Alleen sierpotten zijn veilig

Moontan

Moderator
Medewerker
’Alleen sierpotten zijn veilig’

DEN HAAG Ad Nieuwdorp, adviseur Landelijk Milieu Expertise Centrum, heeft vooral bezwaren tegen knalvuurwerk en vuurpijlen. „Dit is het vuurwerk waar de burgers over klagen en dat naar politie-, brandweeren ambulancemedewerkers wordt gegooid”, stelt hij.

De politie ziet dat de branche al stappen heeft genomen om vuurwerk uit de handel te nemen dat ’ onnodig gevaar’ oplevert, zoals de babypijlen. Maar, zegt de politie, andere vuurpijlen maken ook een ongecontroleerde baan en kunnen oogletsel en brandschade veroorzaken. Daarom is het volgens de Nationale Politie beter om alleen ’flowerbeds’ (ook wel batterijen/sierpotten) te gebruiken. Die staan stabiel en „worden niet makkelijk naar omstanders of hulpverleners gegooid”, aldus Nieuwdorp.
De politie adviseert om het verbod „de komende jaren” in stapjes te gaan invoeren.

In het parlement zijn vooralsnog alleen GroenLinks en de Partij voor de Dieren voor een vuurwerkverbod, maar er gaan wel steeds meer stemmen op voor zo’n maatregel. Lokale afdelingen van de PvdA zijn ook sterk voor het in de ban doen van de knallen, maar landelijk willen de sociaaldemocraten er nu niet aan.

http://www.pressdisplay.com/pressdisplay/viewer.aspx

Laatst bewerkt:

paulus01

Registered User
Blijf het allemaal zo kortzichtig vinden.
Illegaal knal is zoiezo verboden, dus moet het verbod over NL knal gaan. Dat stelt niks voor en het hardste gaan waarschijnlijk de single shot mortiertjes. Daar wordt in principe niet mee gegooid, maar al was dat zo en je verbiedt het, dan maar met sierpotten gooien?

Vuurpijlen kan ik me nog wel iets bij voorstellen.

Firecrack-R

Registered User
Dan kan je ook gelijk alle kleine sierpotjes verbieden, iets wat ze natuurlijk niet doen, waardoor er nog steeds gewonden vallen. Iets wat je trouwens toch nooit zal voorkomen.

smilli

FPM Filmer
Wat word er toch altijd in godsnaam met knalvuurwerk bedoeld, dat hebben we verdomme niet eens!

ThunderBall

Registered User
Volgens mij bestaat veilig vuurwerk helemaal niet en verder scheelt het ook nogal hoe je er mee om gaat!:burnt:

Bovenaan