versoepeling van de regels zou een verkeerd signaal geven aan de burgers en de vele inspanningen voor meer veiligheid die de gemeenten leveren, teniet doen. De wet zou net strenger moeten worden. We merken immers een toename aan incidenten met dramatische afloop."

Opfrissen
Borsbeeks vuurwerkmaker Cliff Hooge - onder meer bekend van zijn schitterende oudejaarsshows in Antwerpen - ziet geen graten in het ontwerp-KB. "De huidige wet dateert al van 1958. Die mag je volgens mij dan wel eens opfrissen. Met de nieuwe limieten blijven we immers nog strenger altijd dan onze buurlanden. Overdreven angst is echt niet nodig. Het gaat hier uiteindelijk om feestvuurwerk, géén bommen."

"Ermee bezig"
Kris Peeters doet er het zwijgen toe, maar laat wel weten dat hij 'er nog mee bezig is' en dat hij ieders bezorgdheid ter harte neemt. Burgemeester De Wever wijst er ten slotte op dat een gemeente gebonden is aan het Koninklijk Besluit. Een burgemeester kan wel beslissen om het afsteken van vuurwerk te verbieden, maar niet om een bepaald gewicht te vervoeren of op te slaan. (PHT)

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/stad-tegen-versoepeling-van-wet-op-vuurwerk-a2350121/

D

Deleted member 17038

Guest
8 kilo dus ongeveer 16 cakes? Lijkt me redelijk vergelijkbaar met Nederland. Veel beter dan de pietlutterige wet waar de Belgen nu mee zitten.

Bovenaan