Anti vuurwerklobby vergiftigt de discussie

Moontan

Moderator
Medewerker
Ons aller bekende Cameo (Nick) heeft op zijn website Vuurwerktraditie een interessant artikel geschreven:

Dat zelfs verbodsaanhangers waarde hechten aan tradities is ons inmiddels wel duidelijk. Net als de jaren hiervoor wordt er ook dit jaar weer fors gelobbyd voor een vuurwerkverbod. Een verbod dat er, als ik de geluiden moet geloven, hoe dan ook moet komen. Dat de feitelijkheid meestal ver te zoeken is, wisten we ook al. Maar dit jaar lijkt het aantal "hoaxes" (valse berichten) de pan uit te rijzen. De opgeblazen en gegeselde katten uit Amersfoort bijvoorbeeld. Weet u nog wel? Deze katten zouden door vuurwerkafstekers zijn mishandelt door onder meer vuurwerk anaal in te brengen bij het beestje. Iedereen was razend over deze verhalen. Heeft u een déjà vu? Ik ook. Exact zo'n verhaal deed in 2010 de ronde, met als conclusie dat het verhaal uit de grote duim van een vuurwerkhater was gezogen. Het verhaal van dit jaar bleek een replica van 2010 en dus ook compleet verzonnen. Verder was er een snoepwinkeltje dat door vuurwerk opgeblazen zou zijn. Bleek na sporenonderzoek om brandstichting met vloeistof te gaan. Er was volgens de brandweer geen reden om vuurwerk te verdenken. In beide gevallen dus een broodje aap verhaal. Gelukkig maar, denkt u waarschijnlijk. Er is echter schade aangericht, welke niet direct zichtbaar is voor het blote oog, maar daarom niet minder erg. Schade aan het imago van onze vuurwerktraditie.
Dergelijke berichten gaan namelijk vluchtig. Mensen lezen of horen het, worden heel boos en de woede krijgt een plekje in het bewustzijn. Het vergiftigd ons bewustzijn in de zin dat het maatschappelijk begrip voor een eventueel vuurwerkverbod toeneemt. Zelfs als een eerder bericht compleet wordt ontkracht door een rectificatie, blijft dit gevoel als een soort gif in het hoofd zitten. En zo maken de aanhangers van een vuurwerkverbod handig gebruik van snelle media, het luie karakter van de gemiddelde lezer en het feit dat een spektakelstuk op de voorpagina altijd 10x beter wordt gelezen dan een rectificatie, ergens onderaan op blz 14. Ik vind dit onrecht van de eerste orde. In zekere zin pleegt men smaad of laster op het onderwerp. Het ergste is nog dat ze er straffeloos mee weg lijken te komen.

Mediavergiftiging is een groot probleem waar wij, als liefhebbers van vuurwerk, maar weinig tegen kunnen doen. De waarheid scanderen waar en zo vaak mogelijk behoort tot de middelen. Maar dit bereikt slechts een klein deel van de maatschappij en krijgt nooit het omvangrijke toneel zoals oogartsen en politici dit claimen. Is dit onrecht? Ja, ik en vele met mij vinden dit onrecht. Er wordt op oneigenlijke wijze geschopt tegen een prachtige traditie. Natuurlijk zijn ook wij ons bewust van randverschijnselen die aangepakt moeten worden. Het oplossen hiervan, middels een eerlijke dialoog met feiten, is wat wij nastreven. Dit wordt ons echter onmogelijk gemaakt door een onophoudelijke stroom ongefundeerde of zelfs gelogen uitlatingen.

Neem de gemeenteraad in de Haarlemmermeer bijvoorbeeld. Op oudejaarsdag is daar een knulletje van 13 een aantal vingers verloren toen hij op een schoolpleintje een zelfgemaakte vuurwerkbom wou afsteken. Dit voorval wordt door de lokale fractie Christen-Unie/SGP gebruikt als voornaamste reden om consumentenvuurwerk voor alle ingezetenen aan banden te leggen. Hoe vreemd is dat? Allerlei vragen rijzen; wisten de ouders van dat kereltje waar hij mee bezig was? Konden zijn vriendjes dit niet voorkomen? Was er nu niemand in zijn omgeving die hem aan zijn verstand kon peuteren dat zijn plan een heel onverstandige en gevaarlijke was? Kennelijk niet. Het kost hem een paar vingers, een dure les. Vriend en vijand van vuurwerk zijn het erover eens dat dit een tragisch ongeluk was. Ik denk dat we ook kunnen stellen dat dit ongeluk niks zegt over het reguliere gebruik van consumentenvuurwerk. De aandachtspunten om dergelijke ellende te voorkomen liggen mijns inziens bij de ouders en de omgeving van het bewuste slachtoffer. Voorkomen is altijd beter dan genezen, dus bemoei je met je kinderen. Vraag ze uit en zorg dat je als ouder/verzorger weet waar ze mee bezig zijn. Het zijn immers nog kinderen. Ze verdienen bescherming door begeleiding en uitleg. Wie zijn kind met oudjaar onvoorbereid de straat op stuurt schiet in mijn ogen te kort in de opvoeding. Voo de inwoners van de Haarlemmermeer is het goed de recente stemming in de gemeenteraad mee te wegen in de komende verkiezingen. Enkel VVD en Forza waren tegen een vuurwerkverbod, misschien handig om te weten.

Er is natuurlijk meer gebeurd in Nederland. Zo zijn er weer enkele ogen blind geworden en is er zelfs een dode gevallen. In alle gevallen tragisch. Maar, wie de cijfers napluist op feiten en omstandigheden komt er achter dat in vrijwel geen enkel geval vuurwerk op een normale manier werd gebruikt. De dode was bijvoorbeeld bezig professioneel vuurwerk (shells) uit een buis te schieten. Toen de buis stil bleef nadat het lont naar binnen schoot is hij met zijn hoofd boven de buis gaan kijken, waarna de lading alsnog met de kracht van een kanon door zijn hoofd werd geschoten. Dit was professioneel vuurwerk. Wie zich daar mee bezighoudt moet minimaal de vuistregels voor een veilig gebruik hanteren. Een van die vuistregels is;"Nooit met je hoofd boven een buis". Of deze man een moment van onbedachtzaamheid had of gewoon niet capabel was, weet niemand. Wel weten we dat het afsteken van professioneel vuurwerk met oudjaar op straat altijd verboden is. Dan de oogletsels. In de top 10 scoren de babypijltjes het hoogst. "De babypijltjes? Die kleine pijltjes??"; hoor ik u denken. Jazeker, die kleine pijltjes zijn prima in staat iemand voor het leven blind te maken. Daarbij is ook weer de nuance belangrijk. Wie zo'n pijltje normaal afsteekt, dat wil zeggen in een buisje of een flesje, zal er niet snel gevaar lopen. Het gaat mis als de pijltjes worden gebruikt in zogenaamde heksenkringen. Een veelvoud van pijltjes wordt dat in een cirkel gelegd met meestal nog wat andere vuurwerkjes ertussen. Dan ontsteekt met alle vuurwerkjes zo snel mogelijk tegelijk (technieken licht ik verder niet toe, dit is immers geen workshop) en schieten de babypijltjes horizontaal alle kanten op. Wie dan in de buurt is zonder vuurwerkbril loopt ernstig kans op letsel. Ook hoog op de letsellijst staat oogletsel ten gevolge van een zogenaamd romeinse kaarsen gevecht. Klinkt heel onschuldig. Een romeinse kaars schiet mooi verlichte balletjes de lucht in en ook hier geldt dat de kans op letsel, mits normaal gebruikt, verwaarloosbaar klein is. Wie de kaarsen echter in de hand neemt en dan ook nog eens op mensen gaat richten neemt bewust een risico. Als een vuurballetje in een oog beland, houdt zo iemand daar beslist iets aan over. Ook hier geldt weer dat ouders dit met hun kinderen moeten bespreken. Leg ze de gevaren uit.

Kortom; er is een boel dat we zelf kunnen en moeten doen om het aantal letselgevallen terug te brengen. Een verbod is nergens voor nodig als we gezamenlijk kordaat optreden tegen onoordeelkundig gebruik of vandalisme. Import van zwaar (knal-)vuurwerk moet aan banden gelegd, maar dus ook de handhaving daarop. Laten we daarbij vooral waakzaam blijven voor de sluwe vuurwerkverbodsaanbidders. Het zijn niet zelden wolven in schaapskleren, zeker als het om het bespelen van de media gaat. U hoeft dan ook van mij niets aan te nemen. Slik niets voor zoete koek, ga zelf op zoek naar feiten en vorm uw eigen oordeel over zaken. U komt zeer waarschijnlijk tot dezelfde "unconvenient truth"; zaken zijn zelden zoals de media het ons wil doen geloven. Blijf scherp!!

BRON: http://www.vuurwerktraditie.nl/

Jie

Registered User
Mooi stuk Nick, waar ik me vooral aan erger is dat een artikel over vuurwerk in een niet nader te noemen krant. Waarop mensen dan mogen reageren, mijn reactie niet plaatst onder het mom van "uw reactie is bekeken en niet geschikt bevonden". Dan ga je jezelf toch afvragen hoe onpartijdig deze media is. Ze maken zich schuldig aan stemmingmakerij en zijn waarschijnlijk de grootste vriendjes van de mensen die het hardst schreeuwen om een verbod.

RickGAE

Registered User
Mooi stuk Nick, waar ik me vooral aan erger is dat een artikel over vuurwerk in een niet nader te noemen krant. Waarop mensen dan mogen reageren, mijn reactie niet plaatst onder het mom van "uw reactie is bekeken en niet geschikt bevonden". Dan ga je jezelf toch afvragen hoe onpartijdig deze media is. Ze maken zich schuldig aan stemmingmakerij en zijn waarschijnlijk de grootste vriendjes van de mensen die het hardst schreeuwen om een verbod.

Wat had je precies gezegd in die reactie dan?

AWG

Registered User
Prachtig stuk, helemaal waar.:smiling:

Er is alleen 1 probleem, dit bericht zal alleen rondgonzen in onze vuurwerkhobby...
''preaching to the choir'' noemen ze dat.

De rest van de mensen zowel de ''haters'' ''domoren en papegaaien'' en ''luie karakters'', zal het misschien te zien krijgen en het een te lang stuk vinden of het sluit niet aan op de paniekzaaierij, of het gebrul en gebral op feestjes DAT HET TOCH ABSOLUUT VERBODEN MOETEN WORDEN EN HET GODGEKLAAGD IS!!!. veel mensen op een feestje bij elkaar en als de populairste gast tegen is dan sluiten er al snel velen zich bij aan, totaal niet voor enige rede vatbaar.

Het is vechten tegen de bierkaai, en het moet gedaan worden door iedereen, maar ik ben er inmiddels moedeloos van geworden., er wordt gewoonweg simpelweg niet naar geluisterd het boeit ze ook niet of het de waarheid is ze vinden het gewoon ook al is het nergens op gebaseerd.

Zonder meer een goed verhaal volledig in waarheid beschreven, probleem is alleen dat ze niet op zoek zijn naar waarheid, en al helemaal niet zelf op onderzoek uitgaan, en die redenen worden al beschreven in de eerste alinea,s van dit verhaal.

je weet wel en al die andere knakkers dachten helemaal niet dat het snel zou gaan, dit is heel precies in elkaar gezet en uitgedacht.
en dan jarenlang jaar in jaar uit speldeprikken geven(in de kaart gespeeld door open grenzen en zware meuk uit oostblok en een zwakte in internetbestellingscontroles).
en ieder jaar weer dezelfde dingen hameren, met leugens komen waarheden verdraaien, mensen valse beloftes voorschotelen,
inspelen op de psyche van de nederlander, bij iedere dreun springt het hart van vreugde weer een stap dichterbij.....
geraffineerd dus en door dat ieder jaar te doen jaar in jaar uit verslapt de aandacht van de vuurwerkindustrie en van de liefhebbers, we worden ''verbodsmoe'' en ''verdedigingsmoe''. en op een gegeven moment zeggen we zelfs: ''laat er dan maar en verbod komen dan zullen ze zien dat het niks oplost maar alleen maar erger maakt'', jepp en dan zijn we het vuurwerk kwijt en dat komt nooit meer terug ingevoerd.

mission accomplished.... op naar 1 of andere hoogbetaalde baan in het europees parlement...

Jie

Registered User
Wat had je precies gezegd in die reactie dan?

In het kort kwam het erop neer dat: Incapabele bestuurders het vege lijf telkens proberen te redden door het uitvaardigen van een verbod. Deze mensen hebben geen plaat voor het hoofd, maar een hele bunker. Etc. etc. je begrijpt de strekking denk ik wel. Maar die vlieger gaat niet alleen op voor de landelijke dagbladen hoor. Hier in onze gemeente heb ik ook wel eens een reactie geplaatst in een krant. Waarin ik de motieven van B&W in twijfel trok in een bepaalde kwestie en me afvroeg wat dit voor een gevolg zou hebben voor de loopbaan van de heren in kwestie. Mijn reactie werd niet geschikt bevonden voor plaatsing!!!! Terwijl in de gemeenteraad er over dit onderwerp kritische vragen werden gesteld, maar zoals zo vaak " ze dronken een glas deden een plas en alles bleef zoals het was".

pyro-paultjuh

Registered User
Mooi verhaal. Wat mij ook irriteert is dat tegenwoordig ouders zich wel aan de leeftijdsgrens houden bij sigaretten en ook steeds meer bij alcohol, maar wel hun kinderen van (ver) beneden de leeftijdsgrens met vuurwerk de straat op laten gaan. Die leeftijdsgrens is er niet voor niets! Als ze daar op in zouden zetten met campagnes zal dat op termijn denk ik een hoop geklooi met vuurwerk schelen. Men ziet het nu nog veel als speelgoed.

Cameo

Registered User
Er is alleen 1 probleem, dit bericht zal alleen rondgonzen in onze vuurwerkhobby...
''preaching to the choir'' noemen ze dat.
Klopt, dat is een groot probleem. Al merk ik wel dat artikelen op vuurwerktraditie.nl, en dan met name de feitenstukken, steeds vaker worden gebruikt bij studies en onderzoeken. Zo heb ik het kaartje over vuurwerkgebruik in Europa, gemaakt door Patrick/Afcajax, al in een tweetal officiele onderzoeken teruggezien als bronmateriaal. Dat zie ik als winst.

In het verleden heb ik overigens geprobeerd "de media" te benaderen met onze reacties, maar dan loop je veelal tegen een muur. Daarna heb ik de alternatieve media geprobeerd, zoals Indy en nog een paar andere bronnen. Was ook geen succes. Heel veel GeenStijl achtige taferelen, van die pesterijtjes en beledigingen in reacties. Niet het soort toneel dat ik zocht voor een beschaafde discussie.

Tenslotte heb ik gemerkt dat Facebook erg goed werkt in het bereiken van personen buiten "het wereldje". Druppelsgewijs, maar het wordt langzaam een straaltje. Ik geloof dat we op den duur een veel breder bereik zullen hebben. Mensen moeten geprikkeld worden om hun eigen mening te vormen. Kritisch zijn over alles wat ze wordt voorgeschoteld, ook hetgeen ik met ze deel. Klinkt misschien raar, maar mensen zijn meer dan ooit kuddedieren. En de geesten van deze mensen worden listig bespeelt door wat de media hen voorzet.

O ja, wij kunnen zelf natuurlijk ook bijdragen aan een "ripple effect" door mensen in onze eigen persoonlijke kringen, waar toepasselijk, op Vuurwerktraditie te wijzen.

GMP82

Zilveren Member
Ach, rondom de jaarwisseling, kom ik ook in gesprek over vuurwerk met patiënten van me. Het is schrikbarend, wat mensen er (niet) vanaf weten. Zij baseren hun mening veelal op wat ze uit de media horen/zien/lezen. En zoals wij weten, rammelt die info aan alle kanten. Het zijn misschien "druppels", maar ik grijp de gelegenheid altijd direct aan om ze "bij te scholen". Er gaat soms echt een wereld voor ze open....

Nu maar hopen dat er OOIT een keer iemand tussen zit, die ook nog ergens een nuttige vinger in de pap heeft. *wishful thinking*

bonbridge1

Registered User
Wat ik me ook afvraag. Werkt de industrie wel goed samen? Ik bedoel de anti vuurwerk mensen hebben goede lobbyisten voor zich werken. Is het niet slim als vuurwerkbedrijven in nederland, importeurs, winkels ed. samen iets van een stichting opzetten. Daarin kunnen mensen plaatsnemen die voor vuurwerk lobbyen. Mensen die de discussie kunnen voeren op hoog politiek niveau.
Gebeurt in de sigaretten industrie bv al jaren.
Nu lijken de antivuurwerk mensen in de politiek weinig tegengas te krijgen omdat er te weinig mensen met kennis van zaken rond lopen.

shinji

Moderator
Medewerker
De vergelijking van Bonbridge vind ik wel treffend. De tabakslobby hoor of zie je nooit wat van en toch krijgen ze veel voor elkaar. Wie zegt dat Leo Groeneveld en kornuiten niet achter de schermen bezig zijn. Laten we eerlijk zijn, als de importeurs de kranten vol gooien met pro vuurwerk artikelen wordt er al snel gezegd dat ze voor eigen parochie preken en ben je voor je het weet ongeloofwaardig. Wel vind ik het een probleem worden als gemeenteraadsleden kunnen beslissen over een verbod. Ik bedoel, het gemiddelde gemeenteraadslid is iemand met politieke interesse, teveel vrije tijd, publiciteitsgeil, veelal contactgestoord en zijn dus mensen die niets ophebben met de leuke dingen in het leven,( buiten hun veel te dure recepties en hun door de gemeenschap betaalde 'after raadsvergadering partys' in de plaatselijke kroeg).

Laatst bewerkt:

bonbridge1

Registered User
Met alle respect voor de BPN maar dat moet echt een tandje beter kunnen. Ik hoor ze bijna niet, zie ze nergens online en leo, hoe hard hij zijn best vast doet, is niet de sterkste spreker. Volgens mij is hier nog veel te halen.

bonbridge1

Registered User
Heel simpel, je kan zo een persbericht maken over de werkelijk kosten en baten van vuurwerk in nl. Dan kun je het volk eens laten zien wat vuurwerk oplevert onderaan de streep. Kun je meteen vertellen wat er gaat gebeuren als vuurwerk verboden wordt. Missen ze alle inkomsten en tel daarbij de kosten van de vuurwerkshows op. Gaat om miljoenen euro's belastinggeld. Ik ben benieuwd of iedereen dan nog achter een verbod staat.
Ik zie dit soort zaken gewoon nooit. Meer zichtbaarheid is nodig. En ik vind leo geen sterke debater. Hij heeft wel kennis maar mist flair en overtuigingskracht in het debat.

Beekje

Registered User
Ik sta echt open voor een nieuwe stichting of belangen vereniging. Tuurlijk de BCN zal wel wat uitvoeren maar ik heb vandaag alweer genoeg gehoord en vind gewoon dat ze nog steeds het laten afwachten. Het is al bijna februari en dan is het wachten tot de uitslag in April.

De importeurs zijn nog altijd terughoudend en wijen alleen maar naar de overheid want die heeft het te vertellen en ze mogen er alleen maar bij zitten en luisteren. En dan vraag ik me af wat heeft een BCN dan nog voor nut?

De Bovag is hopelijk bezig met een belangen afdeling voor de vuurwerkhandel en dan moet het wat kunnen worden, dan word er echt gelobbyd en dat is wat we nodig hebben. Tegengas!

Verder zijn er door de importeurs hele simpele stappen te ondernemen en die gaan wij niet leuk vinden maar dat nog beter dan beperken en de kraan dicht draaien.

Denk hierbij aan (Ik weet jullie gaan me links vinden maar we moeten er echt wat aan gaan doen):

- De importeurs hebben een confenant getekend of gaan die nog tekenen welke de importeur een cleane naam geeft dus geen illegale prijktijken maakt. Als dat zo is stop dan met het maken van prof vuurwerk. Is dat werkelijk nog wel zo rendabel? Is dat echt nodig om uit die effecten consumenten vuurwerk te maken?

- Stop landelijk met de verkoop van babypijlen, kanonslagen, rom. kaarsen, rollen etc. waar totaal geen verdienste meer in zit en dealers alleen nog maar geld kost. Maak mooie en goede pakketten, veel cakes etc.

- Zorg ervoor dat we de Europese wetgeving navolgen en net als belgie stoppen met knal vuurwerk en zorg dat pijlen en cakes 75gr en 1000gr. hebben.

- De voorlichting beter en strakker, ga maar films maken van hoe het wel en niet moet. Geef de brillen vanaf nu gratis weg.

Ik heb ook gezegd laat die demo's maar en kom niet met teveel nieuw vuurwerk. Investeer in veiligheid en voorlichting, laat zien dat doe Cobra en Big nog wat werkelijk je kop eraf blazen. En niet met van dit kan gebeuren nee hard en realiteit zodat iedereen over z'n nek kan gaan.

Nogmaals ik ben voor hoe hard het ook zal zijn voor ons als liefhebber. Er zijn er hier genoeg die van het spul in NL aan het genieten zijn en hou het daar ook bij. Als de afname niet meer word gedaan zal het zo slinken. Maar ja wij zien hier maar met 4% dus zo bereiken we ook niks.

Vuurwerktraditie heeft sterke mensen nodig en ook meer body dus stort en laat er mensen bij komen die eht kunnen spreken en tegengas kunnen geven!

Tony

Administrator
Medewerker
Ik sta echt open voor een nieuwe stichting of belangen vereniging. Tuurlijk de BCN zal wel wat uitvoeren maar ik heb vandaag alweer genoeg gehoord en vind gewoon dat ze nog steeds het laten afwachten. Het is al bijna februari en dan is het wachten tot de uitslag in April.

De importeurs zijn nog altijd terughoudend en wijen alleen maar naar de overheid want die heeft het te vertellen en ze mogen er alleen maar bij zitten en luisteren. En dan vraag ik me af wat heeft een BCN dan nog voor nut?

De Bovag is hopelijk bezig met een belangen afdeling voor de vuurwerkhandel en dan moet het wat kunnen worden, dan word er echt gelobbyd en dat is wat we nodig hebben. Tegengas!

Verder zijn er door de importeurs hele simpele stappen te ondernemen en die gaan wij niet leuk vinden maar dat nog beter dan beperken en de kraan dicht draaien.

Denk hierbij aan (Ik weet jullie gaan me links vinden maar we moeten er echt wat aan gaan doen):

- De importeurs hebben een confenant getekend of gaan die nog tekenen welke de importeur een cleane naam geeft dus geen illegale prijktijken maakt. Als dat zo is stop dan met het maken van prof vuurwerk. Is dat werkelijk nog wel zo rendabel? Is dat echt nodig om uit die effecten consumenten vuurwerk te maken?

- Stop landelijk met de verkoop van babypijlen, kanonslagen, rom. kaarsen, rollen etc. waar totaal geen verdienste meer in zit en dealers alleen nog maar geld kost. Maak mooie en goede pakketten, veel cakes etc.

- Zorg ervoor dat we de Europese wetgeving navolgen en net als belgie stoppen met knal vuurwerk en zorg dat pijlen en cakes 75gr en 1000gr. hebben.

- De voorlichting beter en strakker, ga maar films maken van hoe het wel en niet moet. Geef de brillen vanaf nu gratis weg.

Ik heb ook gezegd laat die demo's maar en kom niet met teveel nieuw vuurwerk. Investeer in veiligheid en voorlichting, laat zien dat doe Cobra en Big nog wat werkelijk je kop eraf blazen. En niet met van dit kan gebeuren nee hard en realiteit zodat iedereen over z'n nek kan gaan.

Nogmaals ik ben voor hoe hard het ook zal zijn voor ons als liefhebber. Er zijn er hier genoeg die van het spul in NL aan het genieten zijn en hou het daar ook bij. Als de afname niet meer word gedaan zal het zo slinken. Maar ja wij zien hier maar met 4% dus zo bereiken we ook niks.

Vuurwerktraditie heeft sterke mensen nodig en ook meer body dus stort en laat er mensen bij komen die eht kunnen spreken en tegengas kunnen geven!

Hey Jeff,
je bent denk ik niet helemaal op de hoogte van bepaalde dingen. Terwijl jij verkopen bent en een echte vuurwerkfreak was/bent?
In Belgie word het knalvuurwerk helemaal niet verboden. Alleen de 2 grams knallers zijn straks niet meer toegestaan omdat op dit moment cat.3 niet verkocht mag worden. Dat betekend dat de knallers straks maximaal 0.5gram flash zullen hebben en 120DB op 8 meter mogen knallen.

Brillen gratis weg geven?
Lesli vuurwerk/vuurwerkplanet doet dit al bij elke bestelling en daar zijn ze in 2012 rustig aan mee (Welke importeurs nog meer?) begonnen. En ik ben een voorstander dat een importeur dit regelt maar ik zie ook wel de verantwoordelijkheid van de winkel. Geef jij elke klant een gratis bril mee?

Een nieuwe stichting? Het is al 10 keer geprobeerd zowel voor de consu branche als voor de pro schieters. Maar inplaats van te kijken hoe je dit gezamenlijk goed kan aanpakken zijn er altijd importeurs/schietbedrijven die een ander het licht in de ogen niet gunt en daardoor niet lid word van de stichting. Dus je kan wel weer een nieuwe willen opzetten maar denk je dat het dan wel lukt?

Wat hebben de rollen etc. met de veiligheid te maken? Als je kijkt naar de producten dan zijn zoals in het verhaal ook aangegeven word de babypijl en de romeinsekaars een probleem. Je wilt het dus verbieden omdat jullie er niets op verdienen maar is dat niet jullie eigen probleem? En hebben jullie winkeliers daar zelf niet voor gezorgd? Zorg dan dat je er wel weer geld aan verdiend en gooi dat spul gewoon duurder de markt op.

Met de bibob achter je aan heb je het als importeur al 100% moeilijker mocht je ooit met iets illegaals in het vuurwerk gepakt worden. En volgens mij is het nu zo dat wanneer dit gebeurd dat je dan sowieso je vergunning kwijt raakt.

Waarom moet de importeur laten zien wat het illegale vuurwerk met je doet? Daar hebben we de Nederlandse staat toch voor?
De Nederlandse importeur moet laten zien hoe veilig consumenten vuurwerk kan zijn want dat is wat hun importeren.

Het heeft niks met links of rechts te maken want daar kijk ik helemaal niet naar. Ik ben het alleen niet met je eens :)

bonbridge1

Registered User
Ben het niet altijd met hem eens maar ik denk dat tony gelijk heeft.
Verbieden heeft bijna nergens zin, kijk naar drugs. Op elke hoek van de straat is het te halen.
Kinderen en ouders van kinders die een ander verwonden met vuurwerk door ondeugdelijk handelen moeten keihard worden aangepakt. Hier lopen kinderen van 13 singelshots naar elkaar te vuren, waar zijn die ouders?
Er vallen 2500 alcohol doden per jaar dan moet je alcohol niet verbieden maar de mensen straffen die er niet mee om kunnen gaan.
Ik vind trouwens wel dat er iemand op moet staan en de vergelijking met de bovag is top. Zo een stichting hoeft helemaal niet veel te kosten.
Als er niets gebeurt is onze hobby binnen 5 jaar over.

Laatst bewerkt:
Bovenaan