Acht maanden cel voor 'mister vuurwerk'

Tony

Administrator
Medewerker
Ik had hier iets geschreven en heb het maar weg gehaald.
Het punt is dat Nederland een beetje een raar land is betreft straffen en wetgeving.
8 maanden cel, laat me niet lachen.

Laatst bewerkt:

Mr_Mascleta

Registered User
Ik kreeg bij het lezen van dit bericht een flash back. Als ik me goed herinner is de heer Harry K ook werkzaam geweest bij de firma Broekhoff uit Dronten. Ik kon me ook groen en geel ergeren bij het zien van de beelden als hij weer eens voor de camera verscheen na de afschuwelijke vuurwerkramp. Wat een huichelaar is deze kerel!

Moontan

Moderator
Medewerker
Rechtbank genadig met vuurwerkhandelaren

LELYSTAD - De 67-jarige Herman K. uit Almere is maandag door de rechtbank in Lelystad veroordeeld tot 8 maanden cel voor het invoeren van grote hoeveelheden illegaal vuurwerk en deelname aan een criminele organisatie. Het Openbaar Ministerie (OM) eiste 2 weken geleden nog 4 jaar cel tegen hem.

K. was jarenlang inspecteur gevaarlijke stoffen in overheidsdienst en werkte mee aan onderzoeken naar vuurwerkrampen. Volgens de rechtbank was hij een onmisbare schakel binnen de criminele organisatie. Hij stond onder meer terecht met een 66-jarige vuurwerkhandelaar uit Almere. Die kreeg een jaar celstraf, terwijl tegen hem ook 4 jaar was geëist.
Drie andere verdachten hoorden 2 weken geleden nog straffen van 2 tot 3 jaar cel eisen, maar zij werden grotendeels tot werkstraffen en voorwaardelijke gevangenisstraffen veroordeeld. De rechtbank kwam onder meer tot lagere straffen, omdat ze bij een deel van de verdachten de indruk kreeg dat ze hun lesje hebben geleerd.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/...aren_vuurwerk__.html?sn=binnenland,buitenland

R

Ronny Vos

Guest
1 woord hiervoor schandalig,dat er 8 maanden straf voor wordt gegeven.Als tijdens een evenement 1 persoon achter het lintje komt krijg je al 1500,- sanctie voorstel......Dit soort straffen lokt natuurlijk wel weer wat uit.

Bedrijven/personen die nu nog veroordeeld moeten worden lachen zich een breuk...

stefantvs

Administrator
Medewerker
Even off topic. Maar om ff in te haken op het stukje achter het lint komen is 1500 euro.
Jullie kunnen toch nooit 100% zeker van zijn dat er iemand zich weer niet kan gedragen ? Of wordt het wel verwacht van jullie ? dan houdt dat dus gewoon in dat jullie altijd een aantal mensen moeten inzetten voor de beveiliging wat natuurlijk ook weer kosten met zich mee brengt :-(
Lijkt mij meer de taak voor politie of ordehadhavers terplekke.

Mr_Mascleta

Registered User
Was het niet dezelfde Harry K die indertijd verantwoordelijk was voor de grootse invoer van de illegale 100.000 rollen, ik dacht een 33ft container bij Broekhoff, waarbij de sanctie niet opwoog tegen het delict!!
Is het ook niet zo dat juist de legale import een hele grote vinger in de pap heeft bij het tot stand brengen van al het illegale vuurwerk wat op de markt komt.
IS het ook niet zo dat juist de containers, die bijv in Duitsland worden uitgeladen met al het zware spul via een Nederlandse importeur mogelijk wordt gemaakt, dit omdat een louche handelaar niet 1-2-3 bij een agent terecht kan in China.
Het kanaal via de Nederlandse importeur schijnt ook makkelijk te zijn ook omdat de containers niet in Nederland aan komen en dus bijv in Antwerpen of Hamburg worden gelost en van daaruit de handelaren worden bevoorraadt.
Sommige importeurs laten helaas zien dat juist deze handel zeer dubieus is wordt ten volle male weer eens aangetoond, juist omdat mafkezen zoals een Harry k hun expertise misbruiken ten gunste van winstbejag en naast Harry k zullen er wel meer zijn denk ik.
Helaas is het niet alleen in deze wereld zo dat als er geld in het geding is men van al zijn principes afstapt!

dennis-pyro

Registered User
Iedere andere grote handelaar zou voor veel langer achter de tralies gaan. Maar omdat deze man toevallig in dienst was van de overheid komt hij er met 8 maandjes vanaf.

Krom land

Overigens zeg ik niet dat dat de reden is. Maar zo denk ik er over!
Verder vind ik sommige reacties hier een beetje krom, want vele hier laten het prof spul ook niet staan als ze het aangeboden krijgen. Dus soms moeten we blij zijn dat handelaren het risico nog durven te nemen. Zeker gezien het feit, wat voor belachelijke straffen er op handel van illegaal vuurwerk staan.

En een pedofiel die zich misgrijpt aan een kind komt er soms met een taakstraf vanaf. Of mag in de buurt van zijn slachtoffertjes gaan wonen. Te belachelijk voor woorden!

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Iedere andere grote handelaar zou voor veel langer achter de tralies gaan. Maar omdat deze man toevallig in dienst was van de overheid komt hij er met 8 maandjes vanaf.

Krom land

Overigens zeg ik niet dat dat de reden is. Maar zo denk ik er over!
Verder vind ik sommige reacties hier een beetje krom, want vele hier laten het prof spul ook niet staan als ze het aangeboden krijgen. Dus soms moeten we blij zijn dat handelaren het risico nog durven te nemen. Zeker gezien het feit, wat voor belachelijke straffen er op handel van illegaal vuurwerk staan.

En een pedofiel die zich misgrijpt aan een kind komt er soms met een taakstraf vanaf. Of mag in de buurt van zijn slachtoffertjes gaan wonen. Te belachelijk voor woorden!

Het gaat er niet om of je het aanneemt als het aangeboden word. Het gaat erom dat de straffen hier in NL totaal uiteen lopen voor hetzelfde delict. Als jij met dit soort hoeveelheden en verdenkingen gepakt zou worden dan kwam je er echt niet met 8 maanden vanaf.

pvs

Registered User
Er zijn wel meer handelaren welke gekozen hebben voor het geld.
De tijden dat men "makkelijk" containers vol inllegaal vuurwerk in Duitsland lieten afleveren en deze
op de zwarte markt brachten is denk ik wel een beetje voorbij.
De laatste tijd zijn er toch best gerenomeerde bedrijven onderuit gehaald door justitie.
Ook Alpeco heeft er aan meegewerkt door zijn vergunning te laten gebruiken voor bestellingen
van vuurwerk in het buitenland welke op de nederlandse markt werden gebracht.
Zo zie je maar, met een stapel geld gaan er een hoop deuren open...

Laatst bewerkt:

Beekje

Registered User
Pure win win situatie. Lage straf en gewoon weer verder met de businnes straks. Reken maar uit wie hier nu allemaal profeit van heeft.

We leven nu eenmaal in dit land, maar als het anders kon..........ik krijg als handelaar een factuurtje van rond de 600 euro voor het in bezit hebben van een colli "Dikke Bertha Super" van net aan 11kg op oudjaars dag vanewege het feit dat het in onze bus stond met reclame erop wat daar niet aanwezig mocht zijn terwijl je als consument loaded aan kg in huis mag hebben :(. Geen eerlijk woord en bewijs ging ertegen op. Bedankt voor uw komst en u ziet het wel verschijnen..........jammer hoor!

Mr_Mascleta

Registered User
Dat is ook waarom ik blijf zeggen en vinden dat we niet in een rechtsstaat leven. In sommige gevallen druipt de corruptie er vanaf en is een benaming als "bananenrepubliek" zeer op zijn plaats. Het is ook helaas; en in andere zeer ernstige zaken, een vorm van klasse justitie! Helaas zie je hier ook dat de verwevenheid tussen de onder en bovenwereld aanwezig is. Want wie kan mij vertellen wat de onschendbaarheid is van de heer Harry K?
En daarom zal het ook nooit veranderen, want wie gingen er ook al weer vrijuit na de vuurwerkramp? Juist ook hierin zie je dat corruptie wonderen doet en de daders vrij uit kunnen gaan. Elkaars belangen verdedigen ten koste van een eerlijke rechtsgang en zo blijvend e daders altijd buiten schot, niet alleen in dit geval maar ook in het geval van de eerder genoemde container bij Broekhof. Schandalig dat dit nog steeds kan gebeuren en een rechtsstaat?; mi gulo!

R

Ronny Vos

Guest
Ik denk dat dit een heel lang gesprek zal blijven,waarom heeft de rechter dit zo besloten???
Welke straf is gepast voor welk delict.
Jan met de pet krijgt een flinke straf omdat oom agent hem betrapt heeft,en een voorbeeldfunctie(die weet hoe het eigenlijk moet) komt er met een sisser af.

Ik weet zelf dat ambtenaren nooit vervolgd konden worden,maar dat ex-ambtenaren ook met een lichte straf wegkomen!!!!!!

Mr_Mascleta

Registered User
Ik weet zelf dat ambtenaren nooit vervolgd konden worden,maar dat ex-ambtenaren ook met een lichte straf wegkomen!!!!!![/QUOTE]

Daarom zal een ambtenaar nooit en te nimmer zijn volle 100% verantwoordelijkheid dragen en nemen ook hierin helaas voorbeelden ten over; vrij recentelijk hebben het bij Chemie Pack nog meegemaakt en ja achteraf gezien hebben ze opeens de "kennis" is huis.
Hetzelfde heeft zich plaats gevonden tijdens de vuurwerkramp, allerlei ambtenaren wisten van alle ins en outs maar zijn nalatig geweest, waarschijnlijk omdat ze zoet werden gehouden en daarom zijn weggelopen voor hun verantwoordelijkheid. Waarom past hier geen dood door schuld, maar nee ze hebben gekozen voor een zonde bok in de persoon van Andre V wat helaas veel te vaak gebeurd in meerdere strafzaken en onderzoeken, dat justitie tunnelvisie erop nahoudt ten koste van derden, omdat men willens en wetens de schuldigen zo uit de wind kan houden.
In dit geval moet de rechtsspraak bij zijn jurisprudentie blijven en gelijkwaardige zaken ter hand nemen en naar ratio straffen. Er kan geen enkel argument worden aangevoerd waarin blijkt dat de heer Harry K onschendbaar is.
Het is daarom temeer een zeer kwalijke zaak dat hij zijn expertise heeft ingezet en daarmee doelbewust heeft gekozen voor het in gevaar brengen van anderen maar ook het financiële gewin.
Dus de straf zou kunnen luiden, terugvordering van alle gemaakte winst(plukze wetgeving) en daarnaast alle kosten die gepaard gaan met dit strafrechtelijk onderzoek en hem nooit meer in aanmerking laten komen voor een functie binnen de overheid!
Daarnaast zijn leven lang hem er blijven aan herinneren waar hij mee bezig is geweest.

Mr_Mascleta

Registered User
IS het zo dat onzer aller belang hier speelt en daarom er niet zoveel meningen zijn? Ik vind het bijzonder angstvallig stil omtrent dit onderwerp, terwijl in mijn beleving het niet gaat om door het rode licht te hebben gereden!
Is het misschien zo dat de heer Harry K bij velen bekend was en zich in vele zaken liet zien en men daarom zich stil houd? Het is maar een vraag?

Tony

Administrator
Medewerker
Of ben jij misschien wel te heftig aan het reageren?
Het lijkt wel of je je computer scherm aan gort wilt slaan met een knuppel.
Ik heb mijn mening gegeven en ik zelf zie daar geen reden toe om verdere discussie te gaan voeren.

Mr_Mascleta

Registered User
JA het kan zijn dat jij het heftig vindt overkomen Toon, maar ik denk dat de toon nogal meevalt. Ook dit is een mening en sommige meningen zijn iets steviger dan de ander! Dus het is maar hoe je het interpreteert?

Beekje

Registered User
Ha dit is echt een "ouderwets" Beekje topic aan het worden :tounge:

Ik kan hem best begrijpen Toon maar wat jij bedoeld is wat schieten we ermee op om ons nu hier weer druk over te maken toch? Als we al niet hier voor elkaar kunnen krijgen dat alles goed geregeld wordt hier in NL omtrent vuurwerk en alles er omheen dan gaan we hier ook geen inspraak op hebben.

Er wordt hier al jaren mee gekekenen en er wordt maar weinig aangenomen of behaald door ons, maar dat is mijn mening. Weet niet hoe andere erover denken. Heb het dan puur over wet en regelgeving, en de straffen die niet juist worden opgelegd. Want op vuurwerkgebeid is er door ons wel wat behaald denk ik in de loop der jaren.

Zo heb ik me dit jaar zeer verbaasd dat de nieuwe regelgeving niet doorging, ja ff off-topic, maar wat voeren importeurs en branche verengingen dan wel niet uit? Laten die ook gewoon met zich spelen en maken die kosten omdat het echt "moet"?

Bovenaan